Søk først Guds rike

Det er så mye vi mennesker kan stresse med og bekymre oss for. Jesus bagatelliserer det ikke, han har selv levd her, men han vet hvor skadelig bekymring og stress kan være først og fremst fordi slike følelser kan dra oss bort i fra ham.

Akkurat nå er jeg inne i en veldig stressende periode. Masteroppgaven skal snart leveres, og det er rett og slett ikke nok timer i døgnet. På slike dager er det lettere å fokusere på mine mange gjøremål først, og så eventuelt se om jeg får noe tid til overs for Jesus. Da er det spesielt et vers fra Matteus 6 som jeg må repetere litt for meg selv: «Søk da først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt dette i tillegg!» (Mat.6, 33). Søk først. Ikke når den stressende perioden er over. Ikke etter at du har fått rettet opp i den vanskelige situasjonen du er i. Ikke etter at du har fått orden på livet ditt. Du skal søke Guds rikeførst av alt.

LES:Bro til frelse

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det er så mye vi mennesker kan stresse med og bekymre oss for. Det er mye som er viktig for oss her på jorda. Jesus bagatelliserer det ikke, han har selv levd her, men han vet hvor skadelig bekymring og stress kan være først og fremst fordi slike følelser kan dra oss bort i fra ham. Derfor presiserer han i versene før: «Vær derfor ikke bekymret og si: Hva skal vi ete? eller: hva skal vi drikke? eller: hva skal vi kle oss med? For alt slikt søker hedningene etter. Men deres himmelske Far vet at dere trenger alt dette. Søk da først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt dette i tillegg!» (Mat. 6, 31- 33). Vi skal søke Gud først, fordi han er kilden til alt vi trenger.

Kanskje er du som meg, og kjenner på dårlig samvittighet for at du stadig glemmer å søke Guds rike først. Da er det godt å bli minnet på at det å søke Gud også handler om å søke hans nåde og tilgivelse for alle feiltrinn. Og hans nåde er nok (2. Kor.12, 9). Når du søker Jesus, enten det er for første gang, eller noe du har gjort utallige ganger før, så står han der med åpne armer. Han har lovet å aldri støte bort dem som kommer til ham (Joh.6, 37).

LES:Hva gjør Jesus i himmelen?

Det er rart hvordan vi mennesker naturlig trekkes mot alle andre kilder, der vi tror vi skal finne glede, kjærlighet eller suksess, og glemmer å søke han som er både vår Skaper og vår Frelser. Å søke Guds rike først, gjør at alt annet blir mindre viktig. Perspektivet endres, bekymringene lettes, hjertet utvides.

«Søk Herren mens han er å finne, kall på ham den stund han er nær!» (Jes.55,6).