Snart er dette avleggs i kirken

Kirkene i Oslo lanserer nå muligheten for å gi kollekt via mobilen. - Den har blitt vår nye lommebok, sier kirkeverge Robert Wright

Færre og færre går rundt med kon­tan­ter. Sam­ti­dig er det en øken­de etter­spør­sel etter elek­tro­nis­ke be­ta­lings­løs­nin­ger, også i kir­ke­ne. Wright sier i en presse­mel­ding at de har hatt en lang og grun­dig an­buds­run­de og at de nå har skre­vet av­ta­le med Link Mo­bi­li­ty.

- De har en løs­ning som til­freds­stil­ler våre krav om bru­ker­venn­lig­het, sik­ker­het og lavt trans­ak­sjons­ge­byr, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Mu­lig­het for vi­dere­ut­vik­ling

I av­ta­len lig­ger også en mu­lig­het for vi­dere­ut­vik­ling av di­gi­ta­le gi­ver­løs­nin­ger.

Tor Fred­rik Wis­løff, øko­nomi­sjef i Oslo-kir­ken, sier til Dagen at han har tro på at mobil kol­lekt vil bli løs­nin­gen i kir­ker el­lers i lan­det.

- Jeg vet at noen me­nig­he­ter har prøvd det ut al­le­re­de, men nå går vi mer sys­te­ma­tisk til verks. Vi reg­ner med å ta det i bruk i fem kir­ker før som­mer­en, og håper at res­ten vil følge på etter som­mer­en.

- Hvor­for har dette tatt så lang tid?

- Pro­ble­met tid­li­ge­re har vært at ge­by­re­ne har vært for høye. Når kost­na­de­ne nå er kom­met ned i tre pro­sent, opp­le­ver vi at tiden er inne.

- Vil det mer­kes på gave­inn­tek­te­ne, tror du?

- Ja, det tror vi. Spe­si­elt tror vi at til­fel­dig be­sø­ken­de som ikke er vant til å gå i kir­ken, vil gi ved hjelp av mobil.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

80 eller 200

Ved å taste et fire­sif­ret te­le­fon­num­mer og der­etter en kode på tre bok­sta­ver som angir hvil­ken kirke man er i, vil det bli mulig å gi enten 80 eller 200 kro­ner. Om man vil gi mer, må man sende flere sms-er.

- Kom­mer man opp i mer enn 500 kro­ner, får man en link til en nett­side der man kan re­gist­re­re seg for skatte­fra­drag, leg­ger Wis­løff til.

I Gref­sen kirke har me­nig­he­ten hatt an­led­ning til å gi kol­lekt via mobil i tre år.

Ka­pel­lan Sig­mund Ak­sel­sen be­grun­ner det med at de hadde tett kon­takt med et firma som til­bød mo­bil­løs­ning, og at det ga dem mu­lig­he­ten til å prøve det ut.

Tar tid å bygge opp

- Hvor­dan fun­ge­rer det?

- Bra, men det tar nok tid å bygge opp en kul­tur rundt det. Vi ser det litt an i for­hold til hvil­ken type guds­tje­nes­te det er, og hvil­ke ge­ne­ra­sjo­ner som er til­ste­de.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ak­sel­sen sier at det har vær en kost­nad ved å inn­føre mobil kol­lekt, men at de så langt har opp­levd at det bærer seg øko­no­misk.

- Det er en grei måte å hjel­pe folk til å gi, mener han.

- Mer­kes det på gave­inn­tek­te­ne?

- Vi har ikke hatt en mar­kant øk­ning, men vi får hel­ler ikke inn mind­re enn før. Alt i alt tror vi det slår po­si­tivt ut.

Mini­bank­ter­mi­nal

Ak­se­len for­tel­ler at det har vært dis­ku­tert fel­les løs­nin­ger i pros­ti­et. En del har mini­bank­ter­mi­nal, men der opp­står det fort kø.

- For­de­len hos oss er at folk kan gi der de sit­ter, mener han.

Wright sier i presse­mel­din­gen at kir­ken vil fort­set­te med kon­tant­kol­lekt, men at han er over­be­vist om at mange kirke­gjen­ge­re vil glede seg over den nye mu­lig­he­ten. Han ser op­ti­mis­tisk på mo­bi­len som be­ta­lings­ka­nal og håper at det vil kunne øke inn­tek­te­ne til alle de gode for­må­le­ne kir­ken sam­ler inn pen­ger til.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

DAGEN