Kristen musikk: Spotify har mest kristen musikk innenfor de fleste sjangre.

- Skal bli bedre på kristen musikk

Wimp tar som mål å bli gode på kristen musikk, etter DagenMagazinets sammenligning mellom dem og Spotify.

Selskapet Aspiro som står bak musikkprogrammet Wimp, setter pris på DagenMagazinets sammenligning som ble publisert 18.januar. I analysen kom det frem at Wimp kom til kort i fire av de seks kristne sjangerkategoriene.- Det er alltid bra å bli testet opp mot konkurrenter, for det gjør oss bare bedre. Etter ha lest DagenMagazinets test har vi gått tilbake til våre leverandører for å få de til å begynne å jobbe mot kristen musikk, opplyser Kjartan Slette, som er innholdssjef for Wimp. - Kristen musikk som er relevant for den norske forbrukeren skal vi selvfølgelig også være best på, sier han.

Allerede endringer

Slette informerer om at Wimps mål er å vinne en potensiell kristentest nummer to, og at flere av artistene som ble henvist til i vår test, nå legges til i Wimp.- Flere av de artistene som ble henvist til i testen er allerede på vei inn, eller på labler som vi er ferd med å signere, så sjekker du tilbake om kort tid vil mye være der, sier Slette. På spørsmål om egen kristen kategori kan bli aktuelt på Wimps sjangerlister, svarer han:
- Dette er noe vi avgjør fortløpende, men at kristen musikk blir lett tilgjengelig via en egen kategori er absolutt en spennende tanke. Innspill som vi får gjennom slike tester, er med på å hjelpe oss å prioritere.

Musikkmarkedet

Han minner om at Wimp bare har vært på det norske markedet i under ett år, og at fokuset derfor har vært på å bygge opp en bred musikk-katalog, spesielt henvendt til norske brukere.- Tester viser at vi har lykkes godt med dette. Fokus fremover vil i stadig større grad være på spesifikke sjangere, og kristen musikk er en av disse, opplyser han. Slette mener at Wimps styrke er redaksjonell omtale knyttet til musikken levert av Platekompaniet, og stadig utlegging av spillelister for brukerne.
Wimp har nå mellom 6,5 og 7 millioner lisensierte låter. - Akkurat hvor mange låter vi har til enhver tid, er ikke vårt primære fokus. Vi ønsker å ha de låtene som publikum trenger, og ha relevant innhold. Det er viktig å forstå sitt marked, avslutter Slette med.

Spotify

DagenMagazinet har vært i kontakt med Spotify. som ikke kan gi noen konkrete svar på eventuellt fokus på kristen musikk. Men PR-manager Sofie Grant, opplyser at de har 10 millioner låter i streaming-arkivet, med 10.000 nye låter hver dag.