FLOKKFUGL: Duen finnes over hele verden, kan brukes som sendebud og lever gjerne i flokk. Den er også et symbol på fred og Den Hellige Ånd. (Foto: Scandinavian Stockphoto)

Ser på fuglene for å lære om misjon

Duen har flere karaktertrekk som misjonsprofessor Tormod Engelsviken mener også bør prege den kristne kirke når den lever ut misjonsoppdraget.

«Skjæ­re eller due?» var over­skrif­ten da En­gelsvi­ken nylig holdt av­skjeds­fore­les­ning ved Me­nig­hets­fa­kul­te­tet i Oslo, der han har vært an­satt i 34 år. Te­ma­et var mi­sjo­nens rolle og egen­art. Han på­pek­te at mi­sjons­vi­ten­ska­pen er kjent for å be­nyt­te mange hjelpe­vi­ten­ska­per og be­nyt­tet an­led­nin­gen til å in­tro­du­se­re en ny: or­ni­to­lo­gi­en. Det mener han det er bi­belsk dek­ning for, siden Jesus i Berg­pre­ke­nen be­fa­ler å «se på fug­le­ne under him­me­len».

- Jesus vekt­leg­ger fug­le­nes be­kym­rings­løse liv, men vi vil frem­heve noen andre kjenne­tegn ved to typer fug­ler, nem­lig skjæ­rer og duer, sa En­gelsvi­ken.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

In­tel­li­gent dyr

Pro­fes­so­ren un­der­stre­ker at han gjor­de dette med et glimt i øyet, men sam­ti­dig i alvor for å ha et il­lust­re­ren­de ut­gangs­punkt for å drøf­te noen per­spek­ti­ver på mi­sjon og mi­sjon­vi­ten­skap.

- Skjæ­ra er en fugl som er ut­bredt over store deler av ver­den, men er li­ke­vel geo­gra­fisk be­gren­set til den nord­li­ge halv­kule. Den er kjent for å samle og om nød­ven­dig stje­le for å bygge seg et stort reir med tak og med inn­gang fra siden, sa En­gelsvi­ken. Han på­pek­te også at skjæ­ra også er blant de mest in­tel­li­gen­te av dy­re­ne og blant annet kan gjen­kjen­ne seg selv i et speil, for ek­sem­pel ved å opp­da­ge flek­ker den el­lers ikke ville sett og fjer­ne dem.

- Den har altså selv­be­visst­het og evne til å re­flek­te­re. Skjære­par er kjent for tro­fast­het og å holde sam­men livet ut, på­pek­te En­gelsvi­ken.

Over hele klo­den

Til for­skjell fra skjæ­ra fin­nes duen over­alt på klo­den.

- Den er fel­les­skaps­ori­en­tert og kan opp­tre i store flok­ker. Den størs­te flok­ken som er målt, hadde over to mil­li­ar­der en­kelt­in­di­vi­der, om­trent like mange som det to­ta­le an­tall krist­ne i ver­den, sa En­gelsvi­ken.

Han min­net om at duene er kjent som bud­brin­ge­re.

- Flere duer er høyt de­ko­rert for sin bud­brin­ger­tje­nes­te i krig og har red­det tu­se­ner. Noen av disse er ut­stop­pet og ut­stilt på mu­se­er. Nav­net til mi­sjo­nær­pro­fe­ten Jona som ble sendt med Guds bud­skap til byen Nini­ve, betyr due. Duene er sett på som sym­bol på kjær­lig­het - spe­si­elt tur­tel­du­er - på uskyld og fred og på Den Hel­li­ge Ånd. Duer blir tra­di­sjo­nelt be­trak­tet som rene, uskyl­di­ge og tro­skyl­di­ge.

Dri­ver eller er?

Mi­sjons­vi­ten­ska­pen er blitt be­skyldt for å være en skjæ­re på den måten at den sam­ler og stje­ler fra andre teo­lo­gis­ke di­si­pli­ne­ne. En­gelsvi­ken er­kjen­te at den er yngst av disse di­si­pli­ne­ne, med bare drøyt hund­re års his­to­rie. Han mener li­ke­vel at nett­opp sam­ler­men­ta­li­te­ten er en av grun­nen til at den bør ha en selv­sten­dig po­si­sjon. Det er nød­ven­dig å ar­bei­de bredt med opp­dra­get om å for­mid­le evan­ge­li­et om Jesus Kris­tus til sta­dig nye men­nes­ker og folke­slag.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Mi­sjon er ikke en av mange ting kir­ken gjør eller bør gjøre, men be­skri­ver kir­kens vesen som sendt av Gud til ver­den med frel­sens evan­ge­li­um, sa En­gelsvi­ken.

Han mener det ikke egent­lig er rik­tig å si at kir­ken dri­ver mi­sjon. Mer tref­fen­de er det å si at kir­ken er mi­sjon, og dette opp­dra­get er gitt av Gud selv.

- Når kir­ken er sendt til ver­den, in­ne­bæ­rer det at hver en­kelt kris­ten og kir­ken som fel­les­skap er sendt. Det betyr at alt kir­ken gjør, på en eller annen måte står i mi­sjo­nens tje­nes­te, selv der hvor det den gjør, ikke di­rek­te sik­ter mot om­ven­del­se og tro eller skjer på en grense­over­skri­den­de måte, sa han.

Glemt glede

Egen­ar­ten til mi­sjo­nen fin­ner En­gelsvi­ken i Pau­lus´ ord i Ro­mer­bre­vet om målet for dette opp­dra­get: At men­nes­ker skal bli frelst for tid og evig­het. Det skjer når de tar imot for­kyn­nel­sen av evan­ge­li­et i tro.

- Mi­sjon er å bære godt bud­skap, et gle­des­bud­skap, fordi det er bud­skap om frel­se. Denne gle­des­di­men­sjo­nen blir ofte glemt, når vi noen gan­ger taler om ly­dig­het mot mi­sjons­kal­let som en tung plikt eller byrde, sa En­gelsvi­ken.

Han po­eng­ter­te at ut­sen­del­sen kan ta mange for­mer.

- Den be­hø­ver ikke hand­le om den pro­fe­sjo­nel­le mi­sjo­næ­ren som krys­ser na­sjo­na­le og kul­tu­rel­le gren­ser med evan­ge­li­et. Den kan like gjer­ne ta form av en­kelt­krist­nes vit­nes­byrd over­for men­nes­ker i sitt eget nær­mil­jø, men­nes­ker som ikke har hørt evan­ge­li­et eller kom­met til tro på det, sa pro­fes­so­ren.

Han ser det som kir­kens ho­ved­opp­ga­ve i denne vide be­tyd­nin­gen å sende ut men­nes­ker som på ulike måter for­mid­ler evan­ge­li­et «i ord og gjer­ning» der Jesus ikke er kjent eller tatt imot.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Sav­ner «mi­sjo­nær­em­be­te»

Selv om alle krist­ne er kalt til vitne­tje­nes­te, fram­holdt han at noen opp­le­ver et spe­si­elt kall eller ut­rust­ning til mi­sjo­nær- eller evan­ge­list­tje­nes­te.

- Da rei­ser spørs­må­let seg om hvor­dan kir­ken har for­val­tet denne tje­nes­ten og disse nåde­ga­ve­ne. Det gjor­de inn­trykk på meg da jeg hørte at den lu­thers­ke kirke i Bra­sil hadde fire of­fi­si­el­le tje­nes­ter: prest, dia­kon, ka­te­ket - og mi­sjo­nær, sa En­gelsvi­ken.

Til sam­men­lik­ning har Den nors­ke kirke prest, dia­kon, ka­te­ket og kan­tor. Uten å si noe galt om disse, mener han mi­sjo­næ­ren eller evan­ge­lis­ten mang­ler.

- Siden Hans Ni­el­sen Hau­ges tid for over 200 år siden har evan­ge­lis­tens tje­nes­te vært le­ven­de i vårt land, of­test iva­re­tatt av fri­vil­li­ge mi­sjons­or­ga­ni­sa­sjo­ner og fri­kir­ker. Men an­tal­let men­nes­ker i denne tje­nes­ten har gått sterkt til­ba­ke i se­ne­re år. Min ut­ford­ring er at det skjer en opp­vur­de­ring av denne tje­nes­ten, og at men­nes­ker med nåde­ga­ver og ut­rust­ning til en slik tje­nes­te, kal­les og ut­sen­des - om det er til fjer­ne land og kul­tu­rer eller om det er til våre egne nær­mil­jø som kan være like kul­tu­relt og re­li­giøst plu­ra­lis­tis­ke som noen fjern mi­sjons­mark, sa En­gelsvi­ken.

Frel­se eller for­ta­pel­se

Duen blir ofte brukt som et sym­bol på fred. En­gelsvi­ken re­gist­re­rer at for­soning har vært et ho­ved­tema i mi­sjons­tenk­nin­gen de siste årene, både teo­re­tisk og prak­tisk.

- Det er blitt van­lig å tale om for­soning i tre di­men­sjo­ner; for­soning mel­lom men­nes­ker og Gud, for­soning mel­lom men­nes­ker og for­soning av hele ver­den, på­pek­te han.

Evan­ge­li­ka­le krist­ne har tra­di­sjo­nelt lagt størst vekt på for­soning med Gud. I et av de vik­tigs­te grunn­lags­do­ku­men­te­ne for den evan­ge­li­ka­le mi­sjons­be­ve­gel­sen, Cape Town-er­klæ­rin­gen fra 2010, synes En­gelsvi­ken li­ke­vel at man har mak­tet å ut­vi­de per­spek­ti­vet og sam­ti­dig fast­hol­de men­nes­kets guds­for­hold som helt av­gjø­ren­de. Uten for­sonin­gen i Jesus Kris­tus, er men­nes­ket for­tapt, po­eng­te­res det.

- Li­ke­som Lau­san­ne­pak­ten fast­hol­der altså Cape Town-er­klæ­rin­gen for­ta­pel­sen både som en nå­ti­dig og en­de­lig mu­lig­het og av­vi­ser der­med uni­ver­sa­lis­men som hev­der at alle til slutt blir frelst. Men det spe­ku­le­res ikke i hva for­ta­pel­sen in­ne­bæ­rer mer kon­kret. Sam­ti­dig vekt­leg­ges syn­dens føl­ger for alle sider ved men­nes­ket, for det men­nes­ke­li­ge sam­funn og for ska­per­ver­ket som hel­het. Der­med blir evan­ge­li­et, med vekt på for­sonin­gen, et svar på syn­dens pro­blem og på alle dens føl­ger, sa han.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

In­klu­dert i for­sonings­ver­ket

Selv om Kris­ti død og opp­stan­del­se re­pre­sen­te­rer en full­ført for­soning i den be­tyd­ning at år­sa­ken til kon­flik­ten mel­lom Gud og men­nes­ker er fjer­net en gang for alle, un­der­stre­ket En­gelsvi­ken at for­soning frem­de­les er en pro­sess som fort­set­ter ned gjen­nom his­to­ri­en i kir­kens mi­sjon. Mi­sjon blir av Pau­lus også om­talt som «for­sonin­gens tje­nes­te», noe som for­ut­set­ter at men­nes­ker som ikke har hørt evan­ge­li­et eller tatt imot det i tro, ennå ikke er for­sont med Gud.

- De er fak­tisk av­hen­gi­ge av kir­kens for­mid­ling av evan­ge­li­et. Kir­kens mi­sjon er der­for i denne for­stand in­klu­dert i Guds for­sonings­verk, sa han.

Dette in­ne­bæ­rer i neste om­gang at men­nes­kers for­soning med Gud ikke kan skil­les fra deres for­soning med hver­and­re.

- For­hol­det mel­lom jøder og hed­nin­ger i kir­ken er et klas­sisk ek­sem­pel på hvor­dan re­li­giø­se og et­nis­ke kon­flik­ter over­vin­nes når men­nes­ker blir for­sont med Gud. Det er umu­lig å opp­rett­hol­de fiend­ska­pet mel­lom men­nes­ker som er gjort til ett ved Kris­ti død på kor­set, sa En­gelsvi­ken.

Han mener dette gjør det eks­tra tra­gisk når krist­ne kom­mer i kon­flikt med hver­and­re, og den krist­ne en­he­ten og fre­den bry­tes.

Freds­ska­pe­re

En­gelsvi­ken mener at krist­ne som har fått fred med Gud og hver­and­re, er kalt til å være freds­ska­pe­re i ver­den, også for dem som ikke selv er krist­ne.

- Krist­ne har res­sur­ser for slikt freds­ar­beid som rent se­ku­læ­re ak­tø­rer mang­ler. Den vik­tigs­te res­surs er krist­nes egen er­fa­ring av å ha blitt for­sont med Gud og med andre krist­ne. Dess­uten vil den krist­ne kjær­lig­het og Den hel­li­ge ånds kraft og vei­led­ning kunne gi både mo­ti­va­sjon og ut­hol­den­het i freds­ar­bei­det, sa han.

Sam­ti­dig un­der­stre­ket han at for­soning men­nes­ker imel­lom all­tid vil være ufull­kom­men på grunn av syn­dens rea­li­tet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Med ut­gangs­punkt i duen som et sym­bol på fred og for­soning, kunne en spør­re om kir­ken i sitt mi­sjons­ar­beid har prio­ri­tert bud­ska­pet om for­soning og fred mel­lom men­nes­ker og Gud, og men­nes­ker seg imel­lom, og om den har en­ga­sjert seg sterkt nok i freds- og en­hets­ar­beid, sa han.

Ord og gjer­nin­ger

Sam­men­hen­gen mel­lom mi­sjo­nens pro­kla­ma­sjon, dia­ko­ni og sam­funns­an­svar er et annet vik­tig an­lig­gen­de for En­gelsvi­ken. De se­ne­re årene er denne hel­hets­tek­nin­gen gjer­ne blitt om­talt som en ho­lis­tisk mi­sjons­for­stå­el­se. Sam­ti­dig min­net han om at ord og gjer­nin­ger i prak­sis har gått hånd i hånd i mi­sjons­virk­som­he­ten gjen­nom hele kir­kens his­to­rie.

- Noen fors­ke­re har på­pekt at krist­ne kjær­lig­hets­gjer­nin­ger var en av de vik­tigs­te fak­to­rer for å for­kla­re kir­kens raske vekst i old­ti­den, sa han.

Se­ne­re har såvel ka­tols­ke og or­to­dok­se som pie­tis­tis­ke mi­sjons­be­ve­gel­ser dre­vet et ut­strakt so­si­alt ar­beid.

Kris­ten­plikt

På star­ten av 1900-tal­let kom imid­ler­tid «det so­sia­le evan­ge­li­um»-be­ve­gel­sen som ikke hadde sans for evan­ge­li­se­ring, om­ven­del­se og kirke­plant­ning. En­gelsvi­ken på­pek­te at det var noen evan­ge­li­ka­le krist­ne som i sin re­ak­sjon på dette gikk til den mot­sat­te yt­ter­lig­he­ten og de­fi­ner­te det so­sia­le an­sva­ret ut av mi­sjons­for­stå­el­sen.

- I og med Lau­san­ne-pak­ten fra 1974 slås det imid­ler­tid utve­ty­dig fast at både evan­ge­li­se­ring og so­sio­po­li­tisk ar­beid er en del av vår kris­ten­plikt, be­mer­ket pro­fes­so­ren.

Med ut­gangs­punkt i en ho­lis­tisk mi­sjons­for­stå­el­se mener han li­ke­vel det er be­ret­ti­get å ut­ford­re i to ret­nin­ger. Han spur­te om evan­ge­li­kal mi­sjon fullt ut har tatt inn over seg det so­sia­le an­sva­ret for un­der­tryk­te, mar­gi­na­li­ser­te og for­fulg­te. På den andre siden spur­te han om mer øku­me­nisk ori­en­tert mi­sjon sterkt nok vekt­leg­ger be­tyd­nin­gen av å vitne om Kris­tus og ut­ford­re til tro.

Mørk­hud­et mest ty­pisk

Tan­ken om å spre sin egen tro til andre er blitt mer kon­tro­ver­si­ell, men En­gelsvi­ken viser til at et grunn­trekk ved evan­ge­li­et er at det gjel­der alle. Mi­sjons­opp­dra­get er der­med uni­ver­selt i både tid og rom.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Be­grun­nel­sen for dette glo­ba­le eller uni­ver­sel­le mi­sjons­opp­drag lig­ger i selve Kris­tus-åpen­ba­rin­gen og i det frel­ses­ver­ket som Kris­tus har ut­ført, sa En­gelsvi­ken.

- Der­for er ikke bare opp­dra­gets rekke­vid­de uni­ver­selt, men det gir også en ab­so­lutt mi­sjons­for­plik­tel­se for alle krist­ne, un­der­stre­ket han.

Med fram­veks­ten av kir­ker over hele klo­den er kris­ten­dom­men i løpet av det siste år­hund­ret vir­ke­lig blitt ver­dens­vid og ikke en vest­lig re­li­gion. Denne ut­vik­lin­gen ak­se­le­rert med glo­ba­li­se­rin­gen, og kir­kens tyngde­punkt er nå flyt­tet til det glo­ba­le sør. Der står også mi­sjo­nen ster­kest.

På denne bak­grun­nen mener han det er liten grunn til å be­skyl­de da­gens krist­ne mi­sjon for å være dre­vet av im­pe­ria­lis­tis­ke, kul­tu­rel­le og kom­mer­si­el­le mo­ti­ver.

- Vår tids ty­pis­ke mi­sjo­nær er fat­tig, svart og kom­mer fra et land i sør. Den glo­ba­le vi­sjon er like sterk som før, men dens ret­ning er an­ner­le­des, sa En­gelsvi­ken.

Sam­ti­dig un­der­stre­ket han at mi­sjo­nen mer enn noen gang må ta hen­syn til den lo­ka­le kon­teks­ten slik at man re­spek­te­rer kul­tu­ren og for­mid­ler evan­ge­li­et slik at det er for­ståe­lig og re­le­vant for men­nes­ke­ne som hører til der.

For En­gelsvi­ken er det makt­på­lig­gen­de å hente inn res­sur­ser fra den glo­ba­le kirke, også kir­ken i sør, i teo­lo­gisk ar­beid og sam­ar­beid i mi­sjon.

- I alt for stor grad har vårt teo­lo­gis­ke stu­di­um vært pre­get av vest­lig teo­lo­gi og tra­di­sjon, sa han.

Ka­ris­ma­tisk kraft

I det glo­ba­le sør har de ka­ris­ma­tis­ke im­pul­se­ne slått sterkt inn. En­gelsvi­ken har fulgt den ka­ris­ma­tis­ke be­ve­gel­sen i mer enn 40 år siden, fra han var mi­sjo­nær i Etio­pia.

- Det er kom­bi­na­sjo­nen av på den ene side en be­stemt for­stå­el­se av Skrif­ten og på den andre side en be­stemt er­fa­ringsom gir de pinse­ka­ris­ma­tis­ke krist­ne deres ster­ke tros­over­be­vis­ning, og som også vir­ker sterkt til­trek­ken­de, opp­sum­mer­te En­gelsvi­ken.

Han på­pek­te at det er blir fors­ket sta­dig mer på pinse­ka­ris­ma­tik­kens vekst, men han synes noen his­to­ri­ke­re, so­sio­lo­ger og an­tro­po­lo­ger ikke tref­fer når de for­kla­rer fram­gan­gen med at be­ve­gel­sen gir hjelp med å løse pro­ble­mer som ikke er re­li­giø­se. Slikt mener han kan være del­for­kla­rin­ger, men ho­ved­for­kla­rin­gen tror han er at men­nes­ker opp­le­ver et for­and­ret liv og får til­freds­stil­len­de svar på ek­sis­ten­si­el­le spørs­mål.

- Fra et kris­tent, teo­lo­gisk per­spek­tiv er pinse­kris­ten­dom­mens vekst et re­sul­tat av Den Hel­li­ge Ånds gjer­ning fordi det nett­opp er er­fa­rin­gen av Den Hel­li­ge Ånd som er sen­tral i be­ve­gel­sens liv og vit­nes­byrd, sa han.

På denne bak­grun­nen opp­ford­ret han de vest­li­ge kir­ke­ne til å gå dy­pe­re inn i det Bi­be­len sier om Den Hel­li­ge Ånds kraft, ikke minst med tanke på mi­sjon.

- Den re­evan­ge­li­se­ring av Euro­pa som er så nød­ven­dig, tror jeg ikke vil kunne skje uten at kir­ke­ne opp­le­ver en ån­de­lig for­ny­el­se som gjør dem i stand til å møte men­nes­ker i det post-mo­der­ne se­ku­læ­re sam­funn med Ånd og kraft, sa han.

Mi­sjo­nens fugl

Så hva er da mi­sjo­nens fugl - skjæ­re eller due?

- Skjæ­ra er ikke å for­ak­te med sin evne til å samle og bygge reir, med sin livs­lan­ge tro­fast­het mot maken og ikke-minst sin in­tel­li­gens som set­ter den i stand til å re­flek­te­re over seg selv. Det kan li­ke­vel ikke være tvil om det er duen som frem­står som mi­sjo­nens og mi­sjons­vi­ten­ska­pens fugl, med sin glo­ba­le ut­bre­del­se, sin tendens til å leve i fel­les­skap i flokk og sin evne til å være bud­brin­ge­re som tros­ser alle hind­rin­ger for å få bud­ska­pet fram til mot­ta­ker­ne. Kan­skje er det li­ke­vel som sym­bol på fred og på Den Hel­li­ge Ånd at duen fak­tisk best kan ut­ford­re oss til rett mi­sjon i dag, sa Tor­mod En­gelsvi­ken..

Tormod Engelsviken

Professor i misjonsvitenskap ved Menighetsfakultetet. Holdt avskjedsforelesning 8. mai. Artikkelen er basert på manuset hans. Avsnittet om Den Hellige Ånd og misjon ble utelatt under framføringen av tidshensyn.

Engelsviken ble cand. theol. ved MF i 1969 og har senere tatt doktorgrad i USA.

Har vært misjonær i Etiopia for Misjonssambandet, lærer ved Fjellhaug Bibel- og Misjonsskole, lærer ved Indremisjonsselskapets bibelskole i Oslo og studiesekretær i Den Evangelisk Lutherske Frikirke.

Har skrevet flere bøker og hatt en rekke verv innenfor kirke og misjon.