Satser stort på vekkelse

Stiftelsen Evangeliet for alle satser stort: Med nytt senter på 1800 kvadrat­meter, Norges største telt med plass til 3500 og trolig verdens første rullende dåpsbasseng.

EvangelistJørn Strand har tegningen for dåpsbassenget klar. På en seks meter lang henger skal det bygges trapper ned i og opp fra et glassfiber-basseng. Kjekt å ha for en som drar land og strand rundt og kan be til frelse med opptil 300 mennesker på ett år.

LES:Evangelist bygger 
senter til 20 millioner

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Skjønt de siste årene har ikke Strand vært like mye ute på veien som før. Oppbyggingen av senteret i Froland har tatt tid. Det ruvende bygget rommer møtesal med opptaks-fasiliteter for tv, stor kafè, kontor, lagerrom, garasje og verksted for evangeliseringstraileren «Himmelekspressen», store mengder lyd- og lysutstyr, 2200 stoler og mer til.

Det meste er reist på dugnad og basert på gode innkjøp. Derfor er gjelden på ni millioner og bygningsverdien nær tre ganger så stor.

Evangeliet for alle (EFA) er en stiftelse med nasjonalt perspektiv. Målet er ikke å bygge menighet, men ekteparet Pernille og Jørn Strand holder likevel møter på senteret hver tirsdagskveld. Møtene overføres direkte eller kan ses i opptak på YouTube.

– Vi har nær 70 frivilligarbeidere og vil gjerne at vi har noenlunde samme teologiske ståsted. Av den grunn har vi møter. Vi har valgt tirsdag for at folk kan gå i de vanlige menighetene sine i helga. På sikt vil vi gjerne lage program forVisjon Norge, men det krever kvalitet og trening. Derfor You­Tube foreløpig.

Bønn hver morgen

Bønn er livsnerven i arbeidet til EFA. Hver morgen klokka 06.00 er det bønnemøte på senteret, på onsdager endog klokka 05.00.

– I morges var vi tolv personer som ba. På onsdagene har vi vært oppe i 24. Da kommer folk fra hele Sørlandet, forteller Pernille.

– Vi tror ikke at Gud hører morgenbønner mer enn andre bønner, men livet byr på et unikt åpent landskap i morgentimene. Da er folk flest fri fra avtaler og det hektiske programmet som innhenter oss så snart arbeidsdagen begynner.

– Hva ber dere om?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Mest om åndsutgytelse og vekkelse, ikke bare her lokalt, men over hele Norge. Kvinnene har egne ukentlige bønnemøter, dessuten enJesuskvinne-gruppe som samles seks ganger i året.

Orden ærer Gud

Jørn Strand er på reisefot så å si hver helg året rundt. I sommerhalvåret er også Pernille og «Himmelekspressen» med. Det er nemlig kona og svigerfaren som har trailerlappen og som veksler på å kjøre. Mai til oktober er også høysesong for teltmøter. Stiftelsen har to av dem; ett stort – som er på vei fra USA - og ett med plass til 500-600.

For å koble av gjør Strand mye av det praktiske arbeidet selv. Scenen i det minste teltet har evangelisten sveiset sammen, etter oppskrift fra pensum på VK1.

– Alt er mulig for den som tror, smiler han.

På omvisningen i lagerhallen legger vi ikke bare merke til mengden utstyr, men også en stram orden.

Kvalitet og orden er viktig. Det ærer Gud, poengterer Strand. Etter mange års virksomhet har han konkludert med at det lønner seg å eie det meste selv. Å leie lyd- og lysutstyr er nemlig svært dyrt.

– Når vi eier, står det oss også fritt å bli værende på et sted om ­atmosfæren tilsier det.

Venter på stortelt

Verken gatemøtene eller teltmøtenes tid er forbi, understreker Jørn Strand, som venter spent på at det nye teltet med plass til 3500 skal ankomme. 15.juli tas det i bruk, på Tromøya. Der har Evangeliet for alle holdt sommerstevne i en årrekke.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Teltmøter virker fordi det da skjer noe nytt og annerledes i byen eller bygda. Det gir positive ringvirkninger både i og utenfor arrangørmenigheten, påpeker evangelist-ekteparet.

Før sommerstevnet innbyr stiftelsen og flere lokalmenigheter til teltmøter i Kristiansand sentrum.

Vekkelse og vekst

– Målet for alt vi gjør er vekkelse, ikke bare vekst. Mange menigheter er veldig opptatt av å trene ledere og glemmer at det er Gud som gir tilvekst, ikke mennesker. Før vi ber og blir avhengig av Gud vil vi bare sjelden se folk komme til tro, mener Jørn Strand.

– Vi har vært gode på å slå ihjel det ene med det andre. Leder­trening er bra,Alpha og relasjonsbygging er bra, men vi må ikke legge ensidig vekt på noe av dette på bekostning av å be Herren om vekkelse.