Profetiske eksempler

I anledning Dagens intervju med Kari Halstensen der hun stiller spørsmål ved profetipraksis har jeg lyst til å dele noen eksempler på hvordan god profetisk betjening kan være med på å frigjøre mennesker til å leve det livet i full frihet som Gud har kalt dem til. Jeg har fire konkrete eksempler fra mennesker jeg kjenner svært godt, og fra eget liv. Men først vil jeg understreke på det sterkeste, slik som også alle seriøse utøvere av den profetiske gaven gjør, at det å selv være innfor Gud i bønn er det aller viktigste man gjør. De signalene man får fra Gud i sitt egen lønnkammer har alltid forrang, et profetisk ord skal ha gjenklang i ens eget hjerte, hvis ikke skal det legge bort. Den beste boken jeg har lest om det å høre selv fra Gud er «Hearing God: developing a conversational relationship with God» av Dallas Willard. Willard, som døde i 2013, var også psykolog, men mest kjent for sin professorgjerning i filosofi og for sitt forfatterskap (som for øvrig kan anbefales sterkt). I denne boken finner man en solid teologisk argumentasjon for hvorfor man som kristen kan forvente å høre fra Gud i sitt eget bønneliv, og gode øvelser som blant annet Lectio Divina , en måte å trene opp sine åndelige ører som går helt tilbake til de tidlige kirkefedrene.

De eksemplene jeg her deler kommer fra Christian Internationals «Mentoring Days» i Windsor UK, en tjeneste fra Dr. Sharon Stone. Her trener man opp sin profetiske gave i trygge omgivelser og med full forståelse av at dette er trening, alt som ikke sanksjoneres med egen opplevelse og eget hjerte legges bort, og det som er godt tar man med seg. Man trener to og to, og ingen av personene vet noe om hverandre. Ofte trener man med en person man aldri har sett før, som kommer fra en annen nasjon enn ens egen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Mann 59 år: Har stått i harde stormer med narkoman datter i over 20 år. Har hatt mange opp- og nedturer, men føler han har fått løfter fra Gud, og nekter å gi opp situasjonene. Han ble gitt et profetisk ord som eksakt beskrev situasjonen han var i, og at han følte at mennesker rundt han til og men mente han var «dum» som ikke gav opp og innså realitetene. Ordet han fikk var en oppmuntring om å ikke gi opp, men å fortsette å stå for sin datter. Personen som gav dette ordet var fra en annen nasjon, og visste ingenting om denne mannen. Derfor ble dette en kraftig energiinnsprøyting for å ikke gi opp men fortsette å ha tro for, og stå opp for, sin datter.

Kvinne 36 år: Vellykket liv og karriere, men har måtte bearbeide mye fra barndommen, også med psykolog. Hun vet at mye av det som har skjedd ikke kan være hennes feil, men å få dette fra hode til hjerte er ikke lett. I en profetisk betjening fra en som ikke har noe kunnskap om situasjonen, blir alt dette beskrevet. Herren sier i det profetiske ordet at «du skal ikke lenger bære andre menneskers skam og skyld, jeg løser deg fra dette øyeblikket». Den siste strekningen fra hodet til hjertet som ingen behandler kunne utføre, ble gjort på et øyeblikk i en profetisk betjening, og kvinnen har aldri mer tvilt på om hun selv bar en del av skylden.

Mann 54 år: Har slitt med ting fra barndommen, men sliter også med skyldfølelse av at han «overdriver». Han tilgitt foreldrene, det er ikke der problemet ligger, men om han egentlig har noe å tilgi, eller om det er han som er problemet. I et profetisk ord får han beskrevet hvordan Gud ser hans barndom, og det var mye mer alvorlig enn han hadde sett det selv. Å vite at det som skjedde var sett av Gud og anerkjent for det det faktisk var, gav en ny frihet til å legge det bak seg og fortsette i Guds plan for sitt liv.

Kvinne 52 år: Meget suksessrik, men følte ofte på en mindreverdighetsfølelse som andre ikke kunne se. Et profetisk ord beskrev den vanskelige og til dels skamfulle familiesituasjonen hun kom fra. Ordet fra Gud var at denne familiesituasjonen «limte» seg på henne for å fortelle henne hvem hun var. Gud i det profetiske ordet; du er min datter og du er i min blodslinje! Dette var et fullstendig forløsende ord, og hundrevis av psykologtimer kunne ikke ha kommet i nærheten av den friheten det ble å leve i denne realiteten som Gud selv satte ord på.

Min egen erfaring, og som jeg også hører mange andre si, er at det som er så deilig med profetiske ord er hvordan Herren fokuserer så mye på «Jeg skal gjøre» «Jeg vil bringe frem» «Jeg skal….» Dermed er det fullstendig hvile, det er Guds løfter om at det er Han som er i aksjon, alt jeg trenger å gjøre er å tro på Han og det Han har sagt. Det tar fokuset bort fra prestasjon og legger det over på å hvile i at Han vet alt, Han har beskrevet hvordan ting er, og Han har en plan som inkludere alle aspekter.

Det profetiske kommer nå mer og mer, parallelt med at fokuset i kristenheten dreies bort fra kun evangeliet om frelse, og over til evangeliet om Guds Rike. Helt fra Bethel Church i Redding til den Angelikanske kirke og vår tids største teolog N.T. Wright, og i mange store kirkesamfunn, åpnes nå øynene for Jesu forkynnelse om at Guds Rike har kommet nær. Ja til og med pinsevenner begynner nå å se at vi kanskje har noe helt annet å tro på enn snarlig endetid, trengselstid og opprykkelse. Fokuset skifter fra å tro på og vente på «Antikrist» til å tro på, og arbeide for, Guds rikes komme på jorden som i himmelen. Og en del av dette rikes arbeid er den profetiske tjenesten. Den setter mennesker i frihet til å elske seg selv og andre, og til å fremme Guds rike i vår verden.

Så kan det godt tilføyes en advarsel til slutt. På samme måte som det er veldokumentert at noen få leger, psykologer og psykiatere har misbrukt pasienter både seksuelt, psykisk og på andre måter, så finner man mennesker som vil manipulere og misbruke andre også innenfor det profetiske. Det er det viktig å være klar over, man må se etter faresignaler og luke ut disse, slik som man gjør det i alle andre sammenhenger der mennesker interagerer med hverandre.