Rune Mjøl­hus, sted­lig re­pre­sen­tant for Norsk Lu­thersk Mi­sjons­sam­band i Øst-Afri­ka

Predikanter kan få bot for å tale utenfor kirkene sine

En ny lov som vil pålegge prester å betale om de taler utenfor kirkene sine, har satt sinnene i kok i Kenya.

Tre hund­re bis­ko­per kon­fron­ter­te en gu­ver­nør i Sen­tral-Ke­nya i for­ri­ge uke for å pro­te­ste­re mot den nye loven som vil be­gren­se pres­ter som øns­ker å for­kyn­ne i det fri, for­tel­lerWorld Watch Mo­ni­tor, som dek­ker saker om krist­ne som er under press på grunn av sin tro.

10.000 ke­ny­ans­ke shil­ling eller 680 kro­ner er det en pas­tor må be­ta­le for å for­kyn­ne på en sta­dion, 540 kro­ner om han taler uten­for sta­dion og 330 kro­ner om han hol­der tale i mer land­li­ge strøk. Det er van­lig for kir­ker i lan­det å ha evan­ge­lis­ke kam­pan­jer som varer mel­lom tre dager og en uke.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Mye hum­bug

Rune Mjøl­hus, sted­lig re­pre­sen­tant for Norsk Lu­thersk Mi­sjons­sam­band i Øst-Afri­ka sier re­li­gions­fri­he­ten «fun­ge­rer vel­dig greit» og er ikke uro­lig for den nye loven.

- Det er mye hum­bug og bu­si­ness i kirke­drift. Et munn­hell er at du blir raskt rik hvis du dan­ner en kirke, for­tel­ler han.

NLM-re­pre­sen­tan­ten tror loven vil bli til hjelp for se­riø­se kir­ker, og ser for seg at loven vil ligne på den som Tan­za­nia har hatt i mange år al­le­re­de, der en må søke om til­la­tel­se før en stil­ler seg opp og pre­ker.

- En vil ikke kunne be­gyn­ne med vek­kel­ses­mø­ter hvor som helst og holde folk våkne hele nat­ten. En vil måtte søke om å ha et kir­ke­lig ar­ran­ge­ment og da er ikke sta­ten verre enn at de vil god­kjen­ne det. Det er greit å få sys­tem i gal­ska­pen, sier han.

Krist­ne i Kenya er delt i spørs­må­let. Noen mener det blir galt å be­las­te pas­to­rer, mens andre er til­hen­ge­re ut fra rap­por­ter om at preste­ska­pet har ut­nyt­tet sine po­si­sjo­ner for å tjene pen­ger.

En av disse rap­por­te­ne hev­der at en pas­tor har tatt over 100 kro­ner for et løfte om frel­se mens en annen skal ha gitt «hel­lig olje» mot be­ta­ling.

DAGEN