– Paulus ville i dag stått på Egertorget

Evangelist Hartvig Kloster har hatt gatemøter på Egertorget i Oslo i ti år. Han har opplevd at flere er blitt kristne.

– Jeg er helt overbevist om at hvis Paulus hadde levd i Norge i dag, så ville han stått på Egertorget og forkynt evangeliet. Her møter vi folk, for de kommer ikke i kirken, sier gateevangelist Hartvig Kloster til Dagen.

Han kom for ti år siden fra Danmark sammen med kona, Kirsten, for å starte en norsk avdeling av den tverrkirkelige organisasjonenOpen Air Campaigners (OAC), som satser mye på gateevangelisering.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Første gatemøtet

– Jeg var veldig spent, og var også helt fersk i Norge, minnes Kloster.

Vi står midt på det folkerike Egertorget på Karl Johan. Det er nøyaktig ti år siden Hartvig Kloster hadde sitt første gatemøte her sammen med Andreas Ruud, som har vært aktiv i OAC i en årrekke.

– Vi hadde invitert et mannskor fraFjellhaug Bibelskole til å synge julesanger, og mellom sangene hadde Andreas og jeg korte appeller. Vi ble godt mottatt, forteller Hartvig Kloster.

OAC har fortsatt samlinger på Egertorget vanligvis en gang i uken. I tillegg arrangerer de gatemøter i Askim, Kristiansand og Ålgård.

Frelst på gata

– Det er flere som er blitt frelst under gatemøtene og har tatt imot Jesus. Det er alltid stort å oppleve dette. Det har faktisk skjedd noen ganger også her på Egertorget, forteller Kloster.

For et par år siden var det en ungdom som ble stående igjen etter å ha hørt på forkynnelsen.

– Jeg snakket med ham, og i løpet av et par minutter spurte han: «Hvordan kan jeg gi meg selv til Jesus?» Han fikk ta imot evangeliet midt på Egertorget. Jeg har siden hatt kontakt med ham, forteller gateevangelisten, som er glad for slike frukter i arbeidet.

Forbønn og helbredelse

Men det er også andre resultater etter møtene blant folk på gata.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Noen ber om forbønn, og vi har også sett at folk er blitt helbredet på gata. Dessuten har vi hatt flere hundre samtaler med folk til å hjelpe dem å se hva troen på Jesus er for noe, understreker Kloster.

Et stort ansvar

– Hvorfor gateevangelisering i vår tid?

– Fordi dette rett og slett er bibelsk. Hvis vi leser om Paulus, så står det at han hver dag møtte opp på torget da han for eksempel besøkte Aten. Når folk ikke kommer til kirken, må vi ta med evangeliet ut og oppsøke dem der de er.

Kloster mener at kristne har et stort ansvar – de må være til stede på torget, og møte mennesker med et tydelig evangelium.

– Jeg ønsker å peke på Jesus på ulike kreative måter – hva han har gjort for oss i evangeliet. Dette er Guds kraft til frelse, sier han.

Anstrengt forhold

Hartvig Kloster peker på at mange menigheter har et anstrengt forhold til evangelisering. Han har registrert at kristne ledere ofte gjør svært lite på dette feltet.

– Det fører til at det blir vanskelig å motivere menighetene til å evangelisere. Når vi inviterer til et evangeliseringskurs, kommer det bare fem personer i en stor menighet. Det forteller dessverre noe om tilstanden. Mange kristne får aldri noen bibelsk undervisning om å evangelisere, sier Hartvig Kloster.

Lever av gaver

Som ansatt i OAC får han ikke lønn, men lever av gaver fra støttespillere.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Hvordan har det gått å klare seg uten fast inntekt i ti år?

– Det har vært en stor velsignelse for meg og familien, selv om det var tøft i begynnelsen. Da levde vi på konas lønn, svarer han.

Hartvig Kloster husker svært godt et gatemøte på Egertorget da det kom en eldre kvinne og gav 5.000 kroner til arbeidet, uten å si noe.

Et smil fra Gud

– Det var som et smil fra Gud. Å leve uten fast inntekt er en glede og velsignelse. Vi blir avhengig av Gud på en måte som er veldig sunn også i Norge i 2015. Vi har alt vi trenger – og mere til. Gud har velsignet oss på ulike måter. Det ville i dag vært kjedelig for meg å gå over til et arbeid med fast inntekt, sier Hartvig Kloster.