Opplysning til hjertets øyne

Dagens tekst er en av de rikeste bønnene vi finner i Det nye testamente. Den er så innholdsmettet at den trygt kan følge oss dag etter dag. Den åpenbaringen Paulus her ber om, er den som kan gjøre oss vis til frelse. Den kan tilføre moderne kristne mennesker en åndskraft som oppfostrer flere forvanlingsagenter i familie, kirke og samfunn:
«Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få en nd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud å kjenne. Må han gi dere lys til hjertets øyne, så dere får innsikt i det håp han har kalt dere til, hvor rik og herlig hans arv er for de hellige, og hvor overveldende hans kraft er hos oss som tror.» (Ef 1:17-19).
Vi har fått det vi trenger i Jesus Kristus, men vi trenger at hjertets øyne blir opplyste slik at vi både kan forstå hva vi har fått, og ta det i bruk. Vi har fått Den hellige ånd, men vi trenger stadig mer av den visdom og åpenbaring som nden gir.
I våre dager kan det være ekstra nyttig å minne om at kristendomskunnskap er nyttig og verdifullt. Virkelig. Samtidig skal vi og huske på at kunnskap om Gud også handler om personlig kjennskap. Når nden kaster lys over Ordet, kan hjertets øyne se Ordets reelle betydning. Gjennom en slik åpenbaring kan ordene bli våre egne, slik at vi kjenner løftene som gjelder oss.

Tarjei Gilje

debattredaktør