STERK ETTERSPØRSEL: Leif Nummela mener det fins en sterk etterspørsel etter grunnleggende bibelundervisning som tar oss inn i hele Bibelen, og gir et helhetlig bilde av frelseshistorien.

- Noe er feil når kristne slutter å lese i Bibelen

En fersk undersøkelse 
fra Finland viser at antall 
kirkebesøk i Finland er 
redusert med en million 
de siste ti årene. Leif 
N ummela tror en årsak 
kan være at kristne leser 
mindre i Bibelen enn før.

Nummela, en av Finlands mest kjente bibellærere, talte på høstmøtet i Bergen Indremisjon denne helgen. Over hele Norden ser han den samme utfordringen: Vi må ut med evangeliet til alle de som ikke setter sin fot i kirker og på bedehus.

Bibellæreren frykter at vi som kristne har blitt mer innadvendte, og at årsaken kan være at vi har blitt mer opptatt av å ta hånd om hverandre enn de utenfor.

- Det er i og for seg en god ting, men utfordringen er stadig: Får vi med nye?


FAKTA - Leif Nummela :En av Finlands mest kjente bibellærere.Ble i unge år omvendt fra ateisme.Er utdannet teolog og har vært misjonær i Italia.De siste årene har han vært redaktør for den kristne ukeavisen Uusi Tie og programleder for et kristent tv-program.Nummela er også pastor.
Mindre Bibel


Han peker på at kristne leser mindre i Bibelen nå enn før. I følge Nummela fins der til og med prester i Finland som leser svært lite i Bibelen i løpet av teologistudiet.

- Hvor ligger forklaringen?

- Jeg tror det skyldes at mange ser Bibelen som en viktig bok i den kristne tradisjon, og ikke som Guds Ord. Den er ikke livsviktig for oss lenger, sier Nummela.

- Men hvis Bibelen er det den påstår å være, Guds Ord og kjærlighetsbrev til oss, da skulle vi aldri i livet la være å lese den. Noe er grunnleggende feil når de kristne slutter å lese i Bibelen. Det er et signal på at noe ikke er rett mellom deg og din Herre. Vi taler til Kristus i bønn. Han taler til oss gjennom sitt ord. Jeg sier det ikke som noe lovisk, understreker han.


Bibelens røde tråd

De siste 12 årene har Nummela undervist mye om Bibelens røde tråd. Han har skrevet bok om emnet og har arrangert utallige seminar i ulike menigheter der de i løpet av et døgn eller weekend tar folk på en reise gjennom hele Bibelen.

- Det er en utrolig etterspørsel. Vi har holdt på med dette i 12 år og har aldri markedsført oss.

Boken har blitt en bestselger i Finland og er oversatt til norsk, dansk, svensk og et par andre språk.

Nummela mener det fins en sterk etterspørsel etter grunnleggende bibelundervisning som tar oss inn i hele Bibelen, og gir et helhetlig bilde av frelseshistorien.

- Det interessante er at når de kristne får bibelundervisning, så tenner de på evangelisering. Det skaper et behov for å ta det ut vil andre mennesker.


Kristen gjennom Bibelen

Selv ble han en kristen gjennom å lese Bibelen. Han var 15 og begynte å stille eksistensielle spørsmål: Hva er meningen med alt? Hvorfor er jeg her?

Da han fordypet seg i Apostlenes gjerninger var det som noen talte til ham, og som ga varme og kjærlighet.

- Senere har jeg forstått at det var Kristus som talte til meg. Det resulterte i en intens søken som førte til at jeg ble omvendt og frelst.

Siden har han lest i stykker den ene Bibelen etter den andre, men det tok ham 10-15 år å oppdag bibelens røde tråd.

- Det er det beste som har hendt meg i min bibellesning. Hver måned oppdager jeg nye sammenhenger. Bibelen er uttømmelig, og utrolig spennende når du får øynene opp for frelseshistorien som går som en rød tråd fra begynnelse til slutt.


Les mange ganger

Han anbefaler kristne å stanse opp ved en lengre bibeltekst og lese den ikke bare en gang, men mange ganger etter hverandre.

- For når man leser det mange ganger, er det lettere å lytte til teksten, mener han.

Nummela misunner norske bibellesere som har tilgang til en rekke studiebibler og bibelkommentarer.

- Nylig kom det ut en tykk bibelressurs i Norge, samt en ny studentbibel. Ingen gir ut tykke studiebibler i Finland, så vi misunner dere virkelig, sier han.

(Dagen)