Når forsvant barna fra søndagsskolen?

Andelen av barn som gikk på søndagsskolen raste nedover mens de faktiske tallene økte. Det var ikke barna på 80-tallet som forsvant fra søndagsskolen, men deres foreldre. Det er dagens besteforeldregenerasjon som forsvant fra søndagsskolen på 1950-tallet! skriver Alf Danbolt.

Det har vært flere opp­slag i Dagen om det krist­ne barne­ar­bei­det, med fokus på alle barna som er borte.

Det er godt at Dagen ret­ter opp­merk­som­he­ten mot dette vik­ti­ge om­rå­det av me­nig­he­te­nes liv, for når noe løf­tes frem kan det også mo­bi­li­se­res for å gjøre noe.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Re­gist­re­ring i over hund­re år

Sta­ti­stikk kan være ut­ford­ren­de å hånd­te­re for noen hver. Ikke minst kan det være vans­ke­lig å tolke tall.

I søn­dags­sko­len har man hatt re­gist­re­ring av barne­tall i over hund­re år, og det er der­for mulig å følge ut­vik­lin­gen der tet­te­re enn i mange andre sam­men­hen­ger.

Frem­møte­re­gist­re­rin­gen star­tet al­le­re­de på 1800-tal­let etter mo­dell fra Eng­land. Det er imid­ler­tid flere for­hold som ska­per vans­ke­lig­he­ter, først og fremst at søn­dags­skole­ar­bei­de­re ikke har sett det som sin frems­te opp­ga­ve å no­te­re frem­møte med tanke på inn­sen­ding til sta­tis­tisk be­hand­ling.

Po­en­get var å kunne følge opp barna slik at barn ikke ute­ble uten å bli lagt merke til og tatt seg av, og ha en bønne­lis­te.

Minst tre frem­mø­ter

Norsk Søn­dags­skole­for­bund (NSSF) ble stif­tet i 1889, og ved inn­mel­del­se ble det opp­gitt an­tall barn og læ­re­re. Det var ikke tale om år­li­ge opp­da­te­rin­ger på denne tiden, men på ge­ne­ral­for­sam­lin­gen hvert tred­je å ble det lagt frem over­sikt over an­tall søn­dags­sko­ler og barn. Helt frem mot år­tu­sen­skif­tet var tal­le­ne ba­sert på minst tre frem­mø­ter. I dag er de ba­sert på be­talt kon­tin­gent.

Den førs­te sta­tis­tis­ke over­sik­ten ble lagt frem på ge­ne­ral­for­sam­lin­gen i 1892, og slik fort­sat­te det hvert tred­je år: 1896, 1899, 1902 og så vi­de­re.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For­svant på 1950-tal­let

Lenge leste man bare fak­tis­ke tall, og opp­da­get der­for ikke ned­gan­gen fordi den kom sam­ti­dig med de store barne­kul­le­ne etter kri­gen. An­de­len av barn som gikk på søn­dags­sko­len raste ned­over mens de fak­tis­ke tal­le­ne økte!

Det var altså ikke barna på 80-tal­let som for­svant fra søn­dags­sko­len, men deres for­eld­re. Det er da­gens beste­for­eldre­ge­ne­ra­sjon som for­svant fra søn­dags­sko­len på 1950-tal­let!

Spørs­må­let om hva som skjed­de i den pe­rio­den barna ble borte er vik­tig, men da må vi se på rik­tig tids­pe­rio­de. I 1950 gikk 31 pro­sent av barna 4-14 år på søn­dags­sko­ler til­slut­tet NSSF.

I 1980 var dette kom­met ned i 16, 2, altså halv­par­ten. I 1996 var dette hal­vert igjen og var nede på 7,4 pro­sent - som er likt med stil­lin­gen i år 1900. I 2012 er opp­slut­nin­gen gått ned til 5,0 pro­sent av det to­ta­le barne­tal­let i al­ders­grup­pen.

69 pro­sent av skole­bar­na

Det er mange fak­to­rer som spil­ler inn på denne ut­vik­lin­gen.

En av de vik­tigs­te er 2. ver­dens­krig. Kirke og bede­hus opp­lev­de en stor til­strøm­ning i krigs­åre­ne, noe som gjen­spei­les i tal­le­ne for 1940 og 1950.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I ju­bi­le­ums­bo­ken som ble skre­vet til ju­bi­le­et i 1944 om­ta­les denne veks­ten som be­mer­kel­ses­ver­dig, og i 1943 gikk 69 pro­sent av barn i skole­plik­tig alder (7-14) på lu­thersk eller fri­kir­ke­lig søn­dags­sko­le! (Hagen, Ingar: Bar­net i Norsk Kris­ten­liv. Søn­dags­sko­len i Norge gjen­nom 100 år, Oslo, tryk­ket i 1947, s145f)

Men også ver­dens­mø­tet i Oslo i 1936 med 2600 de­le­ga­ter fra hele ver­den hadde en mas­siv inn­virk­ning på søn­dags­skole­ar­bei­det her i lan­det. Det var den til da størs­te in­ter­na­sjo­na­le kon­fe­ran­se i ho­ved­sta­den, og kong Haa­kon var mø­tets øvers­te be­skyt­ter.

Ver­dens­søn­dags­skole­for­bun­det hadde da 34.140.000 barn i 369.000 søn­dags­sko­ler over hele ver­den. Møtet fikk en om­fat­ten­de pub­li­si­tet gjen­nom pres­se og kring­kas­ting. (Hagen s 156f, Gam­mie, Alex­an­der (ed): Christ the Hope of the World. The of­fi­ci­al Re­port of the Twelfth World's Sun­day School Con­ven­tion, held in Oslo, Nor­way - July 1936, New York, USA, 1936).

For­mann i NSSF var den gan­gen Oslo bis­kop. (Ver­dens­søn­dags­skole­for­bun­det ble lagt inn som en av­de­ling av Kir­ke­nes Ver­dens­råd etter kri­gen, og Norsk Søn­dags­skole­råd meld­te seg etter­hvert ut.)

Færre pr søn­dags­skole­ar­bei­der

Sta­ti­stik­ken for søn­dags­sko­le­ne viser en in­ter­es­sant ut­vik­ling:

Raset i an­tall barn vir­ket ikke inn på søn­dags­skole­tal­let før på 1980-tal­let, inn­til da betød til­bake­gan­gen en re­duk­sjon av an­tall barn pr. søn­dags­sko­le og det ble færre barn for hver søn­dags­skole­ar­bei­der. I 1999 var det 1797 søn­dags­sko­ler og 6498 søn­dags­skole­ar­bei­de­re. I 2012 var det 1366 søn­dags­sko­ler, som er på nivå med 1920.

Når det gjel­der hva som er år­sa­ken til denne vold­som­me ned­gan­gen er det ikke så mye hjelp å hente i disse tal­le­ne, ut­over å slå fast når den skjed­de, og i hvil­ket tempo.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For å få et bilde av hvor om­fat­ten­de søn­dags­skole­ar­bei­det var, må vi ta med sta­ti­stik­ke­ne fra de fri­kir­ke­li­ge søn­dags­sko­le­ne. De fore­lig­ger i rap­por­te­ne som ble gitt til Norsk Søn­dags­skole­råd, og viser at det to­talt var 254.485 barn i søn­dags­sko­le­ne i 1953, hvor­av 175.947 var i NSSF. Tal­le­ne for 1996 var hen­holds­vis 54491 og 45217. Det betyr at største­de­len av et­ter­krigs­bar­na ikke gikk på søn­dags­sko­le, selv om det helt til langt ut på 1980-tal­let var ste­der hvor alle barna gikk på søn­dags­sko­len.

Håpet på ån­de­lig vår­tid

Søn­dags­sko­len til­bød ikke bare søn­dags­sko­le på søn­da­ge­ne, men også turer, lei­rer, jule­tre­fes­ter og så vi­de­re. Lenge var søn­dags­sko­len nær­mest alene om å ha et slikt til­bud for barn.

«Kris­ten­fol­ket hadde håpet på en ån­de­lig vår­tid etter fri­gjø­rin­gen. ... Men disse for­vent­nin­ger slo ikke til. Tvert imot så det ut for at ma­te­ria­lis­me og verds­lig­het grep om seg mer enn før, og den vek­kel­ses­tid man hadde håpet på, kom ikke... De store mas­ser gikk kir­kens og bede­hu­sets dør forbi.

Hva kunne grun­nen være? ... Man pekte på av­krist­nings­pro­ses­sen som gikk sin gang og hadde så mange flit­ti­ge tals­menn, især innen den kul­tur­ra­di­ka­le fyl­kin­gen. ... Man vend­te også kri­tik­kens søke­lys innad mot mu­li­ge mang­ler ved kris­ten­fol­kets egen virk­som­het. ... Det ble dis­ku­tert mye om dette, og det ble også gjort for­søk på å gå nye veier, ikke minst i ung­doms- og yngres­ar­bei­det.» (Rud­vin, Ola: Indre­mi­sjons­sel­ska­pets his­to­rie 2, Oslo, 1970 s424)

Mange andre ak­tø­rer

I et­ter­krigs­ti­den ble det sat­set på yngre­slag, barne­for­enin­ger og barne­kor både på bede­hu­se­ne og i de nye ar­beids­kir­ke­ne som ble byg­get. Til­bu­de­ne økte på alle kan­ter, og i byg­der der søn­dags­sko­len i lang tid hadde vært det enes­te til­bu­det til barn, kom det mange andre ak­tø­rer både innen kul­tur, idrett og kirke/bede­hus. Vi fin­ner en til­sva­ren­de ut­vik­ling i våre nabo­land.

Det er nød­ven­dig å se med kri­tis­ke øyne på søn­dags­sko­lens egen virk­som­het når det gjel­der å finne år­sa­ke­ne til denne ut­vik­lin­gen. Mangt kunne nok vært gjort an­ner­le­des. Men den som ser etter, fin­ner at det ble gjort til dels ster­ke grep i siste halv­del av for­ri­ge år­hund­re.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Søn­dags­sko­len har gjen­nom hele sin his­to­rie vært krea­tiv og åpen for nye pe­da­go­gis­ke grep for at for­kyn­nel­sen av evan­ge­li­et skul­le kunne skje til­pas­set barna, og at søn­dags­sko­len skul­le møte barna der de er. Men når det gjel­der teo­lo­gi­en som for ek­sem­pel synet på døpte barn som full­ver­di­ge krist­ne søs­ken og for­bil­der ved sin til­tro til Frel­se­ren, har det ikke vært noen end­rin­ger hver­ken når barne­tal­let gikk opp eller ned.

End­ring midt på 1800-tal­let

Både lo­kalt og sen­tralt fin­nes det ek­semp­ler på ufor­stand, men det er neppe her en kan søke å finne år­sa­ke­ne til hver­ken økt eller re­du­sert opp­slut­ning. Søn­dags­sko­le­ne har vært og er en del av den kul­tu­ren vi lever i, og på­vir­kes av denne. De kan ikke be­trak­tes løs­re­vet fra det som skjer i kirke og bede­hus, eller sam­fun­net for­øv­rig.

Søn­dags­sko­len har en be­gren­set his­to­rie, og i vårt land har den sam­men­falt med de fri­vil­li­ge or­ga­ni­sa­sjo­ne­nes tid. De opp­stod som et re­sul­tat av en end­ret of­fent­lig­het ved midt­en av 1800-tal­let, med opp­blomst­ring av både kris­te­li­ge og verds­li­ge for­enin­ger.

Mye tyder på at deres tid er på hell slik kur­ve­ne for opp­slut­nin­gen om søn­dags­sko­len viser, og det er ingen krise i seg selv. Det for­tel­ler bare at or­ga­ni­sa­sjons­for­men hører til i en pe­rio­de av his­to­ri­en hvor det var en tjen­lig form. Det er et kall til å finne nye måter å for­val­te opp­dra­get med å for­kyn­ne evan­ge­li­et til tro for både voks­ne og barn i hjem og me­nig­het. Dette ble det job­bet med i NSSF al­le­re­de på 90-tal­let med ut­gangs­punkt blant annet i disse sta­ti­stik­ke­ne.

Av­krist­nin­gen av sko­len

Søn­dags­sko­len ble til og voks­te i en tid da sko­len gav god kris­ten­doms­opp­læ­ring, og søn­dags­sko­len var bar­nas guds­tje­nes­te og opp­læ­ring til me­nig­hets­liv.

Med av­krist­nin­gen av sko­len er si­tua­sjo­nen end­ret to­talt, og søn­dags­sko­len har måt­tet ta på seg et stør­re an­svar for opp­læ­ring i kris­ten tro.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Og det skjer i en tid da bi­bel­kunn­ska­pen er på full fart ned­over også blant tro­ens folk som skal fylle opp­ga­ven som søn­dags­skole­læ­re­re, og med en folke­kir­ke hvor le­del­sen har for­latt det grunn­la­get søn­dags­sko­len har ba­sert sitt ar­beid på.

Her er nok å ta tak i for alle som er vil­li­ge til å følge Jesu prio­ri­te­ring av barna.

Alf Danbolt

tidligere generalsekretær i Norsk Søndagsskoleforbund

Les også
Sju av ti barn ute av søndagsskolenNedgang i kristent barnearbeid