Generalsekretær i Mellomkirkelig råd, Olav Fykse Tveit, vil ansvarligegjøre religøse samfunn overfor vold i hjemmet.

Muslimer og kristne med felles uttalelse mot vold

Islamsk Råd og Mellomkirkelig råd for Den norske kirke presenterte mandag en fellesuttalelse mot kjønnsbasert vold og vold i nære relasjoner.

I oppropet blir menigheter og forsamlinger oppfordret til å bekjempe denne typen vold, melder NTB. De to rådene oppfordrer politikere til å sette problemet på dagsorden og arbeide for effektive tiltak. Den norske allmennheten blir oppfordret til å erkjenne vold som et alvorlig samfunnsproblem og hver enkelt blir bedt om å bidra til å bekjempe vold i familiene og vold i nære relasjoner.- Vold i nære relasjoner kan aldri rettferdiggjøres, slår generalsekretær i Muslimsk Råd Norge, Shoaib M. Sultan fast overfor kirken.no.- Som religiøse ledere vil vi si klart fra om dette. Vi kan bidra med å skape holdningsendringer og oppfordre politikere til å gjøre enda mer for å få bukt med dette problemet, sier han. Generalsekretær Olav Fykse Tveit i Mellomkirkelig Råd sier at vold i familien og mot kvinner omfatter alle grupper, uavhengig av klasse og kulturell eller religiøs tilhørighet.- Som religiøse ledere tar vi sterkt avstand fra alle forsøk på religiøs legitimering av vold i nære relasjoner. Det er misbruk av våre religioner, understreker Fykse Tveit.