Messias’ spesielle oppgave overfor Israel

Messias er verdens eneste håp. Syndefallet ødela Paradis, og siden har alle menneskers liv vært preget av synd, lidelser og død. Men gjennom Det gamle testamentes tid vokser håpet sterkere og sterkere om at det en dag skal komme en konge, Messias, som vil gjenopprette alle ting.

Kristendom er troen på at Jesus er denne Messias. Han ga sitt liv for oss og fremskaffet forsoning, så hvert enkelt menneske nå kan få fred med Gud. Han overvant døden, så vi kan leve evig. Og han kommer igjen for å gjenskape paradis på en ny jord, fri fra død og lidelse.

Men har Messias også en særlig oppgave i forhold til Israels folk? Ja, svarer både Det gamle og Det nye testamente. Profeten Esekiel beskriver Messias som den konge Gud lovet å sende til Israel, da den siste konge av Davids slekt i 586 f. Kr hadde blitt avsatt og Israels folk stod tilbake uten konge og uten land (Esek 34).

Artikkelen fortsetter under annonsen.

En dag vil Gud sende Messias. Under ham skal jødene vende tilbake til sitt land og bo rundt Tempelhøyden i Jerusalem. Under ham skal landet igjen bli fruktbart og rikt. Under hans regjeringsmakt skal Israels folk bo i trygghet og fred i deres land.

Gjennom Esekiel lover Gud at alt dette vil inngå i Messias’ gjerning. Apostelen Paulus understreker at Jesus som Messias hadde en spesiell tjeneste overfor det jødiske folk, nemlig å bevitne at Guds ord i Det gamle testamente står ved lag. Jesus skulle overfor jødene bekrefte de løfter Gud hadde gitt Israels fedre (Rom 15;8).

Jesus bekrefter altså overfor Israels folk at alle Guds løfter til dem i Det gamle testamente - inkludert løftene om tilbakekomst til landet og en åndelig vekkelse - står fast og vil bli oppfylt.

Løftene til Israel om hjemkomst, landet og en vekkelse som omfatter hele folket, ble ikke oppfylt da Jesus kom første gang. Men de er en del av Messias’ oppgave. Derfor må de bli oppfylt i forbindelse med Jesu gjenkomst.

Nettopp det forkynte apostelen Peter på Tempelhøyden i Jerusalem. Han forklarte sine jødiske landsmenn at Jesus som Messias skal bo i himlen inntil den tid kommer hvor alle Guds løfter gjennom profetene skal oppfylles.

Jesu gjenkomst er Messias’ trumftog tilbake til jorden. Da vil alle Guds løfter til Israel bli endelig oppfylt. Og til sist skal alle mennesker av alle folkeslag som har fått sine synder tilgitt, gå inn i Paradis på en ny jord.

Jo, Messias er virkelig både Israels og verdens eneste håp!