Vol­den star­tet etter en blas­fe­mi­an­kla­ge mot en kris­ten mann i tjue­åre­ne fre­dag åt­ten­de mars. I til­legg til å bren­ne 100 hjem, plynd­ret an­gri­per­ne bu­tik­ker eid av krist­ne. Pa­kis­tan Today an­slår at mob­ben besto av 3.000 per­soner.

Menigheter hjelper blasfemiforfulgte kristne

Familiene som rømte etter hjemmene deres ble brent i Lahore i Pakistan sist uke har begynt å vende tilbake. - De har ikke engang en spiseskje igjen, forteller en pastor.

- Disse uskyldige kristne har ingen steder å være. De sitter ved veikanten uten mat, vann og senger, informerer en pastor som av sikkerhetsgrunner uttaler seg anonymt. Hans hus befinner seg en fem minutters biltur unna Joseph Colony der de kristne familiene holdt til.

Kollekt

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Volden startet etter en blasfemianklage mot en kristen mann i tjueårene fredag åttende mars. Han nekter straffeskyld. Ifølge CNN ble han arrestert dagen derpå, men det holdt ikke for å roe mobben, som ville ha mannen utlevert. I tillegg til å brenne 100 hjem, plyndret angriperne butikker eid av kristne. Pakistan Today anslår at mobben besto av 3.000 personer.

- Vi brukte hele kollekten på søndag og har også bidratt på annen måte, men har ikke nok ressurser til å hjelpe disse familiene på egenhånd, forteller pastoren i brevet som Dagen har fått tilgang til, datert 13. mars. Der forteller han at de rammede familiene er frustrert og kjenner seg hjelpeløse. Han arbeider for å skaffe til veie vann, mat og senger til de hjemløse.

Engstelige

Laila Grønning Joseph er gift med en pakistaner og har levd og arbeidet for den norske pinsebevegelsen i Pakistan i over 30 år. Hun forlot landet samme dag som urolighetene begynte etter å ha vært der på besøk i tre uker for å avvikle hus og hjem for sin gode kollega, Birgitta Almeby. Den svenske venninnen ble skutt og drept utenfor sitt hjem i Lahore i desember i fjor.

- Folk er engstelige og opplever at de har en usikker fremtid, sier Joseph om de pakistanske kristne. Hun forteller at Joseph Colony ble etablert av katolikker og ligger i et industriområde eid av noen av de rikeste menneskene i Pakistan.

- De vil gjerne bygge ut. Jeg vet ikke om det passer å ha en kristen koloni i dette området, sier Joseph. Hun opplever blasfemiloven som maktbruk mot svakere grupper.

1000 tilfeller

India er rangert som nummer 31 på World Watch sin liste for 2013 over de 50 vanskeligste land for kristne å bo i.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Da Pakistan ble skilt fra India i 1947 «arvet» landet blasfemiIovene som gjør det straffbart å uttale seg eller handle på en måte som kan virke krenkende overfor en tro. Opprinnelig var det bare myndighetene som kunne klage noen inn for domstolene i blasfemisaker. Denne bestemmelsen ble senere fjernet. Loven har dessuten fått nye tillegg som skjerper straffene og gjør det langt lettere å anmelde andre. Anklager om blasfemi fører gjerne til at de siktede blir sittende i fengsel i flere år. Lovene er blitt benyttet i nabofeider som handler om helt andre ting enn religion.

Pakistans menneskerettighetskommisjon (HRCP) dokumenterer blasfemisaker. Siden 1988 har rundt 1000 tilfeller knyttet seg til negative uttalelser om koranen, mens 50 dreier seg om blasfemi mot profeten Muhammed, rapporterer BBC. I januar 2011 ble Punjabguvernør Salman Taseer, fremtredende kritiker av blasfemiloven, drept av sin livvakt. I mars samme år ble den kristne minister for religiøse minoriteter, Shabbaz Bhatti, som også uttalte seg imot loven, skutt og drept.

Må lære å tie

Laila Grønning Joseph opplever at livet i Pakistan er svært uforutsigbart for de kristne.

- Hvis det er en god dag kan de leve fritt. Andre dager er forholdene mer politisk og religiøst spent. Da må de lære seg å tie still for å overleve.

Joseph forteller at de kristne bor i småghettoer der de forsøker å beskytte seg, som i Joseph Coloni i Badami Baghområdet i Lahore.

- Frykten driver mange i Pakistan. Det var ikke like dominerende før, mener Joseph. Hun tror folk kan være med på aksjoner mot de kristne dersom viktige personer står bak fordi arbeidsledigheten er stor og de ikke ønsker å miste jobbene sine.

Samfunnsfiendtlighet

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ed Brown, menneskerettighetsrådgiver i Stefanusalliansen, er i Tyrkia på «Religious Liberty Partnership». Han regner med at situasjonen i Pakistan blir samtaleemne på trosfrihetskonferansen, selv om det ikke er satt opp som eget tema. Foreløpig er ikke Stefanusalliansen direkte involvert i hjelpearbeid overfor de forfulgte kristne i Joseph Coloni.

- Vi spør oss selv om vi har mulighet til å påvirke situasjonen best gjennom kontakt med norske myndigheter, EU eller gjennom våre samarbeidspartnere.

Betent

Basert på tidligere erfaringer regner Brown med at de kristne kan forvente bare å motta en brøkdel av det de trenger fra myndighetene for å bygge opp igjen hjemmene sine.

- Det er vanskelig å få rettferdighet gjennom rettssystemet.

Brown påpeker dessuten at Pakistan har et høyt nivå av samfunnsfiendtlighet i forhold til religiøse minoriteter og at de som sliter mest er de kristne, hinduer og ahmadiyyaene (reformbevegelse som ikke aksepteres innenfor islam).

Selv om 2013 er et valgår i Pakistan tror ikke menneskerettighetsrådgiveren at det er håp om endring av blasfemiloven.

- Det er et betent tema. Om det blir gjort noe etter valget gjenstår å se. Det må samfunnsendring til først, sier Ed Brown. DAGEN

Artikkelen fortsetter under annonsen.

100 kristne hjem brent i Lahore

Åttende mars ble hundre kristne hjem brent i Joseph Colony i Badami Bagh-området.

En gruppe ledet av Shafiq Ahmed lette etter en kristen mann i tjueårene, Sawan Masih, som skal ha fornærmet profeten Muhammed.

Hvis han finnes skyldig risikerer Masih dødsstraff. Han nekter for skyld i blasfemianklagene.

Pakistans blasfemilover har røtter tilbake til 1920-tallet. I den opprinnelige loven var det bare myndighetene som kunne klage noen inn for domstolene i ulike saker. Denne bestemmelsen ble senere fjernet. Loven har fått nye tillegg som skjerper straffene og gjør det langt lettere å anmelde andre.

Blasfemiloven er noen ganger blitt benyttet i nabofeider som kan handle om andre tema enn religion.

Siden 1986 har det vært omtrent 1400 blasfemisaker.

Etter drapet på Punjab-guvernør Salman Taseer i 2011 tok pave Benedict XVI til orde for at Pakistan måtte sørge for at blasfemilovene ble endret. Det har ikke skjedd.

I august 2012 fikk den kristne tenåringsjenta Timsha Masih enn falsk blasfemianklage mot seg. Kristne familier flyktet fra hjemmene sine i frykt da også.