Maria sin sønn

Ordet evangelium brukes i mange varianter. Juleevangeliet, Guds evangelium, Jesu Kristi evangelium og Paulus sier «mitt evangelium». Evangelium betyr beskjed om gode nyheter. Uansett hvilken av de nevnte evangeliene sitt budskap vi vender oss til, så er temaet alltid Guds frelse i Jesus Kristus.

Juleevangeliets kjerne finner vi i Lukas 2:7 : « Og hun fødte sin sønn, den førstefødte. Hun svøpte ham og la ham i en krybbe, fordi det ikke var rom for dem i herberget.» Denne setningen i Lukas 2:7 rommer det sentrale i julen. Det er en ordinær saksopplysning om et guttebarn som blir fødd. For så vidt kunne det vært når som helst og hvor som helst. Det eneste som er spesielt er at han ble lagt i en krybbe.

Det er også her vi finner at bibelen, skriften, Guds Ord slår fast en grunnleggende sannhet: «Hun (Maria) fødte sin sønn...»

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jesus Kristus er Maria sin sønn. Men han er også Guds sønn.

Gud hadde talt ved sine profeter om hva som skulle skje i det skriften kaller tidens fylde. Når tidens fylde kommer er det bare Gud som vet. Jesaja profeterte rundt år 700 før Kristus og sa: «Derfor skal Herren selv gi dere et tegn: Se, jomfruen skal bli med barn, hun skal føde en sønn og gi ham navnet Immanu-El».

Og profeten Mika forkynte, også det omkring år 700 før Kristus, hvor det skulle skje og samtidig gav han litt lys over hans storhet: «Men du Betlehem, Efrata, som er liten til å være blant Judas tusener! Fra deg skal det utgå for meg en som skal være hersker over Israel. Hans utgang er fra gammel tid, fra evighets dager.» Mika 5:1

Maria sin sønn er også Guds sønn, han som Guds menn profeterte skulle komme. Han kalles Immanuel – Gud med oss. Og vi vet at han skal være hersker over Israel. Og vi vet at hans utgang er fra gammel tid, fra evigheten av.

Maria sin sønn er Guds sønn. Og er han Guds sønn så er han fra evigheten av. Og er han fra evigheten av så er han Gud. Og som Gud er Jesus Kristus alpha og omega. Han er begynnelsen og enden men allikevel fra evigheten av. Og evigheten har ingen begynnelse og ende. Jesus Kristus er verdens begynnelse og han er også denne verdens ende. Og selv er han Konge i det evig kongedømme.

For oss mennesker er Gud full av paradokser. Paradoks er en tilsynelatende selvmotsigelse som allikevel er sann. Han som ble født inn i verden. Svøpt og lagt i en krybbe. Han som er fødd og er Maria sin sønn. Her er også fra evigheten av. Han er Guds sønn, han er Gud lik, han er den 2. person i Guddommen.

Det står i Ordspråkene 8 om den evige Jesus Kristus. Der kalles han bare visdommen, men det er Gudesønnen før han kom inn i verden i kjød: «24 Herren hadde meg i eie som begynnelsen av sin vei, før sine gjerninger i gammel tid. Fra evighet er jeg blitt innsatt, fra begynnelsen, før jorden var til.... 30 da var jeg hos ham som kunstner, jeg var hans glede dag etter dag, og jeg frydet meg alltid for hans åsyn. 31 Jeg frydet meg på hele hans vide jord, og min lyst hadde jeg i menneskenes barn.»

Maria sin sønn, svøpt og liggende i en krybbe, er også Guds sønn. Klarer vi ikke se, forstå eller begripe at Jesus Kristus er mer enn Maria sin sønn, da mister vi betydningen av juleevangeliet. Mister vi juleevangeliets himmelske åpenbaring mister vi også betydningen av evangeliet. Og da mister vi betydningen av frelsen. Og da mister vi himmelen. Og mister vi himmelen mister vi alt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Men Jesus Kristus er Guds sønn. Himmelen vitnet med om det som skjedde i Betlehem for 2010-2012 år siden.

Gud sendet engelen Gabriel til Maria. Hun, en ung kvinne måtte forstå hva som skjedde med henne. Hun måtte få innsikt i hvem hun skulle bli mor til. Engelen sa:

Lukas 1:31-33: «Se , du skal bli med barn og føde en sønn, og du skal gi ham navnet Jesus. 32 Han skal være stor og kalles Den Høyestes Sønn. Gud Herren skal gi ham hans far Davids trone, 33 og han skal være konge over Jakobs hus til evig tid, og det skal ikke være ende på hans kongedømme.»

Hvem er barnet i krybben? Engelen gav Maria beskjed. Den høyestes sønn, Guds sønn. Han skal få Davids trone. Han skal være konge over Jakobs hus. Han skal være det til evig tid og det skal ikke være ende på hans kongedømme. Maria fødte sin sønn, Guds sønn. Guds Ord brakt til Maria ved en engel er kort, konsis og tydelig. Slik er det og slik skal det bli. Gud har talt. Men Guds sønn er også Maria sin sønn. Og Maria trenger en mann.

Josef hadde mye å grunne på. Han var i en vanskelig situasjon. Forloveden var gravid men det var ikke hans barn. Gud har ikke tanke for å la Josef være uvitende og rådvill. En engel kommer til ham i en drøm:

Matt. 1:19-21: «Josef, hennes mann, var rettferdig, og ville ikke føre skam over henne. Han ville skille seg fra henne i stillhet. 20 Mens han nå tenkte på dette, se, da viste en Herrens engel seg for ham i en drøm og sa: Josef, Davids sønn! Frykt ikke for å ta Maria, din hustru, hjem til deg. For det som er unnfanget i henne, er av Den Hellige Ånd. 21 Hun skal føde en sønn, og du skal gi ham navnet Jesus, for han skal frelse sitt folk fra deres synder.»

Josef får svar. Nå vet han hva han skal gjøre. Også Josef får en forståelse av Jesu storhet og guddommelighet når engelen sier: «Han skal frelse sitt folk fra deres synder» og «det som er unnfanget i henne, er av Den Hellige Ånd».

Tenk! Gud sender ingen engel til de skriftlærde i Israel. Eller til fariseerene. Eller til sadukeerene. Det høye råd i Israel får heller ingen budbærer fra himmelen. Gud sender ingen engel til Herodes eller til Keiser Augustus. Det politiske Israel vet ingenting. Det religiøse Israel er blinde for hva Gud gjør. Gud varsler ikke verden om hva som skal skje. Han varsler noen få utvalgte. Maria vet. Josef vet. Elisabeth vet og Sakkarias vet. Gud sender sin sønn, den eneste, som han elsker, og det er kun en håndfull mennesker som vet... Han fødes inn i verden av Maria. Verden vet det ikke, heller ikke Israel men himmelen er med.

Hvorfor er det viktig? Merk Guds fremgangsmåte. Guds veier er uransaklige. Hans tanker er høyere enn menneskets tanker slik som himmelen er høyere enn jorden. Over 30 år senere frydet Jesus seg og ba til Gud og sa: «Jeg priser deg, Far, himmelens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige, og åpenbart det for umyndige. Ja, Far, for slik skjedde det som var til velbehag for deg.» Lukas 10:21

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jesus Kristus, Marias sønn og Guds sønn. Og fordi han er Guds sønn så sendte Gud også en engel til noen gjetere på Betlehemsmarkene. De fikk bud om hva Gud gjorde i disse dager. Ikke bare en engel, men en himmelsk hærskare. Og den himmelske hærskaren fortalte hvem Maria sin sønn er. Frelseren Messias, Herren. Lukas 12:2-14 «I dag e r det født dere en frelser, som er Messias, Herren - i Davids by. Dere skal finne et barn som er svøpt og ligger i en krybbe. 13 Og med ett var det sammen med engelen en himmelsk hærskare, som lovpriste Gud og sa: 14 Ære være Gud i det høyeste, og fred på jorden, i mennesker Guds velbehag.»

Av alle var det gjeterne som var de som var første til å se Guds sønn, frelseren. Deretter kom vismennene fra østen og tilba ham de forstod som jødenes Konge. En frelser og en Konge er født og kongedømmet er evig.

Dette er og var Guds verk. For Gud er ingenting umulig. Det er mange som prøver og har prøvd å gi det overnaturlige, det gudommelige, det himmelske naturlige forklaringer. De har prøvd å forklare eller bortforklare jomfrufødselen. De har satt opp avanserte teorier om plantekonstellasjoner som naturlig skal ha skapte stjernen vismennene fulgte. Men det som er over vår forstand og som er av Gud kan vi ikke forklare. Gud har gitt oss en annen vei for å kunne gripe det.

Det er troens vei. Tror jeg på juleevangeliet? Da kan jeg tro på evangeliet. Tror jeg på evangeliet da kan jeg tro på hele Guds Ord. Og tror jeg på Guds Ord da kan jeg tro på Guds frelserverk. Tror jeg på Guds frelserverk så tror jeg på evig liv i Kristus Jesus.

Den som finner troens vei har fremtid og håp.