- Man skal ikke gjendøpe
Pinsemystikeren Peter Halldorf ønsker velkommen økt aksept av barnedåp blant pinsevenner. - Men da må en anerkjenne det som gyldig dåp.
Er det greit å spise vegetarmat når man faster? Er det et smutthull? Peter Halldorf sitter nærmest i en bue på stolen på kafeen Vega i Oslo. Adventistene har laget et spisested i førsteetasjen av bygget sitt rett ved St Olavs kirke, og restauranten har seilet opp som et av hovedstadens beste vegetarsteder. Men nei, Halldorf faster. Han gjør gjerne det på tidene av året da kristne tradisjonelt fastet.
Det er ikke derfor forfatteren, retreatlederen, forkynneren og kommunitetslederen sitter bøyd i stolen, det ser heller ikke ut som han sitter vondt. Han forklarer seg mildt, men tydelig, han forklarer med hendene, i sakte, seige bevegelser. Han forteller om sin vandring, ikke bort fra pinsebevegelsen, men en mer parallell vandring mellom det ortodokse og pinsebevegelsen. Peter Halldorf - tredjegenerasjons pinsepastor, får etter en tid behov for en mer utvidet frihet enn den hans barndoms kirkesamfunn kunne gi.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- Min lengsel fra jeg var 17 år, da jeg fikk mitt kall, har alltid vært etter hellighet. En lengsel etter Gud, etter disippelskap. Det fant jeg i deler av pinsebevegelsen. Men etter en del år som pastor tvang erfaringene meg til en erkjennelse om at ikke alt var så befriende allikevel.
- Hvordan da?
- Det handlet blant annet om forholdet til tid. Miljøet var preget av at ting skulle skje nå, vi måtte oppleve Gud nå, ha resultater nå. Det kan gjøre at man låner seg bort til det som er manipulerende, uten at man er bevisst det, forteller han.
Den unge Halldorf fikk en krise. Som kjent kan man komme styrket ut av kriser, og Halldorf fikk gjennom mennesker han møtte denne tiden, staket ut en ny retning. Som egentlig er ganske gammel.
- Jeg fikk øynene opp for klostertradisjonen. Der fant jeg mye av det jeg lette etter. Der var det jo mennesker som hadde forlatt alt i sin lengsel etter hellighet. Men de hadde gått en annen vei en den jeg først valgte. Møtet med den orientalske tradisjonen ble en veldig forvandlende erfaring for meg, men også en dyp følelse av hjemkomst. Ikke minst i forhold til min egen tradisjon hvor møtet med og erfaringen av Den hellige ånd er noe av det viktigste jeg har med meg i bagasjen.
Og så var det dette med tiden, da.
- Jeg kommer til et kloster og møter eremitten. Han sier at «nå har du reist langt». Jeg svarer ja, én dags reise. «Jaja», svarer han. «Tenk på at hos oss er tjue år bare en begynnelse», forteller Halldorf og ler.
- Jeg tenkte: Tuller han med meg? Men når det han sa sank inn, ble det en voldsom befrielse for meg. Jeg fikk hjelp til å forholde meg til tiden på en annen måte. Veien som man går med Gud er ganske lang. Det viktige er heller ikke hvor langt man har gått, men at man øver utholdenhet. Men faller, og reiser seg. Faller, og reiser seg.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Rundt oss på Vega setter studenter og pensjonister til livs linsesupper og grønnsakspureer. Årsaken til at Halldorf er i Norge er ikke for å snakke om sin vandring, men for å lansere sin siste bok. En andaktsbok han ble presset til å skrive, i følge ham selv.
- Jeg ville egentlig ikke skrive den. Jeg synes det er litt vel pretensiøst. Dette er faktisk den eneste av mine bøker som ikke er mitt eget initiativ. Men forlaget i Sverige maste så fælt og i et svakt øyeblikk sa jeg ja, ler han.
Når det er sagt er forfatteren glad for utgivelsen. En andaktsbok som følger kirkeårets rytme, som kun bygger på bibelsitater, ikke kirkefedre eller ørkenfedre, forteller han.
- Hvorfor er daglig lesning så vanskelig for moderne kristne?
- Det er ikke underlig at det er vanskelig, det henger sammen med tempoet og fragmenteringen i vår kultur og våre kirker.
Halldorf snakker om manglende rytme som hindrer oss fra å komme tilbake til et indre sentrum. Han snakker om at vi blir offer for sentrifugalkreftene, at vi ender med å leve av ytre impulser. Om stress, rett og slett.
- Det er en svært gammel erfaring i den kristne tradisjonen, at det er vanskelig å gjøre fremskritt i bønn uten åndelig lesning. Også det krever øvelse i vår tid, fordi vi er så vant til å lese for å ha lest. Hele skoleverket bygger på det. Men i den åndelige lesningen leser vi for å lese. Det er selve lesningen som er viktig, ikke for å krysse av at man har lest. Den bedende lesningen av Skriften og god åndelig litteratur. Slik lesning er helt nødvendig for kristenlivet.
Til daglig er det livet på slottet Bjärka-Säby som opptar Halldorf. Kommuniteten har i mange år drevet retreat-virksomhet. Her er dagliglivet regissert av tidebønner og messer. Av lesning og et stille liv. Alt med pinsemenigheten i nabobyen Linköping som oppdragsgiver og eier av slottet. Halldorf beveget seg altså i retning de ortodokse kirkene, uten å gi slipp på sin pinse-sjel.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Den siste tiden har man kunnet lese at Ulf Ekman, leder av Livets Ord i Sverige, har snakket varmt om katolisismen. Kristenledere som før har snakket om «skjøgekirken» er i dag ikke lenger så kritiske. Halldorf tror tilgjengelighet er noe av årsaken til at ikke flere velger ortodoksien.
- Det har mye med kultur å gjøre. Den katolske kirke er mer tilgjengelig i vår del av verden. Går man til Finland er det helt annerledes. De har en stor innenlands ortodoks kirke. Norge og Sverige tilhører jo også den vestlige delen av Europa, der er den katolske kirke mer fremme. Jeg er ikke sikker på om oppmykningen mot katolikkene er noe problem. Det er mye man er uenig om, men også mange treffpunkter.
- Men som pinsevenn kan jeg lettere identifisere meg med det ortodokse. Under, Den hellige ånd og Guds inngripen er så selvsagt for de ortodokse.
Men barnedåpen da, Halldorf? Gode pinsevenner går nå inn for at barnedøpte kan bli medlemmer hos dem. Ekman, igjen, går langt i å akseptere barnedåp.
- Jeg har lenge ment at en dåp i den treenige Guds navn er en gyldig dåp. Man skal ikke gjendøpe. Så jeg ønsker denne utviklingen i pinsebevegelsen velkommen. Det som er viktig er at det ikke skjer av pragmatiske årsaker. Skal man åpne for barnedøpte, må man erkjenne deres dåp som gyldig. Ellers havner man i alvorlige teologiske vanskeligheter, ja, det blir nærmest teologisk halshugging.
Halldorf peker på at igjen kan våre moderne kirker hente lærdom fra de tidlige kirkene.
- Det tok tid før barnedåpen ble vanlig, det skjedde ikke før på 500-tallet. Men noen kontrovers var det aldri rundt dette, denne dåpen ble aldri sett på som ugyldig. Det er en moderne debatt som vi må bli ferdig med. Vi må erkjenne hverandres dåp.
Halldorf sier han som pinsepastor praktiserer en dåp hvor en person kan si ja til å bli døpt. Men han praktiserer ikke gjendåp, noe han erkjenner er uvanlig i pinsebevegelsen.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
En mann som har et kall til å lete etter hellighet, vil vel naturlig nok ivre for hellighet også blant brødrene i troen. Da kan det sikkert være greit å ha et raust tidsbegrep.
- Mange nye frikirker, som min egen, har sitt utspring i det man kan kalle profetens karisma. Den trengs alltid, men det som er nytt de siste århundrene er jo at denne karisma ikke bare brukes til å skape nytt liv i kirkene, men til nye kirker. Man får menigheter som har sin identitet i en spesifikk karisma. Det går en tid, så lenge det er moment, men man kan ikke bygge et helt kirkeliv på det. Man må bygge på hele kirkens erfaring og tradisjon.
- Der står vi i dag. Hvordan skal vi få bygget noe som varer? Det er ikke snakk om å konvertere hit eller dit, men å se hverandre som søskenkirker. Da må det gjensidig respekt til, da kan man også etter hvert dele nattverdsbord. Der er vi ikke i dag.
For kommuniteten i Bjärka-Säby er adventstiden spesiell. Halldorf liker denne tiden.
- Personlig er det blitt en av de rikeste tidene i kirkeåret. Det er en utrolig fortetning, det er de doble linjene med Kristus som har kommet og Kristus som kommer. Det er sterkt eskatologisk (med tanke på frelsen, journ.anm), og det er synd om kirkene ikke tar vare på dette. Kirken har et kall til å være eskatologisk, til å være fremtid i fortid.
- Du snakker om liturgi, kirkeår og tidebønner. Men du tar ikke skrittet helt ut av pinsebevegelsen?
- Nei, jeg kjenner at det er her jeg har mine røtter, mitt hjem og mitt kall. Det gir meg også rammer hvor jeg kan få leve med liturgien og tidebønnene. Det er en mulighet for meg å leve i en fornyelse av den tradisjonelle pinsegudtjenesten.
- Et siste spørsmål. Hvorfor kler du deg som en munk?
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Halldorf ler.
- Det er dette jeg kjenner meg hjemme i. Jeg står i en liturgisk sammenheng, men det er ikke naturlig for meg å kle meg i prestekrage. Det er mer naturlig med galabeiaen, som jeg fikk i gave fra den koptiske kirke, smiler Peter Halldorf.
DAGEN
Peter Halldorf
Ute med sin første andaktsbok
55 år, gift
Bor i Bjärka-Säby sør i Sverige