Illustrasjonsfoto: Flickr / CC / Waiting For The Word

Lovpakt og nådepakt

Evangeliet må forkynnes. Evangeliet om at Jesus har levd det livet vi ikke maktet å leve, og om at Han har sonet alle våre synder.

Uttrykket lov og evangelium er vel kjent for de fleste kristne.

I sin bok «Grunnsannheter til frelse» snakker Øyvind Andersen også om lovpakt og nådepakt. Pakten Gud inngikk med Abraham var en nådepakt. Pakten med Moses var en lovpakt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Om lovpakten som ble gitt Moses på fjellet Sinai, skriver Andersen:

«I den åpenbarer Gud sin hellighet. I den gir Gud løfter på betingelser som mennesket må oppfylle for å få del i pakten. Bare den som oppfyller pakten får del i løftet.

– Her tilsier Gud oss løftet uten betingelser om noe vi må være eller gjøre for å få del i pakten. Vi får alt for intet!

Men begge deler må forkynnes. Ved å forkynne Guds krav gjennom loven ser vi at vi trenger en frelser.

Det handler ikke bare om enkeltsynder. Når vi virkelig prøver å leve helt etter loven, vil vi oppdage mer og mer av vårt syndeforderv og skjønne at hvis det står på å holde loven 100 prosent, er vi hjelpeløst fortapt.

Vi må rett og slett kapitulere.

Da er vi imidlertid kommet i den situasjonen at vi ser at vi trenger en nådig Gud. Da er vi åpne for Guds løfter. Da kan vi gripe frelsen om vi vet hvor den er å finne.

Og den er å finne i Jesu forsoningsverk. Derfor må evangeliet forkynnes. Evangeliet om at Jesus har levd det livet vi ikke maktet å leve, og om at Han har sonet alle våre synder.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Her kan dulese flere andakter fra Dagen