DEBUTANT: Grethe Bjørnstad Ravneng (29) debuterte som taler til en stor forsamling på Visjon i Stavern denne uken. Til daglig jobber hun i Frikirkens barne- og ungdomsarbeid.FOTO: TOR WEIBYE

Lev i nærkontakt med Jesus

Grethe Bjørnstad Ravneng vil veldig gjerne formidle til barn og unge at de alltid kan leve i nærkontakt med Jesus.

Onsdag denne uken sto hun for første gang på talerstolen på et skikkelig stort arrangement i Frikirke-regi som åpningstaler på sommerstevnet Visjon 2014 i Stavernhallen.

Grethe Bjørnstad Ravneng hadde valgt seg fortellingen om Daniel i løvehulen som prekentekst, og det kan vel hende at hun følte på litt av det samme som Daniel i sin debut foran mer enn 1.000 påmeldte frikirkemedlemmer.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hun har de siste årene jobbet som barne- og ungdomsarbeider og familie- og musikkarbeider i Østfold og musikk-konsulent for Fribu sentralt (Frikirkens barn og unge). I den jobben har hun talt for både barn og ungdom. I det siste er det blitt flere familiemøter og gudstjenester også. Men aldri har forsamlingen vært så stor som denne uken.

Tema: Bønn

Frikirken har satt «Gi oss i dag vårt daglige...» som tema for årets Visjon.

– Siden jeg skulle snakke om bønn så ønsket jeg å fortelle ungene at bønn ikke er noe som tilhører et bestemt tidsrom eller et bestemt lokale. Jeg ville formidle at Jesus er så nær at vi kan snakke med ham når som helst og hvor som helst. Rett og slett når vi synes det greit selv. Når vi kjører bil, går på gaten, sykler. Og vi kan folde hender heller ikke.

Jesus er sammen med oss akkurat sånn som vi er og uansett hvor vi er, påpeker Ravneng.

Løvehulen

Hun tok utgangspunkt i fortellingen om Daniel i løvehulen. Han ville ikke adlyde kongen, men ville tilhøre Gud og be til ham.

– Jeg viste til at Daniel ba til Gud med vinduene åpne slik at alle kunne se og høre ham. Kanskje Daniels ønske var å få kongen til å fjerne lovforbudet mot å be til Gud? Men så svarte Gud på en helt annen måte ved at han frelste ham fra løvehulen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Mitt poeng er at Gud ikke alltid gjør som vi ønsker.

– Hvorfor er det så viktig for deg å tale om bønn?

– Det er fordi jeg har opplevd mye med Gud selv gjennom bønn. Jeg kan snakke med Gud når som helst og hvor som helst.

– For meg er det veldig viktig at barn og unge forstår at de har en venn og far som er der for dem hele tiden, at Jesus er en som støtter dem og backer dem når ting er vanskelig og at de kan ha en å stole på når de trenger å snakke med noen, men også når livet smiler til dem.

– Jeg ønsker å formidle at det skal være enkelt for dem å be og at det ikke behøver å være en oppramsing av ord som de ikke forstår, understreker Ravneng.

Ravneng legger også vekt på at Gud er der for oss selv om det ikke alltid kjennes sånn.

– Ofte når vi opplever vanskelige ting i livet og Gud kan virke langt borte fra oss. Da kan spørsmålene komme opp om hvor Gud er? Jeg kan ikke se deg og ikke høre deg. Passer du egentlig på meg?

– Da er det viktig at barna vet at Gud alltid og uansett er der for dem. Selv om vi ikke forstår alt, er Gud der for oss og trøster og passer på oss. Og dette er nok noe som er like viktig for barn som for voksne og bli minnet om.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Visjon-historie

Visjon har blitt arrangert på Stavern folkehøgskole Fredtun siden 1982. Formålet har vært å begeistre og fornye Frikirkemedlemmer i alle aldre gjennom et variert og bredt sammensatt program og fellesskap.

Som barne- og ungarbeider i Østfold, har Grethe Bjørnstad Ravneng talt på Ung Visjon de siste årene, ungenes eget opplegg under stevne. Og i fjor talte hun også en dag på ungdommenes eget stevne, Yess. I tillegg har familien hennes en historie som deltaker.

– Jeg pleier å ha med familien min på Visjon og jeg ser at både vi og barna og alle generasjoner får noe. Alle får forkynnelse, opplever fellesskap, spiser god mat og får en god prat.

– Ungdommen har sitt eget stevne som går parallelt med Visjon, Yess, og får sitt fellesskap i den leiren med egen undervisning som går på samme tema som Visjon forøvrig.

Ravneng understreker at hun setter veldig pris på fellesskap der, hun ser gleden i alle generasjoner.

– Og jeg gleder meg over å oppleve at hele menigheter reiser hit sammen og har en form for menighetsleir samtidig. Slike fellesskap, der vi kan snakke om tro og komme sammen, er veldig viktig for trossamfunnet vårt, sier ukens predikant.

VISJON 2014

Visjon er sommerstevnet til Den Evangelisk Lutherske Frikirken

Samler i år over 1.000 påmeldte på Stavern Folkehøyskole Fredtun

Visjon har eget program for alle aldersgrupper

Årets stevne avsluttes søndag

Visjon har eget program for alle aldersgrupper

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Nicky Cruz’ knivskarpe budskapNicky Cruz
Les også
Karismatisk­, elsket og ­uønsketEinar Ekerhovd
Les også
Anbefaler ledere å ta timeoutNKSS
Les også
– Utrolig viktig at ungdom får en personlig relasjon til Jesus
Les også
Ny film om Hans Nielsen Hauge