Kristne kvinner fortsatt undertrykket

Misjonær og teolog Terese Bue Kessel har forsket på hvordan kristne kvinner i Kamerun har det i hjem, kirke og samfunn. Det ser ut som at kvinners livssituasjon bare i liten grad har endret seg de siste tiårene.

- Vi har en fore­stil­ling om at den krist­ne tro vil ut­jev­ne kjønns­for­skjel­ler. Dette hadde jeg trodd at jeg ville finne mer av i mitt stu­di­um, men denne end­rin­gen skjer bare i liten grad, sier Te­re­se Bue Kes­sel til Dagen.

Dis­pu­te­rer for dok­tor­grad

Fre­dag 17. ja­nu­ar dis­pu­te­rer hun for sin dok­tor­grad ved Mi­sjons­høg­sko­len i Stav­an­ger. Bue Kes­sel har stu­dert be­ve­gel­sen Fem­mes Pour Christ (FPC) - Kvin­ner for Kris­tus - i Den Evan­ge­lisk Lu­thers­ke Kir­ken i Ka­me­run. Av­hand­lin­gen «Betwe­en God's Sha­ring Power and Men's Con­trolling Power: A Quest for Dia­co­nal Em­po­wer­ment and Trans­for­ma­tion in Fem­mes Pour Christ in Ca­meroon», hand­ler om hvor­dan kvin­ner opp­le­ver at de lever i spen­nin­gen mel­lom at Gud deler sin kraft med dem og at menn kon­trol­le­rer dem.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Stu­die­ne byg­ger på felt­ar­beid i byen Nga­oundéré nord i Ka­me­run, hvor Bue Kes­sel selv for­øv­rig er født og opp­vokst. Hun er dat­ter til mi­sjo­nær og tid­li­ge­re bis­kop Bjørn Bue.

- Jeg har blant annet gjort dybde­in­ter­vju med 17 kvin­ner i deres hjem, og vært til stede i kvinne­grup­per som møtes i kir­ker og pri­va­te hjem. Jeg har også be­nyt­tet meg av et stort kon­takt­nett i Ka­me­run, for­tel­ler Te­re­se Bue Kes­sel.

Po­si­ti­ve in­for­man­ter

Hun viser til at det ikke var vans­ke­lig å få nok in­for­man­ter, og kvin­ne­ne var po­si­ti­ve til hen­nes forsk­ning.

- Jeg opp­lev­de at de syn­tes det var fint å få snak­ke om sine liv og sine er­fa­rin­ger, sier Te­re­se Bue Kes­sel.

Hun har satt fokus på i hvil­ken grad jord­bruks­kvin­ner i FPC er­fa­rer myn­dig­gjø­ring og end­ring i hjem, kirke og sam­funn. Data­ma­te­ria­let er ana­ly­sert ut fra et kri­tisk dia­ko­nalt per­spek­tiv med teori­er knyt­tet til de nevn­te te­ma­er.

Kir­kens bi­drag til kvin­ner

- Siden jeg har vokst opp i Ka­me­run, har jeg vært kjent med denne kvinne­be­ve­gel­sen helt siden jeg var barn. Der­for hadde jeg in­ter­es­se av å finne ut hva kir­ken bi­drar med i kvin­ne­nes liv, for­tel­ler Bue Kes­sel.

Hun viser til at kvin­ne­ne lever i et pa­tri­ar­kalsk sam­funn der menn be­stem­mer over kvin­ners liv på de fles­te om­rå­der, både i hjem og i stor­sam­fun­net.

- Jord­bruks­kvin­ne­ne som jeg har satt fokus på, har få års skole­gang, og kan bare i liten grad ta egne valg. Aids er et stort pro­blem i om­rå­det, og kvin­ner ge­ne­relt kan ofte ikke for­hand­le om trygg sex - enten fordi de lever i po­ly­ga­me for­hold eller fordi ek­te­fel­len har mange part­ne­re, sier dok­to­ran­den.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Usyn­li­ge i po­si­sjo­ner

- Hva har kir­ken bi­dratt med over­for un­der­tryk­te kvin­ner?

- Kir­ken har bi­dratt til å ut­vi­de kvin­ne­nes hand­lings­are­na­er på den måten at de også kan være ak­ti­ve uten­for hjem­met, altså i kir­ken. «Kvin­ner for Kris­tus» er en dy­na­misk be­ve­gel­se, og kvin­ner får opp­læ­ring i tema in­nen­for fa­mi­lie­for­hold, helse og ut­dan­ning. I til­legg har de bi­bel­un­der­vis­ning. I kir­ken og i be­ve­gel­sen har kvin­ne­ne en kris­ten iden­ti­tet, og in­nen­for be­ve­gel­sen frem­står de som ster­ke le­de­re, sva­rer Te­re­se Bue Kes­sel.

Hun leg­ger til at dette li­ke­vel inn­vir­ker lite på kjønns­re­la­sjo­ne­ne i hjem­met. Der be­hol­der kvin­ne­ne sin iden­ti­tet som un­der­ord­ne­de.

- I det stør­re guds­tje­neste­fel­les­ska­pet er de svært ak­ti­ve, også når det gjel­der å vise om­sorg for syke men­nes­ker. Men de er nes­ten helt fra­væ­ren­de i styre­struk­tu­ren i kir­ken der av­gjø­rel­ser tas. I fjor ble de førs­te tre kvin­ne­ne or­di­nert til pres­ter i denne kir­ken. Få kvin­ner tar teo­lo­gisk ut­dan­ning, for­tel­ler Bue Kes­sel.

Irette­set­ter sine menn

Forsk­nin­gen hen­nes viser at myn­dig­gjø­rin­gen som kvin­ne­ne opp­le­ver, i stor grad blir væ­ren­de in­nen­for kvinne­be­ve­gel­sen, og at den i liten grad har inn­virk­ning på livet i hjem­met.

- Hvor­for tror du at kjønns­for­skjel­le­ne er så lite ut­jev­net blant krist­ne kvin­ner i Ka­me­run?

- Det har å gjøre med kul­tu­ren, for den vir­ker også inn på prak­si­sen i kir­ken. Kvin­ne­nes opp­le­vel­se av myn­dig­gjø­ring er i stor grad av­hen­gig av hvor mye fri­het men­ne­ne gir dem. De opp­le­ver at de er på like fot med sine menn når de kan lese Bi­be­len sam­men, og når de er sam­men på guds­tje­nes­te. Noen kvin­ner bru­ker også hen­vis­ning til bi­bel­teks­ter for å irette­set­te sine menn når de vil for­and­re dem. Dette viser en liten grad av end­ring og myn­dig­gjø­ring.

Sen­der barna til skole

- En annen po­si­tiv end­ring er at selv om de har dår­lig øko­no­mi, gjør de alt for å sende barna sine på skole, også når menn ikke bi­drar til dette. Det er nok et nytt og po­si­tivt trekk, sier Kes­sel.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hun vil ikke bruke ordet «fat­tig» om dem, fordi flere av kvin­ne­ne ikke be­teg­ner seg selv som fat­ti­ge. Men deres øko­no­mis­ke si­tua­sjon be­gren­ser dem i for­hold til å nyt­tig­gjø­re seg av skole­gang og helse­tje­nes­te.

«Im­pro­vi­sa­sjons­øko­no­mi»

- De lever av en så­kalt «im­pro­vi­sa­sjons­øko­no­mi» - det vil si at de im­pro­vi­se­rer sin inn­tekts­kil­de fra dag til dag. Kvin­ne­ne har ofte en åker der de dyr­ker mat til fa­mi­li­en, og noe sel­ger de også på mar­ke­det. De kan ikke legge seg opp pen­ger, for dette er kvin­ner uten bank­kon­to, kon­sta­te­rer Kes­sel.

DAGEN

Terese Bue Kessel

Født i Ngaoundéré i Kamerun i 1961

Eksamen cand.theol fra Misjonshøgskolen i Stavanger i 1991

Etterpå arbeidet hun som misjonær og prest i Japan for Det Norske Misjonsselskap (NMS).

Siden 2009 har hun vært doktorgradsstipendiat ved Misjonshøgskolen

For tiden ansatt som sykehjemsprest ved Tasta sykehjem i Stavanger

Fredag 17. januar disputerer hun for doktorgraden ved Misjonshøgskolen på en studie om «Kvinner for Kristus» i den lutherske kirken i Kamerun.