Kristenlivsåret 2013

Redaktør Tarjei Gilje har sett på sakene som preget kristenlivsåret 2013.

Stål­sett-ut­val­get

Året var bare en uke gam­mel da det re­gje­rings­opp­nevn­te Stål­sett-ut­val­get la frem inn­stil­lin­gen «Det livs­syns­åpne sam­funn». Be­gre­pet «livs­syn­s­å­pent» for­tel­ler at ut­val­get ikke øns­ker å re­ser­ve­re livs­syn til det pri­va­te rom, men at det nors­ke sam­fun­net skal og bør inn­stil­le seg på at bådehalal-kjøtt,hi­ja­ber - ogkors - kom­mer til å være syn­li­ge i sam­fun­net i over­skue­lig frem­tid. Den kan­skje vik­tigs­te kri­tik­ken mot ut­val­get gikk ut på at mange mente de gikk for langt i å ned­tone den krist­ne kul­tur­ar­vens for­rang. Langs disse lin­je­ne har de­bat­ten fort­satt også gjen­nom året, med det sed­van­li­ge inn­sla­get omjule­guds­tje­nes­ter i de­sem­ber.

Sam­livs­ut­val­get

En måned se­ne­re kom så Bispe­mø­tets sam­livs­ut­val­get med sin inn­stil­ling, hvorseks av ni med­lem­mer mener at kir­ken kan med­vir­ke ved inn­gå­el­se av like­kjøn­net ek­te­skap. Kon­klu­sjo­nen vakte glede blant mange, men skuf­fel­se hos mange ak­ti­ve krist­ne. Mi­sjons­sam­ban­dets ge­ne­ral­sek­re­tær Øy­vind Ås­land og in­for­ma­sjons­le­der Espen Otto­sen skrev i et le­ser­inn­legg her i Dagen at de var skremt hvor hvor­dan et sam­stem­mig ut­valg i Den nors­ke kirke kunne stil­le seg bak«ra­di­kal bi­bel­kri­tikk».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Bis­kop Stein Rei­nert­sen

I mel­lom­ti­den haddeStein Rei­nert­sen til­trådt som bis­kop i Agder og Tele­mark. Han var den førs­te bis­ko­pen Den nors­ke kirke selv hadde valgt. Rei­nert­sen har bak­grunn blant annet i Laget, og vi må til­ba­ke til før Olav Skjeves­land ble ut­nevnt i 1998 for å finne en bis­kop som står så nær de mil­jø­ene Dagen har sitt ut­spring i som Rei­nert­sen.

Om­strid­te Oase-pro­fe­ti­er

Den kan­skje mest om­strid­te saken fra som­mer­ens krist­ne stev­ner var for­kyn­ne­ren Kari Ho­låms' ut­ta­lel­ser fra ta­ler­sto­len om atGuds navn hadde blir mis­brukt i Oase-sam­men­heng, med hen­vis­ning blant annet til tel­tet hvor man kunne søke så­kalt pro­fe­tisk for­bønn. Uenig­he­ten mel­lom henne ogOase-le­del­sen er ennå ikke of­fent­lig av­klart, og først nå i de­sem­ber kom Oase-le­del­sen med sine ut­ta­lel­ser om hvor­dan de vil for­hol­de seg til pro­fe­tisk tje­nes­te.

De Krist­ne og KrF

I for­bin­del­se med stor­tings­val­get 9. sep­tem­ber ble fron­te­ne mel­lomDe Krist­ne ogKris­te­lig Folke­par­tis til­hen­ge­re til­spis­set, og ikke minst de­batt­spal­te­ne her i avi­sen bar ty­de­lig preg av stort en­ga­sje­ment fra begge hold. Mens KrF-le­del­sen stort sett valg­te å ikke gå i di­rek­te dia­log med De Krist­ne, kom det etter hvert kraf­tig kri­tikk fra andre i KrF mot det de mente var både urik­ti­ge be­skri­vel­ser av par­ti­et, og mis­for­stått po­li­tisk tenk­ning fra De Krist­ne. Uenig­he­ten går blant annet på hvil­ke po­li­tis­ke mål som er rik­ti­ge og hen­sikts­mes­si­ge i det nors­ke sam­fun­net anno 2013. Mens De Krist­ne sa at de ikke øns­ket å ta stem­mer fra KrF, men fra andre par­ti­er og fra hjemme­sit­ter­ne, mente en del i KrF at det enes­te De Krist­ne kunne oppnå var en svek­kel­se av nett­opp KrF.

Mi­sjo­nær­barn-retts­sa­ken

10. ok­to­ber falt dom­men imi­sjo­nær­barn-retts­sa­ken i Stav­an­ger. En kvin­ne som bodde på in­ter­nat i Tai­wan på slut­ten av 1980-tal­let sak­søk­teMi­sjons­sam­ban­det ogFri­kir­ken etter å ha blitt ut­satt for sek­su­el­le over­grep av en Fri­kir­ke-an­satt som var en av hen­nes til­lits­per­soner på in­ter­na­tet. Mi­sjons­or­ga­ni­sa­sjo­ne­ne ble fri­kjent i Stav­an­ger ting­rett, men kvin­nen haranket dom­men.

Bispe­mø­tet og viel­ser

17. ok­to­ber fulg­te Bispe­mø­tet opp sam­livs­ut­val­gets inn­stil­ling med en ut­ta­lel­se hvoråtte av tolv bis­ko­per mener at Den nors­ke kirke har an­led­ning til å lage li­tur­gi for viel­ser av ho­mo­fi­le par. Enn så lenge er for­sla­get deres li­ke­vel at man nøyer seg med å etab­le­re en for­bønns­li­tur­gi. Mindre­tal­let på fire mente at ek­te­ska­pet i sin natur er en he­te­ro­fil stør­rel­se, og ville ikke gå inn for ver­ken vig­sels­li­tur­gi eller for­bønns­hand­ling. Det er ven­tet at saken i en eller annen form kom­mer til be­hand­ling på Kirke­mø­tet i april 2014.

Ulf Ekman og ka­to­li­sis­me

Etter atUlf Ekman i som­mer over­lot pas­tor­an­sva­ret i Li­vets Ord tilJoakim Lun­dqvist, har han blitt gjen­stand for en­ga­sjert de­batt om både til­nær­ming til ka­to­lik­ker og om dåp. Ekman har i flere år tatt til orde for å for­dy­pe den ka­ris­ma­tis­ke ån­de­lig­he­ten og søke nær­me­re kon­takt med kir­kens røt­ter. Etter at søn­nen Ben­ja­minkon­ver­ter­te til Den ka­tols­ke kirke, lurte flere på om faren er på vei i samme ret­ning.I in­ter­vju med Dagen i no­vem­ber unn­lot han å svare på dette.

Ulf Ekman og dåp

Om­trent sam­ti­dig som ka­to­likk-de­bat­ten på­gikk, skrev Ekman også en le­der­ar­tik­kel i Världen idag hvor hanfor­svar­te dåp av sped­barn når denne fin­ner sted i den tre­eni­ge Guds navn ved «tro­en­de og guds­tje­neste­fei­ren­de for­eld­re». Der­med gikk han flere skritt leng­re enn de pinse­pas­to­re­ne som de siste årene av mer prag­ma­tis­ke grun­ner har åpnet for barne­døp­te med­lem­mer, uten at de med det har jus­tert sitt eget dåps­syn.

Ing­var Tors­vik og Nor­mi­sjon

Den kan­skje mest opp­sikts­vek­ken­de kris­ten­livs­ny­he­ten i 2013 er den som nett­opp har fun­net sted, nem­lig at den ge­ne­ral­sek­re­tæ­renNor­mi­sjons lands­sty­re kalte, li­ke­vel ikke får be­gyn­ne. Ut­ta­lel­se­neIng­var Tors­vik kom med, sær­lig i in­ter­vju­et medDagen 31. ok­to­ber, satte i gang pro­ses­ser som førte til at lands­sty­ret kom til at for­ut­set­nin­ge­ne for til­tre­del­se li­ke­vel ikke er til stede. Der­med blir Rolf Kjøde, som egent­lig skul­le gått av nå ved års­skif­tet,sit­ten­de i tre må­ne­der til. I dag er det uklart om en ny ge­ne­ral­sek­re­tær blir fast an­satt fra 1. april, eller om det blir en ny kon­sti­tu­e­ring frem mot ge­ne­ral­for­sam­lin­gen i 2015.