Konsekvensen av Kirkemøtes vedtak

Man kan spørre seg om to oppgående personer som Nordhaug og Reinertsen virkelig tror at de nå har sikret rom for tradisjonell ekteskapslære for framtiden.

I Dagen 6. mai 2016 gir biskopene Nordhaug og Reinertsen et svar på Dagens leder hvor de tar redaktøren i skole for ukorrekt eksegetisk lesning av Kirkemøtes vedtak.

De viser til punkter i vedtaket og forklarer hva som er ment, og hva som er gjort, for å sikre rom for klassisk syn på ekteskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dette er nok kløktig tenkt ut, og biskopene later til å tro at begge syn på ekteskapet nå er likeverdige i Dnk siden de har greid å sikre det på papiret.

Problemet er bare at det er ikke slike innviklede, teoretiske forklaringer som fester seg i folks bevissthet, og som gir tradisjonell ekteskapslære livets rett i Dnk.

Jeg kommer fra en diskusjonsglad familie som er alminnelige folkekirkemedlemmer, og mange jeg omgås hører også hjemme i den kategorien.

Selv er jeg gjennom utdanning og yrke mer orientert om kirkelige forhold enn folk flest, men å få forståelse for det tradisjonelle synet på ekteskapet er nå blitt svært vanskelig.

Min snille mor på nitti, som jeg kan takke for oppdragelse i kristen tro, er enkel og klar i sin argumentasjon: «Biskoper og prester er uenige, og de øverste lederne, de erfarne og godt utdannede biskopene, sier at det ene kan være like rett som det andre når det gjelder synet på ekteskapet. Homofile har ikke valgt å være som de er, de er mennesker som alle andre, og de må få leve slik det er naturlig for dem.»

Det er dette som har festet seg i folks bevissthet: De to synene er like bra, så hvorfor velge det synet som er til plage for homofile? Argumentet om at ekteskapet først og fremst er en institusjon for å avle og oppdra barn, at det er for barnas skyld vi trenger ekteskapet, og at det er barna som gjør ekteskapet annerledes enn andre vennskapspakter og kjærlighetsbånd mellom mennesker, når til en viss grad inn.

Men som et annet familiemedlem repliserte: «Slik er det ikke vanlig å tenke om ekteskapet.»

Nei, det er ikke vanlig lenger. Det vanlige er å tenke ensidig på ekteskapsinngåelse som en feiring av en romantisk forbindelse mellom to mennesker, og innholdet i ekteskapet kan man ellers legge hva man selv vil i.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dnk har fram til nå hatt en lære om hva et kristent ekteskap er. Nå har den ingen lære lenger, den har bare ulike syn.

Vi har forstått at det er viktig for Nordhaug at dette dreier seg om to likestilte syn på ekteskapet (j.mf. uttalelser på Verdidebatt). Det er verdt å merke seg, for heter det lære må han som biskop forsvare kirkens lære mot motstridende lære, men det må han ikke på samme måte hvis det bare dreier seg om ulike syn.

Man kan spørre seg om to oppgående personer som Nordhaug og Reinertsen virkelig tror at de nå har sikret rom for tradisjonell ekteskapslære for framtiden. Skulle det derimot være slik at de også ser at dette er et papirvedtak uten stort annen praktisk verdi enn å dempe gemyttene, så er det kanskje likevel helt greit for dem.

At Dnk har en lære om ekteskapet, anses neppe som særlig viktig.