ALTERNATIVER: Barn som skal døpes i Den norske kirkes menigheter i Oslo kan bli oppført som medmor eller medfar. Men det sentrale registreringsverktøyet fjerner kategoriene. Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen, NTB Scanpix

Kirkelig aksept av medmødre og medfedre

Flere menigheter i Den norske kirke har adoptert språkbruk fra den nye ekteskapsloven og åpnet for registrering av «medmor» og «medfar» til dåpsbarn med foreldre av samme kjønn.

Al­ter­na­ti­ve­ne duk­ket opp i det di­gi­ta­le re­gist­re­rings­skje­ma­et i data­pro­gram­met Kar­di­nal, som bru­kes av mange me­nig­he­ter. Her kan for­eld­re selv legge inn opp­lys­nin­ger om seg selv og bar­net.

Fram til denne uken hadde man i flere me­nig­he­ter i Oslo val­ge­ne «mor/far», «mor/med­mor» og «far/med­far» i for­eldreru­brik­ken.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Vi fikk øns­ker fra en del fel­les­råd om at disse ka­te­go­ri­ene skul­le være med, sier Einar Aasen, dag­lig leder i Kirke­data sel­ska­pet som le­ve­rer data­pro­gram­met.

Ikke god­kjent

Ord­ly­den er nå end­ret.

- Det kom jo frem at dette er be­grep, i hvert fall med­far, som ikke er god­kjent ennå. Vi har sagt til fel­les­rå­de­ne at det må vi for­hol­de oss til. Der­for har vi lagt oss på det de gjør i e-kirke­boka og valgt «fore­sat­te», sier Aasen til Dagen.

Han tror kra­vet om be­gre­pe­ne kom i en tid det var mye snakk om med­mor og med­far.

Også Den nors­ke kir­kes skje­ma for inn­mel­ding av barn under 15 år, har kut­tet ut mor og far. Her er det to bok­ser mar­kert «for­eld­re».

Ikke end­ret

Selv om det di­gi­ta­le verk­tøy­et nå er end­ret, har mange me­nig­he­ter i Oslo i leng­re tid brukt med­mor og med­far på sine van­li­ge skje­ma­er for dåps­re­gist­re­ring.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Etter at fel­les­tje­nes­ten kirke­tor­get ble etab­lert i Oslo, er denne ord­ly­den tatt i bruk i fler­tal­let av me­nig­he­te­ne. En av disse me­nig­he­te­ne er Sa­ge­ne og Ila­da­len.

På skje­ma­et fra deres me­nig­het, er det tre ru­brik­ker - en for mors per­so­na­lia, enn for fars og en tred­je for med­mor/med­far.

Sokne­prest i Ila­da­len me­nig­het, Knut Rygh, sier val­get er be­visst.

- Vi øns­ker å gi et sig­nal om at vi er en me­nig­het som er åpen for sam­kjøn­ne­de par. Det er ikke en grunn for ikke å døpe, vi kob­ler ikke kirke­tukt til dåps­kan­di­da­ten, sier han til Dagen.

Han er ikke sik­ker på hvor lenge de har brukt skje­ma, men an­slår opp mot tre år. Det er ikke mange par i året dette drei­er seg om, men Rygh sier de har en jevn etter­spør­sel.

- Det er jo en del barn som har to mødre. Vi øns­ker å gi dem mu­lig­het til å skri­ve det de er på skje­ma for dåp.

Ukjent for kirke­le­der

Leder for Oslo bispe­dømme­råd, Ha­rald Heg­stad, var ikke klar over at ord­ly­den bru­kes i dåp­s­kje­ma­ene. Det er uan­sett ikke noe bispe­dømme­rå­det di­rek­te har noe med.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Det er kirke­kon­to­re­ne og fel­les­rå­de­ne som tar seg av dette. Så kan man re­so­ne­re litt i for­hold til om det er rik­tig å bruke be­gre­pe­ne, men siden det er ka­te­go­ri­er som al­le­re­de fin­nes i sam­fun­net er det ikke så opp­sikts­vek­ken­de at man re­gist­re­rer det på dåps­pa­pi­re­ne, sier Heg­stad.

Fak­tis­ke for­hold

Da fler­tal­let av bis­ko­pe­ne tid­li­ge­re i år gikk inn for vigs­ling av ho­mo­fi­le i kir­ke­li­ge regi, pre­si­ser­te de i ved­ta­ket at en slik like­stil­ling ikke skul­le gjel­de på as­sis­tert be­frukt­ning og sur­ro­ga­ti. Barns ret­tig­he­ter og si­tua­sjon skul­le hol­des uten­for.

Heg­stad er ikke enig i at Oslo-kir­ke­ne dri­ver med snik­inn­fø­ring av be­gre­per.

- Ikke nød­ven­dig­vis, for man har jo behov for å føre ned de fak­tis­ke for­hol­de­ne i en fa­mi­lie, føre ned de fak­tis­ke fore­sat­te for et barn. Kir­ken har jo tid­li­ge­re en del uhel­dig prak­sis for å bruke dåpen for å mene noe om folks sam­livs­form. Det skal man være for­sik­tig med, sier Heg­stad og trek­ker frem sam­bo­ere og barn født uten­for ek­te­skap.

- Sist­nevn­te ble jo opp­ført i kirke­bø­ke­ne som uekte barn.

Dagen

Medmor og medfar

Medmor er betegnelsen på en kvinne som gis juridisk foreldrestatus for hennes kvinnelige ektefelle eller samboers biologiske barn født etter assistert befruktning.

Begrepet ble juridisk innført i Norge 1. januar 2009, gjennom Felles ekteskapslov.

Medfar er i kjønnsnøytral ekteskapslov betegnelsen på den av fedrene som ikke har bidratt med sæd til produksjonen av barnet.

Kilde: Wikipedia