Kirkelig aksept av medmødre og medfedre
Flere menigheter i Den norske kirke har adoptert språkbruk fra den nye ekteskapsloven og åpnet for registrering av «medmor» og «medfar» til dåpsbarn med foreldre av samme kjønn.
Alternativene dukket opp i det digitale registreringsskjemaet i dataprogrammet Kardinal, som brukes av mange menigheter. Her kan foreldre selv legge inn opplysninger om seg selv og barnet.
Fram til denne uken hadde man i flere menigheter i Oslo valgene «mor/far», «mor/medmor» og «far/medfar» i foreldrerubrikken.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- Vi fikk ønsker fra en del fellesråd om at disse kategoriene skulle være med, sier Einar Aasen, daglig leder i Kirkedata selskapet som leverer dataprogrammet.
Ikke godkjent
Ordlyden er nå endret.
- Det kom jo frem at dette er begrep, i hvert fall medfar, som ikke er godkjent ennå. Vi har sagt til fellesrådene at det må vi forholde oss til. Derfor har vi lagt oss på det de gjør i e-kirkeboka og valgt «foresatte», sier Aasen til Dagen.
Han tror kravet om begrepene kom i en tid det var mye snakk om medmor og medfar.
Også Den norske kirkes skjema for innmelding av barn under 15 år, har kuttet ut mor og far. Her er det to bokser markert «foreldre».
Ikke endret
Selv om det digitale verktøyet nå er endret, har mange menigheter i Oslo i lengre tid brukt medmor og medfar på sine vanlige skjemaer for dåpsregistrering.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Etter at fellestjenesten kirketorget ble etablert i Oslo, er denne ordlyden tatt i bruk i flertallet av menighetene. En av disse menighetene er Sagene og Iladalen.
På skjemaet fra deres menighet, er det tre rubrikker - en for mors personalia, enn for fars og en tredje for medmor/medfar.
Sokneprest i Iladalen menighet, Knut Rygh, sier valget er bevisst.
- Vi ønsker å gi et signal om at vi er en menighet som er åpen for samkjønnede par. Det er ikke en grunn for ikke å døpe, vi kobler ikke kirketukt til dåpskandidaten, sier han til Dagen.
Han er ikke sikker på hvor lenge de har brukt skjema, men anslår opp mot tre år. Det er ikke mange par i året dette dreier seg om, men Rygh sier de har en jevn etterspørsel.
- Det er jo en del barn som har to mødre. Vi ønsker å gi dem mulighet til å skrive det de er på skjema for dåp.
Ukjent for kirkeleder
Leder for Oslo bispedømmeråd, Harald Hegstad, var ikke klar over at ordlyden brukes i dåpskjemaene. Det er uansett ikke noe bispedømmerådet direkte har noe med.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- Det er kirkekontorene og fellesrådene som tar seg av dette. Så kan man resonere litt i forhold til om det er riktig å bruke begrepene, men siden det er kategorier som allerede finnes i samfunnet er det ikke så oppsiktsvekkende at man registrerer det på dåpspapirene, sier Hegstad.
Faktiske forhold
Da flertallet av biskopene tidligere i år gikk inn for vigsling av homofile i kirkelige regi, presiserte de i vedtaket at en slik likestilling ikke skulle gjelde på assistert befruktning og surrogati. Barns rettigheter og situasjon skulle holdes utenfor.
Hegstad er ikke enig i at Oslo-kirkene driver med snikinnføring av begreper.
- Ikke nødvendigvis, for man har jo behov for å føre ned de faktiske forholdene i en familie, føre ned de faktiske foresatte for et barn. Kirken har jo tidligere en del uheldig praksis for å bruke dåpen for å mene noe om folks samlivsform. Det skal man være forsiktig med, sier Hegstad og trekker frem samboere og barn født utenfor ekteskap.
- Sistnevnte ble jo oppført i kirkebøkene som uekte barn.
Dagen
Medmor og medfar
Medmor er betegnelsen på en kvinne som gis juridisk foreldrestatus for hennes kvinnelige ektefelle eller samboers biologiske barn født etter assistert befruktning.
Begrepet ble juridisk innført i Norge 1. januar 2009, gjennom Felles ekteskapslov.
Medfar er i kjønnsnøytral ekteskapslov betegnelsen på den av fedrene som ikke har bidratt med sæd til produksjonen av barnet.
Kilde: Wikipedia