Kampen om et helt Jerusalem

Dette er en kamp om Jerusalems helhet. Det er klart at bønnen er en viktig, om ikke den viktigste del av denne kamp, av dette søken.

Jerusalem er igjen i medienes fokus. Byen omtales som episenteret for en konflikt som kan tenne hele Midtøsten i brann.

Igjen hører vi verdens ledere som maner partene i konflikten til å beherske seg. Dermed setter de terroristene som sender raketter mot Jerusalem og andre byer i Israel på samme moralsk plan, som Israel som forsvarer seg mot disse angrep.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Og vi må regne med nye forsøk på å presse Israel til ettergivenhet. Ettergivenheten gjelder i grunn Israels suverenitet over sin hovedstad.

I løpet av 19 år har Jerusalem vært en splittet by, på grunn av den jordanske okkupasjon av Øst-Jerusalem.

I 1967 kom jødene til denne del av byen etter en seks dagers selvforsvarskrig. Og fra denne tid hører vi et hylekor som roper «okkupasjon», «okkupasjon». De vil at Jerusalem igjen skal være en splittet by. Men det de vil er umulig.

For ifølge Salme 48,3 er Jerusalem den store konges by. Denne store Konge er selveste Israels Gud. Dette betyr at Jerusalem er Guds eiendom. Og ifølge Salme 122,3 er Jerusalem bygget som en sammenbundet by (I Bibelselskapets oversettelse av 1978, lyder det «sammenføyd til et hele).

De som vil splitte Jerusalem kjemper altså mot selveste Gud. Men i samme salme møter vi i vers 6 som i norsk oversettelse lyder «be for Jerusalems fred…».

I og for seg er denne oversettelse korrekt. Men originalteksten sier noe mer. Den hebraiske original har to nøkkelord: shaal og shalom. Roten shaal betyr å søke, å spørre om og dermed også å be.

Men ordet shalom som vanligvis oversettes med fred, betyr mye mer. Det betyr ikke bare fravær av krig, ikke bare ro. Det betyr alt som er godt. Helse, velferd, trygghet. Men selveste roten shalom betyr noe helt, helhet.

Og her ligger et brennende aktuelt moment. Dette betyr at dette vers også kunne oversettes med «søk Jerusalems helhet». For her står kampen i skrivende stund.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dette er en kamp om Jerusalems helhet. Det er klart at bønnen er en viktig, om ikke den viktigste del av denne kamp, av dette søken. Og jeg tror at det er vårt kall som bibeltroende kristne å stå sammen med Israel i denne kamp.

Les også
Bekymret for et splittet Jerusalem
Les også
Flere tusen demonstrerte mot Israel foran Stortinget
Les også
Tidligere IDF-talsmann tar til orde for trestatsløsning