Illustrasjonsfoto: Adobe Stock

Jevne stier

Jesus døde på korset for at det ikke skal være stupbratt og glatt og sleipt å finne Gud.

«Og han dro rundt i hele landet omkring Jordan og forkynte en omvendelsesdåp som ga tilgivelse for syndene, som det står skrevet i boken med profeten Jesajas ord: En røst roper i ødemarken: Rydd Herrens vei, gjør hans stier rette! Hver dal skal fylles, hvert fjell og hver haug skal senkes. De krokete veier skal bli rette, de steinete stier jevne. Og alle mennesker skal se Guds frelse.» (Lukas 3)

Her vest hvor jeg bor, går det tunneler tvers gjennom stupbratte fjell. Fremdeles er naturen utfordrende, men ikke som før.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Da det å komme fram var bratt, sleipt, og strevsomt. Kanskje de den gang mer forstod hva Døperen Johannes snakket om. Fylte daler, senkede fjell, og rette stier frie for stein.

Johannes snakket om veien til Gud, om frelse og fred. Jesus døde på korset for at det ikke skal være stupbratt og glatt og sleipt å finne Gud.

Mye er fremdeles vanskelig i livet for den som har tatt imot denne veien. Vi blander det ofte, og sier at fordi livet kan være vanskelig, så er veien til Gud vanskelig.

Nei, Jesus mente alvor, Han gav seg selv. Slik at midt i det vanskelige skal være en åpen vei. For alle som vil følge Ham og ta imot tilgivelse.