I DOMKIRKEN: Broder Yun (t.v.) fikk etter mye om og men tale i Tromsø domkirke.

- Jesus har nøkkelen til alle dører i verden!

Broder Yun, kjent som «Den Himmelske mann», startet sin norges-turnè i Tromsø domkirke fredag 6. november.

Kirken fyltes tidlig opp, og tilsammen 500-600 mennesker i alle aldre møtte opp for å høre om livet til den mye omtalte pastoren fra Kina.
Menighetsrådet i domkirken ønsket i utgangspunktet ikke å huse arrangementet, noe som engasjerte til debatt og klagene strømmet på. Det måtte en overprøvelse fra biskop Per Oskar Kjølaas til for at dørene til domkirken skulle åpne seg for Broder Yun.

Misjonsiver i Kina

AsiaLink og Oasen, representert ved Ola Døhl, hadde hovedregien for møtet. Hovedfokuset deres var på forfulgte kristne rundt om i verden, og minnet om verset i Hebreerne 13,3. Vi fikk også ett innblikk i dagens situasjon blant kristne i Kina. Øystein Aasen fra AsiaLink kunne fortelle at 30.000 mennesker daglig kommer til tro på Jesus, og at det til sammen er over 130 millioner kristne i Kina idag.
Han fortalte at de opplever en stor misjonsbevegelse i landet der kristne ønsker å nå ut med evangeliet til folkeslag hele veien fra Kina til Jerusalem.
Broder Yun fortalte at han som ung gutt fikk kallet til å følge Jesus, etter forkynnelse fra norske misjonærer i Kina på den tiden. Han begynte selv å forkynne at evangeliet er Guds kraft til frelse for alle som tror, og ønsker nå å bringe evangeliet tilbake der det startet, Jerusalem. Han ønsker også at menighetene i vesten skal våkne fra det han mener er lunkenhet.
Da han i 1997 ble mirakuløst reddet ut av fengsel i Kina, hadde Jesus talt til ham og sagt: «Når Jeg har åpnet en dør, kan ingen stenge den. Jeg skal åpne alle dører for deg.» Yun reiste senere til Tyskland, og møtte mange stengte dører, før det endelig åpnet seg for ham i Finland. Han minnet oss om at Gud har en vei for oss alle, selv om alt kan virke håpløst. Han har selv anklaget Gud mange ganger for stengte dører, men priser Herren for han er oppstanden og trofast. «Jesus har nøkkelen til alle dører i verden» var hans avsluttende vitnesbyrd.

Delte reaksjoner

Reaksjonene vi fikk etter møtet var delte. En tilhører hadde lest bøkene til Broder Yun, og syntes det var et flott vitnesbyrd bare å få se mannen i levende livet.
Noen mente at kjernen i evangeliet ikke kom godt nok fram i forkynnelsen, mens en del mente det ble overfokusert på mirakler i forhold til troen på Gud, og de reagerte på antydninger om at menneskets inderlige bønn kan påvirke til helbredelse av sykdom.