Jeg – frelst fra Guds dom?

En kort gjennomgang av Romerbrevet 3:20-26 og hva Skriften lærer om loven, Guds rettferdighet og min delaktighet i selve frelserverket.


Romerbrevet 3:20: «Derfor blir intet kjød rettferdiggjort for ham ved lovgjerninger. For ved loven kommer erkjennelse av synd.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ordet derfor sikter til mennesket som er under loven, og under loven er alle mennesker skyldige for Gud. Er vi skyldige for Gud da er vi ikke rettferdige eller rettferdigjort. Den skyldige vil komme under Guds dom.

I vers 20 står det at intet kjød blir rettferdiggjort for Gud ved lovgjerninger. Skriften utelater fullt og helt den mulighet at noen blir frelst gjennom å lyde loven. Hvorfor kan vi ikke bli frelst ved loven? Fordi vi ikke klarer å holde loven. Derfor er også mennesket skyldig. Derfor blir vi ikke rettferdiggjort ved loven. Men Skriften holder frem hva loven gjør. Ved den, loven, kommer erkjennesle av synd.

Loven gjør at jeg innser at jeg er en synder. Jeg faller gjennom og holder ikke mål etter Guds standard. Det er en av lovens gode hensikter. Ved den kommer erkjennelse av synd.

Når Skriften her taler om loven så mener den hele loven. Det er moseloven med alle sine 613 bud. Omskjærelse, seremonilover og morallover. Dette er den jødiske loven. Det er altså ikke tale om å innsnevre loven til de 10 bud. Skriften har tidligere i brevet tatt for seg jødene som setter sin lit til loven. De søker å leve opp til den og slik være rettferdige for Gud. På det viset, ved fromhet, mener de å gjøre seg fortjent til Guds gunst og favør. Romerbrevet er skrevet til bl.a. jødekristne i Rom år ca 57 for å klargjøre for dem, og alle andre, at ved loven blir ingen rettferdiggjort for Gud.

Men Romerbrevet peker på en annen vei enn lovens vei.

21 Men nå er Guds rettferdighet, som loven og profetene vitner om, blitt åpenbart uten loven,

I vers 21 sier Skriften at Guds rettferdighet er åpenbart. Altså ikke min egen rettferdighet. Ikke noe som har med meg å gjøre i det hele. Det menneskelige er utelatt. Det har med Gud å gjøre. Guds rettferdighet er åpenbart. Guds rettferdighet er blitt kjent. Den var tidligere skjult, nå er den avdekket og kommet frem fra det skjulte.

Denne Guds rettferdighet er nå åpenbart uten loven. Det er en rettferdighet som er kjent, synlig og tilgjengelig, som til og med, er helt uten loven. Uten loven betyr akkurat det som står. Loven har ikke noe med den Guds rettferdighet å gjøre som nå er kommet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Denne Guds rettferdighet har derimot loven, sammen med profetene, vitnet om. Disse størrelsene, loven og profetene, så frem til Guds rettferdighets komme mens den enda var skjult. Deres vitnesbyrd finner vi i det gamle testamentet. Skriften er troverdig!

Nå, sier Paulus, er Guds rettferdighet kommet. Klarer vi å ta innover oss storheten i evangeliet, i Guds verk? For oss i 2018 er det gamle, men gode nyheter. Gud sin rettferdighet er åpenbart, for det som for oss, er lenge siden. Paulus fikk oppleve det mirakelet at Gud åpenbarte det i hans tid. Guds rettferdighet åpenbart i Jerusalem ca år 33. Guds gjerning kan vi både stedfeste og tidfeste.

22 det er Guds rettferdighet ved tro på Jesus Kristus, til alle og over alle som tror.

Hva er Guds rettferdighet? « ... Guds rettferdighet ved tro på Jesus Kristus». Tror vi på Jesus Kristus? Er svaret ja, da har vi Gud sin rettferdighet. Det er nåde. Guds frelse i en setning inneholder tre ingredienser. 1, Gud sin rettferdighet. 2, Jesus Kristus, hans lære og gjerning. 3, min tro. Troen på Kristus gir meg Guds rettferdighet. For å understreke nødvendigheten av troen sier Skriften: Til alle og over alle som tror.

Det står tydelig til alle og over alle, så da er jo alle inkludert uansett levd liv. Ingen er så ute å kjøre at de ikke kan få del i Guds rettferdighet ved troen på Jesus Kristus. Tror jeg på Jesus Kristus da får jeg Guds rettferdighet, uansett. Troen er det eneste som er nødvendig og utelukker dermed alt annet.

Det er ikke størrelsen på syndene i levd liv som avgjør. Det er ikke den vanskelige oppveksten som avgjør. Det er ikke hva du er, eller hva du har gjort som frelser eller dømmer deg. Det er om vi tror eller ikke tror på Jesus Kristus som avgjør. Ingenting annet. Troen på Jesus Kristus gir deg Guds rettferdighet.

Det nytter altså ikke å tro på Budda, Muhammed, Allah, menneskerettigheter eller menneskets godhet. Skriften utelukker det. Det er kun et navn vi kan bli frelst ved og det er Jesus Kristus. Hvorfor? Fordi Gud rettferdiggjør den som tror på Jesus Kristus og kun ham.

Gud rettferdiggjør kun den som holder mål etter Hans standard. Ikke min egen rettferdighet, ikke andres rettferdighet og ikke gode gjerninger. Heller ikke moseloven kan rettferdiggjøre oss for Gud. Kun troen på Jesus Kristus. Det er Guds vei. Smal vei – ja. Men rett vei.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

24 Og de blir rettferdiggjort for intet av hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus.

Hvordan går det til? En ting er å forstå det. Ha kunnskap om det. Spørsmålet er hvordan det blir en realitet inn i mitt liv? I vers 24 sier Skriften: « Og de blir rettferdiggjort for intet av hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus.» 1, det er for intet. 2, det er av Hans nåde. 3, det er forsløning i Kristus Jesus.

For intet. Det er så viktig. Her gjelder ikke noe åndelig prinsipp om å så og høste. Det er ingenting vi gjør som gir oss rett på Guds rettferdighet. Det er en gave. Den gis. Gaver koster aldri noe. Ikke i form av penger, materielle goder, faste, bønn, almisser, avlat, eller hva som måtte minne om å koste. Det er for intet.

Deretter er det av Hans nåde. Det er Guds nåde. Er det av nåde så er det ingenting vi kan gjøre. Får ikke Gud gjort dette av nåde så vil han ikke gjøre det. Skal vi ha noen del i dette, og hjelpe litt så klusser vi det bare til. Det er helt og fullt og kun Guds nåde som gjelder. Vi har ingen, absolutt null, del i det. Vi kan bare ta imot og da menes det - kun ta imot.

Ved troen på Jesus Kristus skjer det en forløsning i Kristus. Ved bruk av ordet forløsning tenker de fleste på moren som blir forløst fra den nyfødte. Førløsning i antikken var derimot krigsfangen eller slaven som ble kjøpt fri. Han ble forsløst. Hvor mye rikere det bildet er sett i evangeliets lys. Synderen som blir forløst fra mørkets makt og satt over i Guds rike. Det kjødelige mennesket som blir forløst i Kristus og fødd på ny ved ånden.

Gud er den som frelser

Derfor er ikke frelse et menneskelig verk. Gode gjerninger, lovgjerninger eller egen rettferdighet duger ingenting. Men den som tror på Jesus Kristus får Gud sin rettferdighet. Han forløses i Kristus til et nytt liv for intet av nåde.

Frelse er med andre ord Guds verk i mennesket som tror. Det er Gud som gjør det. Et menneske kan ikke forløse seg selv. Kun Gud kan, av nåde, for intet i den som tror på Jesus Kristus. En kristen som er forløst i Kristus og har opplevd Guds verk inn i sitt liv har fått den mest dyrebare skatt – og vet det. Det er livsforvandlende. Den åndelige dimensjon blir en realitet. Kjærligheten til Gud veller frem. En dyp hengivenhet og glede til Gud fyller livet. Og troens visshet fyller hjerte og sinn. Guds rike kommer inn i dere, sa Jesus. Ja, vitner vi, det er sant. Takk Gud!

Artikkelen fortsetter under annonsen.

26 Ved dette ville Gud vise sin rettfer dighet i den tiden som nå er, så han kunne være rettferdig og rettferdiggjøre den som har troen på Jesus»

Gud vil vise sin rettferdighet. Gud vil ikke at hans rettferdighet skal være skjult og tildekket for menneskene. Hans rettferdighet er nå åpenbart, synlig og tilgjengelig. Den har vært det i 2000 år. Gud viser sin rettferdighet, så han kan være rettferdig og så han kan rettferdiggjøre den som har troen på Jesus.

Gud er sannelig en god Gud. Ja Gud, du alene er rettferdig. Gud viser sin rettferdighet og Gud vil rettferdiggjøre den som har troen på Jesus. Det er gledens budskap. Og det gir glede, fred og jubel i hjertet. Lovsang og takknemlighet til Gud, han som frelser.


Bibelversene står slik i sammenheng: «Derfor blir intet kjød rettferdiggjort for ham ved lovgjerninger. For ved loven kommer erkjennelse av synd. 21Men nå er Guds rettferdighet, som loven og profetene vitner om, blitt åpenbart uten loven,

22det er Guds rettferdighet ved tro på Jesus Kristus, til alle og over alle som tror. - For det er ingen forskjell, 23alle har syndet og mangler Guds herlighet. 24Og de blir rettferdiggjort for intet av hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus. 25Ham stilte Gud til skue i hans blod som en nådestol ved troen, for å vise sin rettferdighet, fordi han i sin langmodighet hadde båret over med de syndene som før var gjort. 26Ved dette ville Gud vise sin rettferdighet i den tiden som nå er, så han kunne være rettferdig og rettferdiggjøre den som har troen på Jesus.» Romerbrevet 3:20-26