Ingen er så trygg i fare?

Vi stoler på at Jesus er oss nær i alle kriser. Men det viktigste er at han gir oss tilgivelse for syndene og evig liv. I ham har vi et sterkt håp.

Jeg liker dette bildet! Det er trygt å ha et fyrlys å navigere etter! Ja, det er vel derfor vi har fyr langs vår langstrakte kyst – at vi skal være trygge!?

Spørsmålet og bildet kan tas et skritt videre: Mange sier de ­føler seg trygg når de har Jesus, de har lært at da kan ikke noe vondt skje dem. Men er det at jeg kan føle meg trygg, den eneste grunnen til å være en kristen?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jeg er den gode gjeteren… Kom til meg, alle dere som strev­er og bærer tunge byrder… Du kan sikkert sitere flere trøsteord. Bibelen har mange vers om trygg­heten Guds barn får. Men det ligger noe mer i Jesu ord. Poenget mitt er ikke å rokke ved tilliten til Gud, jeg ønsker å peke på noe som erenda viktigere enn å være trygg.

I Joh 10 leser vi om den gode gjeteren: Jeg gir livet mitt for sauene …, og noen vers senere: Ingen tar mitt liv, jeg gir det frivillig… Dette er oppdraget jeg har fått av min Far. Hva innebærer egentlig i disse ordene?

Jesus ga i første rekke ikke livet for å gjøre menneskene trygge og komfortable, men for å frelse oss fra synd og evig fortapelse. Det er å håpe at Luther-året kan hjelpe oss å se det litt klarere. Vi lever i en annen tid enn Luther, men grunntonen i Bibelen er den samme som for 500 år siden: ­Livet handler ikke kun om å være­ trygg her og nå, men om å bli ­berget fra fortapelsen når Gud en dag skal dømme levende og døde.

Hva skjer med den oppvoks­ende generasjon om deres inntrykk av kristen tro er at «bare de har Jesus er de alltid trygge»? Hva skjer med troen deres når prøvelsene kommer? Når vonde­ ting skjer? Vil noen av dem si ­troen farvel, for de var jo ikke trygge likevel …? Vi stoler på at Jesus er oss nær i alle kriser. Men detviktigste er at han gir oss til­givelse for syndene og evig liv. I ham har vi et sterkt håp.

Ditt ord er et lys … og en lykt … (Sal 119,105). La dette bli levde ord, ikke bare festtale!