iKirken er nedlagt
Mens iKirken har kastet inn håndkleet, har omGud.net økt antallet besøkende med mer enn det dobbelte forrige måned.
- Vi må dessverre meddele at prosjektet internettkirken iKirken.no er lagt ned, er budskapet som dukker opp på skjermen til den som forsøker seg på et virtuelt «kirkebesøk».
iKirken.no ble opprettet i 2011 for å gi folk et møte med Gud gjennom sendinger på internett, og sluse unge voksne til et fellesskap i nærheten av der de bor.
Per Birkeli i Norea Mediemisjon forteller at den endelige beslutningen om nedleggelse ble tatt i oktober.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- Vi var i en prosess for å se om det var mulig å videreføre, men da konkluderte styret med at grunnlaget ikke var der.
Høye kostnader og lavere oppslutning enn forventet ligger bak beslutningen.
Eksistensgrunnlag
Da prosjektet ble satt i gang i 2011, ble en amerikansk modell forsøkt tatt over til Norge.Lifechurch.tv blir regnet for å være USAs største menighet med Craig Groeschel som hovedpastor. Hans menighet består av 50.000 kirkegjengere fordelt på 15 campuser.
- I Amerika har Lifechurch.tv en helt annen plattform og eksistensgrunnlag i det at den er knyttet til en stor menighet med flere tusen medlemmer og blir brukt som en integrert del av menighetens aktivitet der. I Norge har vi ikke mulighet til å drive på den måten og med den profileringen, sier Birkeli. Det hele bunner i økonomi, ressurser og muligheten til å markedsføre konseptet, mener han.
Han tror iKirken kunne ha klart seg dersom det stod en menighet bak som var villig til å satse penger. Det ble forsøkt å få en menighet på banen, men det har ikke lyktes.
Troverdighet
Per Byrknes har vært den daglige leder for iKirken. Han har ikke statistikk tilgjengelig, men forteller at internettkirken nådde sine besøkstopper i forbindelse med livesendinger fra arrangement som Ung Landsmøte (UL) og NLMs generalforsamling fra Lillehammer.
Også han peker på utfordringene med å nå ut med informasjon om iKirkens eksistens:
- Vi måtte opparbeide oss troverdighet og bli synlige i en ny målgruppe der internettkirken var vår eneste markedsføringskanal. Vi brukte sosiale medier så langt vi kom gratis, men vi kom ikke langt nok, erkjenner han.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Til tross for nedleggelsen er Byrknes likevel fornøyd med at Norea har forsøkt å nå ut med evangeliet på internett. Han forteller at målgruppen var unge kristne, gjerne i gråsonen av menighet og bedehus.
- Vi har gjort erfaringer, og det er viktig.
Søkeord
Nettkonsulent for omGud.net, Kjetil Fyllingen, synes det er dumt at iKirken legger ned sin virksomhet. Mens iKirken forsøker å hanke inn menighetsløse kristne, presiserer han atOmGud.net er for søkende mennesker.
- Vi har lagt vekt på å være synlige for dem som er interessert i ord som har med kristendommen å gjøre, forteller han.
Mange søker på ord som relaterer seg til problemer med å tro. Fyllingen og hans kolleger iOmGud.net har sett eksempler på at de som finner siden gjennom slike søkeord blir fra en halvtime til tre timer.
En kinoreklame for nettsiden på Stord, Bømlø og Husnes har gitt målbare resultater:
- I perioden reklamefilmen har gått, ser vi at besøkstallene er mer enn doblet, fra 302 til 739 unike brukere, forteller han.DAGEN