iKirken er nedlagt

Mens iKirken har kastet inn håndkleet, har omGud.net økt antallet besøkende med mer enn det dobbelte forrige måned.

- Vi må dess­ver­re med­de­le at pro­sjek­tet in­ter­nett­kir­ken iKir­ken.no er lagt ned, er bud­ska­pet som duk­ker opp på skjer­men til den som for­sø­ker seg på et vir­tu­elt «kirke­be­søk».

iKir­ken.no ble opp­ret­tet i 2011 for å gi folk et møte med Gud gjen­nom sen­din­ger på in­ter­nett, og sluse unge voks­ne til et fel­les­skap i nær­he­ten av der de bor.

Per Bir­ke­li i Norea Medie­mi­sjon for­tel­ler at den en­de­li­ge be­slut­nin­gen om ned­leg­gel­se ble tatt i ok­to­ber.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Vi var i en pro­sess for å se om det var mulig å vi­dere­føre, men da kon­klu­der­te sty­ret med at grunn­la­get ikke var der.

Høye kost­na­der og la­ve­re opp­slut­ning enn for­ven­tet lig­ger bak be­slut­nin­gen.

Ek­sis­tens­grunn­lag

Da pro­sjek­tet ble satt i gang i 2011, ble en ame­ri­kansk mo­dell for­søkt tatt over til Norge.Lifechurch.tv blir reg­net for å være USAs størs­te me­nig­het med Craig Groeschel som ho­ved­pas­tor. Hans me­nig­het be­står av 50.000 kirke­gjen­ge­re for­delt på 15 cam­pu­ser.

- I Ame­ri­ka har Lifechurch.tv en helt annen platt­form og ek­sis­tens­grunn­lag i det at den er knyt­tet til en stor me­nig­het med flere tusen med­lem­mer og blir brukt som en in­te­grert del av me­nig­he­tens ak­ti­vi­tet der. I Norge har vi ikke mu­lig­het til å drive på den måten og med den pro­fi­le­rin­gen, sier Bir­ke­li. Det hele bun­ner i øko­no­mi, res­sur­ser og mu­lig­he­ten til å mar­keds­føre kon­sep­tet, mener han.

Han tror iKir­ken kunne ha klart seg der­som det stod en me­nig­het bak som var vil­lig til å satse pen­ger. Det ble for­søkt å få en me­nig­het på banen, men det har ikke lyk­tes.

Tro­ver­dig­het

Per Byrk­nes har vært den dag­li­ge leder for iKir­ken. Han har ikke sta­ti­stikk til­gjen­ge­lig, men for­tel­ler at in­ter­nett­kir­ken nådde sine be­søks­top­per i for­bin­del­se med li­ve­sen­din­ger fra ar­ran­ge­ment som Ung Lands­møte (UL) og NLMs ge­ne­ral­for­sam­ling fra Lil­le­ham­mer.

Også han peker på ut­ford­rin­ge­ne med å nå ut med in­for­ma­sjon om iKir­kens ek­sis­tens:

- Vi måtte opp­ar­bei­de oss tro­ver­dig­het og bli syn­li­ge i en ny mål­grup­pe der in­ter­nett­kir­ken var vår enes­te mar­keds­fø­rings­ka­nal. Vi bruk­te so­sia­le medi­er så langt vi kom gra­tis, men vi kom ikke langt nok, er­kjen­ner han.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Til tross for ned­leg­gel­sen er Byrk­nes li­ke­vel for­nøyd med at Norea har for­søkt å nå ut med evan­ge­li­et på in­ter­nett. Han for­tel­ler at mål­grup­pen var unge krist­ne, gjer­ne i grå­so­nen av me­nig­het og bede­hus.

- Vi har gjort er­fa­rin­ger, og det er vik­tig.

Søke­ord

Nett­kon­su­lent for omGud.net, Kje­til Fyl­lin­gen, synes det er dumt at iKir­ken leg­ger ned sin virk­som­het. Mens iKir­ken for­sø­ker å hanke inn me­nig­hets­løse krist­ne, pre­si­se­rer han atOmGud.net er for sø­ken­de men­nes­ker.

- Vi har lagt vekt på å være syn­li­ge for dem som er in­ter­es­sert i ord som har med kris­ten­dom­men å gjøre, for­tel­ler han.

Mange søker på ord som re­la­te­rer seg til pro­ble­mer med å tro. Fyl­lin­gen og hans kol­le­ger iOmGud.net har sett ek­semp­ler på at de som fin­ner siden gjen­nom slike søke­ord blir fra en halv­time til tre timer.

En kino­re­kla­me for nett­si­den på Stord, Bømlø og Hus­nes har gitt mål­ba­re re­sul­ta­ter:

- I pe­rio­den re­klame­fil­men har gått, ser vi at be­søks­tal­le­ne er mer enn dob­let, fra 302 til 739 unike bru­ke­re, for­tel­ler han.DAGEN