I tjeneste for Jesus

Det har vært skrevet mye om tjeneste den siste tiden. Om ikke å slite seg ut i lydighet og pliktoppfyllelse overfor menigheten, i en travel og hektisk hverdag, spesielt for familier med barn i forskjellige aldrer. Om å få hverdagen til å strekke til. La oss prøve å sette oss ned for å se hva Jesus sier oss, om å leve sammen med han i hverdagen.

Jesus snakker mye om å omvende seg, og bli født på ny. Vi kristne i dag tenker først og fremst på frelse fra synd i den samenheng. Men Bibelen snakker og om omvendelse fra denne verdens tanker og liv. Om det å bli født på ny inn i Guds verden med Guds rikes tanker og holdninger. Vi har så lett for å ta til oss denne verdens tanker og liv, og så tilpasse det inn i et kristent liv, sammen med Jesus. Det fungerer bare ikke.

Utgangspunktet vårt er fellesskapet med Jesus. Han er hodet for menigheten, Hans ord er det vi har å gå etter og Hans liv på jorden er vårt forbilde og rettesnor for vårt liv. La oss se hva Jesus sier om livet sammen med Han. Hva vil Han gi oss. Hva er det viktigste for Jesus.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

1. Guds rike. Matt.6. La navnet ditt helliges. 10 La riket ditt komme. La viljen din skje på jorden slik som i himmelen.

Først av alt så handler dette om Gud, og våre fellesskap med Han. Jesus lærte oss å be slik. Gud setter premissene og prioriteringene. Det handler om Guds navn, rike og vilje. Mens vårt navn, vårt liv, og vår vilje kommer i andre rekke. Det er veldig logisk, at når Gud som er kjærlighet, som har all makt og visdom, som ser alt og alle, det er Han som ser og vet hva som er best for alle menneskene på jorden.

2. Fred. Joh.14.27 Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere, ikke den fred som verden gir.

En av Jesu store velsignelser er fred. Han bruker det i mange sammenhenger. Vi får leve et liv i fred med Gud, oss selv og med hverandre. Selv om det stormer rundt oss, og prøvelsene og forfølgelsene er store, så vil han gi oss en indre fred som ikke er av denne verden. Det er denne freden menneskene lenkter etter. Guds fred er det som drar menneskene til Jesus.

3. Ro i hjertet. 1.Joh.3.18 Mine barn, la oss elske, ikke med tomme ord, men i gjerning og sannhet. 19 Slik skal vi vite at vi er av sannheten, og vi skal la vårt hjerte falle til ro for hans ansikt.

Ikke stress og jag etter meningen med livet, og fylle det med innhold. Men en indre ro som ser Jesu virke i eget og andres liv. Vi skal elske i gjerning og sannhet. Ikke som en lovgjerning, men som et resultat av vårt liv sammen med Jesus. Vi elsker våre medmennesker og gir de omsorg, så er det Jesus som virker i de til frelse. Vi skal la vårt hjerte falle til ro for hans ansikt. At han har kontrollen, og at han kan virke til det beste for oss og våre medmennesker.

4. Finne hvile. Matt.11.28 Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, og jeg vil gi dere hvile. 29 Ta mitt åk på dere og lær av meg, for jeg er mild og ydmyk av hjertet, så skal dere finne hvile for deres sjel. 30 For mitt åk er godt og min byrde lett

Dette verset er ofte brukt på ufrelste. Men kan like gjerne brukes på oss kristne. Det er mange kristne som “strever og bærer tunge byrder”. Byrder som de ikke skulle bære. Men som er pålagt de av andre mennesker eller menigheten. Et ÅK er den stokken som går fra den ene oksen til den andre oksen, når 2 okser pløyer sammen. Vi skal altså få gå i åk sammen med Jesus. Da er byrden lett, og det er hvile for vår sjel.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

5. Glede. Fil.2. 4 Gled dere alltid i Herren! Igjen vil jeg si: Gled dere!

Vi kan glede oss over frelsesverket. Glede følger Jesu vilje og plan.

6. Ferdiglagte gjerninger . Ef.2.10 For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem.

Vi vil ofte ha kampanjer, programmer, opplegg, skjemaer og opplæring i hvordan nye mennesker skal bli frelst. Men Jesus lover oss at Gud på forhånd har lagt ferdige de gjerningene som vi skal få vandre i. Det handle om å vandre i hverdagen, og se de hverdagsunder som skjer på vår vandring. Se de menneskene vi møter i vår hverdag. De er elsket av Gud, derfor skal vi elske de. Disse gjerningene stjeler ikke vår tid. Disse gjerningene er selve livet som vi lever i hverdagen.

7 . Gud gir oss all den kjærigheten, visdommen og kraften vi trenger.

1,Joh.4. 7 Mine kjære, la oss elske hverandre! For kjærligheten er fra Gud,

Dan.2.20 Velsignet er Guds navn fra evighet til evighet! For visdommen og styrken er hans. Matt.28.18. Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden .

Vi har fått alt det vi trenger. Da er det opp til oss å sette alt dette i rette samenhenger i våre liv. Det handler om tro på at Gud har kontrollen. Stole på at han holder sine løfter. Når vi gjør vår del av løftet, så genererer det oppfyllelsen av Guds ansvar i løftet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

8. Han er med oss alle dager.

Matt.28.20. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.

Vi er ikke alene om denne tjenesten. Jesus er med oss. Han vil lede oss på sine veger og inn i hans vilje. Går vi våre egne veger og gjør vår egen vilje, så høster vi fruktene av egen tjeneste og vilje. Mens fruktene av Jesu vilje er det vi så på over her.

9 . Han er vårt forbilde.

1.Pet.2.21 Det var jo dette dere ble kalt til. For Kristus led for dere og etterlot dere et eksempel, for at dere skulle følge i hans spor.

Jesus var hele tiden på vandring. På denne vandringen traff han mange mennesker som han så, hørte på, underviste og som han hjalp på forskjellig vis. Han sa de orda som Gud gav han å si, han gjorde de gjerningene som Gud la foran han og han var villig til å gjøre Guds vilje i livet sitt. På sammen måte er vårt liv en vandring blandt mennesker vi møter i vår hverdag. Ikke bare våre venner og de vi kjenner, men alle vi møter i livets vandring. Ser vi hvordan de har det, hører vi hva de har å si, rekker vi ut en hånd for å hjelpe, sier vi noen oppmuntrende ord til de. Det skal ikke mye til for å få frem et smil i et menneske som sliter litt. Da blir vi selv velsignet med en glede som lyser opp vårt hverdagslige liv.

Når vi ser på de punktene over så er det kanskje ikke så mange som kjenner seg igjen i den freden, roen, hvilen, gledel, ferdiglagte gjerningen, alt han gir oss og at Han er med oss alle dager. Kanskje vi er så opptatt med menigheten at dette går oss hus forbi. Er menigheten blitt en avgud som er viktigere enn vår personlige tjeneste og vårt personlige forhold til Jesus i hverdagen? Jeg påstår ikke men bare spør.