«Dette er bruddet som knekte troen. For noen troen på Kristus. For mange flere troen på organisert menighetsliv.» skrives det i dagens leder.

Hvor har det blitt av dem?

Levende Ord i Bergen var med sine 2600 medlemmer Norges største frimenighet. Men hvor er disse menneskene nå?

Levende Ord-kollapsen er hovedtemaet i denne lørdagens papirutgave av Dagen, Velsignet Helg. Eller rettere sagt:

Vi setterfokus på Levende Ords medlemsmasse. Hvor har det blitt av medlemmene i det som en gang var en slags norsk megakirke på Kråkenes i Bergen?


De undersøkelsene Dagen har gjort - og som vi i dag offentliggjør - avdekker et heller dystert bilde.1400 personer har forlatt menigheten etter striden som via mediene ble kringkastet til hele landet i 2006.

Men det virkelig problematiske er at tallmaterialet tyder på at flertallet av disse ikke har funnet seg noe annet organisert menighetsfelleskap. Mange av dem synes rett og slett å være tapt for tradisjonelt menighetsbasert kristenliv.


Slike tall er urovekkende uavhengig av hvordan man stiller seg til fenomenet Levende Ord. I et Guds rike-perspektiv er det uansett smertefullt å registrere at så mange mennesker har blitt åndelig hjemløse etter sammenbruddet på Levende Ord. Enkelte av dem møter du i denne utgaven av Velsignet Helg. Andre vi har intervjuet, har forlatt den kristne tro.


LES OGSÅ: Sorgen, spørsmålene og tvilen etter Levende Ord



Det kan derfor være riktig å karakterisere dette som bruddet som knekte troen. For noen troen på Kristus. For mange flere troen på organisert menighetsliv.

Dagen har ikke ønsket å lage enda en historie om alt som gikk galt i denne særpregede menigheten. Men vi mener at det nå er tid for å stille noen grunnleggende spørsmål om hvilke langsiktige konsekvenser den dramatiske konflikten i menigheten har fått.


For de er store. Og det gjelder tydeligvis ikke bare for den lokale menigheten som nå har skiftet navn til Credokirken. Våre tall tyder på at også andre menigheter har blitt påvirket av denne alvorlige hendelsen i det som en gang var et slags lokomotiv i norsk karismatisk frikirkelighet.



De andre menighetene har ikke fått flere medlemmer på grunn av exoduset ut av Levende Ord. De har faktisk fått færre. Også de andre frikirkelige menighetene i distriktet har medlemsnedgang på tross av at en del folk fra Levende Ord har søkt seg til disse sammen­hengene.


Når det skjer en rystelse med så store utslag på den frikirkelige Richter-skalaen som Levende Ord-striden innebar, er ikke det bare et problem for den enkeltmenigheten det gjelder.

Hele fellesskapet av menigheter rammes.


Flåtens mange utspill hadde, på godt og vondt, skaffet menigheten nasjonal oppmerksomhet. Denne møysommelig opparbeidede posisjonen var selvfølgelig også borte da støvet etter det urolige menighetsåret 2006 til slutt la seg. Og under striden ble faktisk den store landsdekkende medieoppmerksomheten en belastning for menigheten.


Det vitnesbyrdet om bråk, splid og maktmisbruk blant troende mennesker som gjennom aviser, radio og TV ble spredt over det ganske land, kan heller ikke akkurat sies å være noe godt vitnesbyrd for den kristne kirke.


De alvorlige og langsiktige skadevirkningene vi i dag dokumenterer, bør nok en gang minne oss på det store ansvaret kristne ledere sitter med. Å være menighetsleder er ikke noe solospill. Måten man forvalter sitt kall på, har stor påvirkning på mange menneskers åndelige ve og vel. Og jo større tjenesten er, dess mer omfattende vil skadevirkningene bli dersom ting bærer galt av sted.



Det finnes mange lærdommer man kan trekke av Levende Ord-havariet. Ikke minst på det teologiske området. Mange vil hevde at nettopp teologien - spesielt på lederskapsområdet - var en betydelig medvirkende årsak til at ting gikk som de gikk på Kråkenes. De mer ekstreme lederskapsmodellenes popularitet fikk et alvorlig og nødvendig skudd for baugen da det raknet på Levende Ord.


Men for oss fremstår likevel de mange menighets- og i flere tilfeller også trosløse enkeltpersonene som sitter igjen etter den opprivende konflikten, som det aller mest katastrofale.

Det finnes ikke noe annet som er så viktig å bevare som den frelsende troen på Jesus Kristus. Og få ting er så alvorlig for kristne ledere som å direkte eller indirekte medvirke til at mennesker mister denne troen.



Det er et faktum som bør mane oss alle både til ydmykhet og gudsfrykt.


Les flere utfyllende reportasjer om Levende Ord sin historie i dagens papirutgave av Dagen, Velsignet Helg, eller ipdf-utgaven som du kan kjøpe her.


(Dagen)