BIBELEN: Det brukes argumenter som naive, troskyldige og myke om oss som ikke viser fasthet mot den muslimske fare. Det får så være. Min bibel beskriver det som veldig nær Åndens frukter, skriver John Arve Lunde.

Hva ville Jesus gjort?

I vår redsel for et annerledes og muslimsk Europa, hva om vi snur hele argumentasjonen på hodet og lar dette bli tidenes mulighet til å gi det beste vi har til mennesker som nå kommer?

Verden er i endring, i så stor fart at vi har utfordringer med å henge med. Terror rammer store deler av verden, og krigen i blant annet Syria fører millioner av mennesker på flukt.

Usikkerhet og et behov for å forklare, gjør at også mange kristne lar seg rive med av konspirasjonsteorier og frykt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hva om vi drar en parallell tilbake til kristendommens vugge? I det gresk-romerske riket var den rådene kultur at alle trodde på hva de ville. Det eksisterte en stor forskjell på fattige og rike.

Når brennende Kristus-etterfølgere så vokste frem, insisterte de på at det bare fantes én Gud. Han sendte sin sønn Jesus for å frelse alle mennesker fra vår synd. De bygde en kultur som var åpen og inkluderende mot alle mennesker, også dem som den romerske kultur hadde støtt ut. De tok imot mennesker fra forskjellig kultur og bakgrunn på en måte som virket skandaløs.

Den romerske kultur så ned på de fattige, men kristne ga generøst til de fattige. Kvinner hadde ingen status og var fritt vilt. Kristne tilbød dem sikkerhet og verdi som ikke eksisterte. De ga håp og hjelp til fattige og syke på en måte som var uhørt i de første to århundrer etter Kristi fødsel.

Kristne hadde dypt nedfelt i sitt trossystem en oppfatning av at fredsstifting, fordeling av ressurser, generøsitet, likeverd og kjærlighet mot andre var dyder som skulle prege deres tro.

I sentrum av deres egen tro var en mann som hadde praktisert en ofrende holdning og utvist generøsitet mot alle mennesker. Han levde ut budskapet om at alle er skapt med uendelig verdi, i Guds eget bilde. Han gikk så langt som å dø for sine fiender, og be for dem at de skulle bli frelst. Dette ledet dem til en helt annen måte å leve sine liv på. Det gjør den kristne tro radikalt annerledes. Kristen tro har av den grunn utøvd dyp påvirkning på nasjoner og kontinent.

Bare ikke nå?

I 2015 er det med uro jeg ser kristne som dras med i et grumsete kor som roper ut helt andre verdier. Kristne røster tenderer å beskylde Gud for å stå bak terror/dom fordi vi ikke gir vår fulle støtte til Israel. Vi inntar harde hjerter mot mennesker på flukt fordi de er av en annen trosbakgrunn enn oss.

Det brukes argumenter som naive, troskyldige og myke om oss som ikke viser fasthet mot den muslimske fare. Det får så være. Min bibel beskriver det som veldig nær Åndens frukter. Om Jesus var synderes og tolleres venn, er jeg i godt selskap. Han gikk omkring og gjorde godt!

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hadde du vokst opp i Syria, hadde du etter all sannsynlighet vært muslim. Indoktrinert, om du vil, med holdninger som ikke deler vårt menneskesyn. Det betyr ikke at vi fritas fra å hjelpe. Som kristne er det vår plikt. Sammen med min familie har vi de siste 20 årene huset mindreårige flyktninger i vårt eget hjem. De siste fire årene har vi jobbet aktivt i Sandnes kommune med å integrere mange. Ingen medisin er sterkere enn kjærligheten.

Om du er redd for hva som vil skje lengre fremme om vi tillater alle å komme, får du lese Bibelen. Hele jorden skal bli full av Guds herlighet. Ja, det kommer en dom. Overlat den til Gud. Den klarer han i rettferdighet å fullføre uten din og min innblanding. Er du så sikker på at det ikke er Gud som nå legger til rette for den vekkelse vi alle ber om? Gud har en tendens til å gjøre ting på en annen måte enn vi liker og han spør oss ikke om råd.

Vi leser aldri i Bibelen at vårt kall er å endre kulturer gjennom gjerder, politikk eller harde hjerter. Disiplene var frustrert over Jesus som ikke aksepterte Jødenes holdninger til sin omverden.

I hans møte med kvinnen fra «Syria» brukte han anledningen til å presentere for henne «levende vann». Han tilbød henne helbredelse og kjærlighet der hat og urett rådet. I dette tilfellet ble hele byen berørt gjennom et møte med Jesus.

Disipler gjør som sin mester. Samaria, bare navnet fikk jødene til å steile. Men Jesus, han la veien om Samaria fordi hans hjerte gikk ut til alle mennesker. Han brøt stadig tabuer, politiske og religiøse grenser fordi hans visjon var fattige, undertrykte og annerledes-troende.

I vår redsel for et annerledes og muslimsk Europa, hva om vi snur hele argumentasjonen på hodet og lar dette bli tidenes mulighet til å gi det beste vi har til mennesker som nå kommer?

Mange har vokst opp med hat, konflikt og despotisk styresett, ofte koblet til muslimsk bakgrunn. Dette er vår mulighet til å bringe dem evangeliet. Evangeliet er gode nyheter for alle mennesker.

Kristendommens kjerne er tilgivelse og forsoning. Du endrer ikke mennesker med lov og bokstaver. Det er fordømmelsens tjeneste. Jesu befaling var å gå ut i all verden og forkynne gode nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Når verden nå kommer til oss, slipper du til og med å kjøpe flybilletten.

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Innlegg av Dagen.

Les også
Hvordan ser misjon ut i fremtiden?
Les også
UDI venter opp mot 20.000 asylsøkere
Les også
Geldof mener Norge kan gjøre mer for Syria-flyktningene
Les også
Assad: – Europa har selv skyld i flyktningekrisen