Illustrasjonsfoto: Adobe Stock

Husker vi å ha riktig fokus?

Det er maktpåliggende viktig for meg å minne oss på å ikke la noe gå ut over fokus på Jesus, hvem Han er og hva Han har gjort. For deg og meg.

Denne spalten i Dagen heter «I Fokus». Da er kanskje forventningen til innholdet at det skal settes fokus på noe aktuelt, noe i tiden, noe viktig å sette fokus på.

Kanskje noe som skaper debatt? Kanskje noe som har gått andre forbi? Eller kanskje minne andre om noe de ikke har fokus på?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det slår meg hver gang jeg får muligheten til å skrive i denne spalten at det viktigste å minne hverandre om er å ha fokus på Jesus. Dagen er ikke noe menighetsblad. Ikke et organisasjonsblad. Kanskje heller ikke et evangeliseringsorgan.

Det er mulig at det ikke er meningen at et innlegg i spalten «I Fokus» skal være en andakt heller. Likevel kommer jeg ikke forbi muligheten som denne spalten gir: å minne hverandre om å ha fokus på Jesus.

Jesus er frelseren. Jesus er min rettferdighet. Jesus er aktuell i tiden. Og Han er avgjørende viktig å fokusere på og minne om.

Nå vet ikke jeg hvem av dere som leser dette som tilhører Jesus. Jeg vet ikke hvor mange av leserne som kun bekjenner med munnen, men ikke har et omvendt hjerte. Om du kun er religiøst interessert eller om du har Jesus som din frelser og hovedperson i ditt liv.

Det aller viktigste du og jeg kan ha fokus på er Jesus. Vi er på vei mot evigheten alle sammen. Vi skal alle ut av tiden og inn i evigheten. Det avgjørende spørsmålet da vil bli: hva har du gjort med Jesus?

Hvilket forhold har du til Han? Har du bruk for Han? Har du bruk for den frelse og rettferdighet Han gir? Bestemmelsen om dette må tas her, i tiden. Har du riktig fokus på Jesus?

Det er mange både sentrale og mer perifere tema og momenter som er viktige å sette fokus på. Mye er bra å bruke tid og krefter på.

Men det er maktpåliggende viktig for meg å minne oss på å ikke la noe gå ut over fokus på Jesus, hvem Han er og hva Han har gjort. For deg og meg.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«Gi akt på Jesus» sier Hebreerbrevet kapittel 3. «Ha blikket festet på Jesus» sier Hebreerbrevet i kapittel 12, og gjentar «Gi akt på Jesus». Altså: fokuser på Han! La sinnet ditt være vendt mot det som er der oppe, mot Han, Jesus. Det er avgjørende for hvor du skal tilbringe evigheten.

Av alt jeg skriver og sier, alt jeg bruker spalteplass på, tid på talerstol i forkynnelse og bibelundervisning. Alt vi driver med og arbeider for. Gir penger til.

Husker vi å ha riktig fokus? Husker vi at vi er evighetsvandrere som omgir oss med andre evighetsvandrere? Husker vi at Jesus og hans ord, nåde, og frelse er den viktigste fokus?

Å være frelst er det avgjørende viktigste. Ha fokus på det!