Hestekrefter og miljø tiltrekker faste givere

Av 74 ideelle organisasjoner var det Mission Aviation Fellowship som opplevde sterkest økning av fastgivere i fjor. Med 1.473 nye økte de gaveinntektene med 100 prosent.

Ifølge innsamlingsleder Martin Aarflot er MAF en misjonsorganisasjon med såre knoker og oljelukt, fly og masse hestekrefter. Derfor engasjerer de mange menn som får kombinere sin interesse for motorer med et engasjement for misjon. I fjor økte de antall fastgivere med 358 prosent.

- Det er en spesiell sus over fly og piloter, konstaterer han.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Størst uttelling

Økningen av fastgivere har naturlig nok gitt en økning i gaveinntekter som økte med 100 prosent i fjor; fra en million norske kroner til to millioner norske kroner. De fleste giverne ble vervet blant folk som allerede hadde støttet MAF i forbindelse med et par store katastrofer der organisasjonen var involvert i hjelpearbeidet. I tillegg har det gitt god uttelling å verve folk som sponser bensin, flyseter og fly.

- I 2012 hadde vi ingen katastrofer der MAF var involvert. Da måtte vi markedsføre oss gjennom vanlige kampanjer, opplyser Aarflot, som mener at organisasjonen kanskje er verdens best bevarte misjonshemmelighet.

- Vi er på en måte eselet til den barmhjertige samaritan i og med at vi flyr misjonærer og helsepersonell.

Ubegrensede ressurser

- Det er merkbart for hele bransjen at organisasjonene kjemper hardere enn før for å skaffe seg flere faste givere. Er dette noe dere merker?

- Ikke foreløpig, fordi vi er så små. Jeg tenker for min egen del at der er ubegrensede ressurser i Guds rike. Jeg tror ikke på teorien om at det er en begrenset pott med penger. Jeg tror tvert imot at hele kaka blir større ved at vi kommer inn, fordi vi jobber med noe annet og engasjerer andre.

- Hvilken type innsamling fungerer best for dere?

- I og med at vi har et målrettet fokus på godt voksne, så er det fortsatt giro som fungerer best. Folk har mulighet til å ringe et telefonnummer eller sende penger via sms, men de fleste velger nettbank, kanskje fordi de slipper å betale avkastning til en teleoperatør.

Greenpeace

Ifølge rapporten fra Deloitte som tar for seg givermarkedet i Norge, så utmerker også Greeenpeace seg med en sterk økning av fastgivere. I 2012 økte de fra 970 til 3.5000, noe som tilsvarer en økning på 261 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Simen Kristiansen, giverserviceansvarlig, tror økningen har flere årsaker. Den ene er at organisasjonen ikke har drevet fundraising i Norge tidligere. I tillegg handler det om generelle strømninger der klima og miljø er blitt satt mer på dagsorden.

- Folk bryr seg mer om det. I tillegg fyller vi en rolle i miljøbevegelsen fordi vi er den eneste uavhengige organisasjonen som ikke tar imot statsstøtte og støtte fra selskap. Vi er en genuin folkebevegelse, totalt avhengig av private, engasjerte mennesker som er med og bidrar, sier han.

- Hva gjør dere for å verve faste givere?

- Den største rekrutteringskampanjer skjer gjennom gateverving i Oslo og i Bergen, i tillegg til at vi reiser rundt i andre byer over hele Norge.

Kristiansen erkjenner at det er et konkurransefylte marked, der smarte investeringer er avgjørende for å lykkes.

DAGEN

Les også
NLM har de mest rause giverne