Har du åpne sår?

Det er ikke noe som er så sårbart som åpne sår. Har du et blødende sår, er det viktig å stoppe blødningen. Såret må renses og få gro i fred uten for tett bandasje. Men da kan det lett rives opp og begynne å blø igjen.
I Bibelen står det også om åpne sår. Jes 1:6: «Fra fotsåle til hode er ingenting helt. Her er bare sår, skrammer og åpne sår. De er ikke klemt ut og ikke forbundet og ikke oppbløtt med olje.»
Disse sår handler om syndens skader i hjerte, i sinnet og mellom mennesker. Slike sår kan lett rives opp og blø. Mennesker kan bære på slike sår hele livet. Det farger deres væremåte. Det svir og smerter ved det minste trykk. Det er vanskelig å hjelpe i slike situasjoner. Men Gud vet råd.
Jes 53:5: «Men han ble såret for våre overtredelser, knust for våre misgjerninger. Straffen lå på ham, for at vi skulle ha fred, og ved hans sår har vi fått legedom.»
Jesu blod rant som soning for all synd. Vi er mange som fikk legt våre sår ved å berøre hans. Ja, ved å betrakte hans sår, han våre sår blitt borte. Det ømme punkt kjennes ikke lenger.
I stedet har vi fått øynene opp for sårene til våre medmennesker. Deres nød er blitt vår nød. Vår erfaring kan deles til velsignelse og hjelp. Der er hjelp å få, kjære leser.
Jesus ser dine sår. Han forstår, han er prøvet i din situasjon. Derfor kan han komme deg til hjelp i dag. Han sier: «Min nåde er nok for deg».