TREKKER SEG IKKE: Press fra EU for å få Veolia til å trekke seg fra Bybane-prosjektet i Jerusalem har ikke ført fram. Bildet viser testkjøring med den nye Bybanen i Jaffa-gaten. Linje 1 skal åpne for ordinær drift 15. august. Foto: John Solsvik

Gir ikke etter for bybane-press

Palestinske myndigheter og krefter innen EU har prøvd å få selskapet Veolia til å trekke seg fra utbyggingen av Bybanen i Jerusalem. 

Testkjøringen på Linje 1 for Bybanen i Jerusalem pågår for fullt. Innen et par uker skal publikum også få prøvekjøre banen som binder Øst- og Vest-Jerusalem sammen, og fra 15. august settes banen inn i ordinær drift.

Palestinske myndigheter (PA) raser over at Jerusalem på denne måten knyttes sammen som en enhet, og har henvendt seg til politikere og lobbyer innen EU for å få dem til å legge press på Veolia for å få dem til å trekke seg fra prosjektet. Veolia er det største av fem selskap som står for utbyggingen av Bybanen i Jerusalem, og har fått konsesjon for driften de neste 30 årene.

- PA har utøvd et betydelig press for å få Veolia ut av prosjektet. De har også forsøkt å oppnå dette gjennom ulike kanaler i EU. Men Veolia har ikke latt seg påvirke og har aldri vært inne på tanken om å trekke seg ut, sier direktør Shmuel Elgrabli i Bybanen i Jerusalem.
Han bekrefet at bybaneutbyggerne er blitt utsatt for et betydelig «press fra Paris».

Akseptert av EU

- Men både Veolia og vi har forklart hva dette prosjektet går ut på, og vi har oppnådd at alle regjeringene innen EU har akseptert vårt opplegg og våre begrunnelser. Dette er nemlig en transportplan for fred og ikke for krig. Det er et opplegg som sikrer alle innbyggerne i Jerusalem lik rett til transport. Bybanen går gjennom seks palestinske bydeler i Jerusalem og gjør deres tilgang til Gamlebyen og sentrum mye lettere enn før, sier Elgrabli.
- Veolia er verdens største selskap innen offentlig transport, og vi trenger deres kunnskap og erfaring for å makte denne store oppgaven. De sier de gjøre denne jobben med glede, og sier de aldri har hatt planer om å trekke seg ut av prosjektet, sier Elgrabli.

Skremt

Varaordfører Naomi Tsur i Jerusalem gleder seg også over at Veolia fortsatt er en del av utbyggerne av Bybanen. Men hun er litt skremt over at PA og EU har prøvd å presse dem ut.
- Jeg reagerer på måten de går fram på og får forskjellige lobbyer innen EU til å legge press på Veolia, der det også snakkes om boikott av selskapet. Her lager vi en enestående Bybane som bringer lik standard for transport til palestinske og israelske bydeler. Dette er en enorm investering til det beste for innbyggerne som vil gjøre stor forskjell i byen ikke minst miljømessig, sier Tsur.

Hun peker på at Israel som medlem i OECD har strenge krav om reduksjon i CO2-utslipp, og Bybanen vil redusere utslippene og føre til at Jerusalem kan nå OECD-kravene.

Ikke politikk

Både Naomi Tsur og Shmuel Elgrabli understreker at byggingen av Bybanen i Jerusalem ikke var et statlig eller kommunalt initiativ.
- Det kom ikke som et politisk vedtak med politiske baktanker om å sikre gjenforeningen av Øst- og Vest-Jerusalem. Prosjektet er det store transportselskap og private investorer som står bak for å redusere forurensingen og forbedre den offentlige transporten i byen. Så er prosjektet så stort at det selvsagt har fått betydelig både statlig og kommunal støtte, sier Tsur.
175.000 av de 300.000 palestinske innbyggerne i Jerusalem bruker offentlig transportmidler hver dag. Den nye Bybanen vil lette transporten betydelig for denne gruppen.

- 2006: Skinneleggingen startet
- 2011: Linje 1 klar. Prøvedrift i mai, ordinær drift fra 15. august
- Investeringer: +1 milliard euro (8 milliarder kroner)
- Kostnad videre: 55 millioner euro (450 millioner kroner) per kilometer
- 2017: Linje 2 ferdig
- 2030: Fem linjer ferdig utbygt
- Eid og drevet av private selskaper, subsidiert av den israelske stat og Jerusalem kommune
- Regner med 150.000 passasjerer daglig første driftsåret
- 800.000 innbyggere i JerusalemDAGEN