Fra papiravis til Facebook
På Skjærgårds har stevneavisen blitt erstattet av Facebook og Instagram.
Tidligere ble det gitt ut egen stevneavis på papir hver dag underSkjærgårds Music & Mission Festival. Nå har mobiltelefonene tatt over som viktigste kilde til informasjon og underholdning. Både sosiale medier, nettsider og en egen Skjærgårds-app sørger for at program, nyheter og bilder blir spredt og oppdatert fortløpende.
- Omtrent alle er på nett med mobil nå. Og selv om det er veldig dårlig dekning her, så holder det til bilder og tekst, sier Haakon Sundbø.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Slitsomt, men givende
Sundbø er medialeder på Skjærgårds og har med seg fire fotografer og to videografer. De har som oppgave å dokumentere det aller meste som skjer på festivalområdet og publiserer bilder og video på både festivalens nettsider,Facebook og Instagram. I tillegg leverer mediagjengen innhold til de som produserer innslag til de ulike storskjermene på området.
- Å være fotograf her er en utrolig slitsom oppgave. Du må være på fra du står opp til du legger deg, men det er veldig verdt det, forteller Torkild Groven.
Han er hovedfotograf på Risøya, noe han ser på som en utrolig givende oppgave.
- Man blir kjent med mye bra folk, og alle er så glade i å hilse på hverandre.
Sjekker daglig
Underveis i festivalen blir deltakerne oppfordret til å laste opp bilder fortløpende til bildedelingstjenesten Instagram, både til Skjærgårds offisielle emneord (hashtag) #sgmm og egne emneord for scener og konserter.
15-åringene Grethe Tjelta og Ida Lunde har blant annet lagt ut bilder av bussturen, grilling og tannpuss. Jentene har så vidt vært innom Facebook i løpet av festivalen, men det skjer mest på Instagram, forteller de.
- Jeg er innom et par ganger om dagen. Men jeg kan ikke bruke opp datatrafikken, ler Tjelta.
Både hun og venninnen syns det er nyttig å følge Skjærgårds på Facebook, hvor de får med seg mye informasjon i forkant av arrangementet.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- Og så er det veldig gøy å følge med på nedtellingen før det starter, smiler de.
Skaper interesse
På Instagram er det nå over tusen brukere som har brukt Skjærgårds-emneordet. I tillegg er det nesten ni tusen som liker festivalens side på Facebook, hvor det legges ut bilder, lenker og informasjon både før, under og etter festivaluka.
- Det var fem tusen i fjor, opplyser Haakon Sundbø, som til daglig studerer media og administrerer rundt 30 sider på Facebook.
Han har stor tro på å bruke sosiale medier til å skape oppmerksomhet rundt kristne arrangement.
- Selv om Skjærgårdssang i Langesund har en helt annen målgruppe enn Skjærgårds, er det allerede over tusen som likersiden på Facebook. Og jeg tror det kan bli doblet i løpet av et halvt år, hvis vi smir mens jernet er varmt.
- Spre budskapet
Sundbø understreker at sosiale medier primært er for promotering.
- Men de sakene som vi får mest respons på, er de som har med kristendom å gjøre. Vårt hovedfokus er å få få folk til å bli interessert, inspirert og nysgjerrige.
Medialederen mener det er viktig å oppfordre ungdommene til å bruke sosiale medier på en positiv måte.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- De bruker jo mobilene til slikt hele tiden ellers, så hvorfor skal vi ikke spørre dem om å spre budskapet? Når vi er på sosiale medier har vi potensial til å nå så utrolig mange. Alle som liker siden vår har til sammen 1,5 millioner venner på Facebook, poengterer han.
DAGEN