Fra papiravis til Facebook

På Skjærgårds har stevneavisen blitt erstattet av Facebook og Instagram.

Tid­li­ge­re ble det gitt ut egen stevne­avis på papir hver dag underSkjær­gårds Music & Mis­sion Fes­ti­val. Nå har mo­bil­te­le­fo­ne­ne tatt over som vik­tigs­te kilde til in­for­ma­sjon og un­der­hold­ning. Både so­sia­le medi­er, nett­si­der og en egen Skjær­gårds-app sør­ger for at pro­gram, ny­he­ter og bil­der blir spredt og opp­da­tert fort­lø­pen­de.

- Om­trent alle er på nett med mobil nå. Og selv om det er vel­dig dår­lig dek­ning her, så hol­der det til bil­der og tekst, sier Haa­kon Sund­bø.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Slit­somt, men gi­ven­de

Sund­bø er media­le­der på Skjær­gårds og har med seg fire fo­to­gra­fer og to vi­deo­gra­fer. De har som opp­ga­ve å do­ku­men­te­re det aller meste som skjer på fes­ti­val­om­rå­det og pub­li­se­rer bil­der og video på både fes­ti­va­lens nett­si­der,Face­bo­ok og In­sta­gram. I til­legg le­ve­rer media­gjen­gen inn­hold til de som pro­du­se­rer inn­slag til de ulike stor­skjer­me­ne på om­rå­det.

- Å være fo­to­graf her er en utro­lig slit­som opp­ga­ve. Du må være på fra du står opp til du leg­ger deg, men det er vel­dig verdt det, for­tel­ler Tor­kild Gro­ven.

Han er ho­ved­fo­to­graf på Ris­øya, noe han ser på som en utro­lig gi­ven­de opp­ga­ve.

- Man blir kjent med mye bra folk, og alle er så glade i å hilse på hver­and­re.

Sjek­ker dag­lig

Un­der­veis i fes­ti­va­len blir del­ta­ker­ne opp­ford­ret til å laste opp bil­der fort­lø­pen­de til bilde­de­lings­tje­nes­ten In­sta­gram, både til Skjær­gårds of­fi­si­el­le emne­ord (hashtag) #sgmm og egne emne­ord for sce­ner og kon­ser­ter.

15-årin­ge­ne Grethe Tjel­ta og Ida Lunde har blant annet lagt ut bil­der av buss­tu­ren, gril­ling og tann­puss. Jen­te­ne har så vidt vært innom Face­bo­ok i løpet av fes­ti­va­len, men det skjer mest på In­sta­gram, for­tel­ler de.

- Jeg er innom et par gan­ger om dagen. Men jeg kan ikke bruke opp data­tra­fik­ken, ler Tjel­ta.

Både hun og venn­in­nen syns det er nyt­tig å følge Skjær­gårds på Face­bo­ok, hvor de får med seg mye in­for­ma­sjon i for­kant av ar­ran­ge­men­tet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Og så er det vel­dig gøy å følge med på ned­tel­lin­gen før det star­ter, smi­ler de.

Ska­per in­ter­es­se

På In­sta­gram er det nå over tusen bru­ke­re som har brukt Skjær­gårds-emne­or­det. I til­legg er det nes­ten ni tusen som liker fes­ti­va­lens side på Face­bo­ok, hvor det leg­ges ut bil­der, len­ker og in­for­ma­sjon både før, under og etter fes­ti­val­uka.

- Det var fem tusen i fjor, opp­ly­ser Haa­kon Sund­bø, som til dag­lig stu­de­rer media og ad­mi­ni­stre­rer rundt 30 sider på Face­bo­ok.

Han har stor tro på å bruke so­sia­le medi­er til å skape opp­merk­som­het rundt krist­ne ar­ran­ge­ment.

- Selv om Skjær­gårds­sang i Lange­sund har en helt annen mål­grup­pe enn Skjær­gårds, er det al­le­re­de over tusen som likersiden på Face­bo­ok. Og jeg tror det kan bli dob­let i løpet av et halvt år, hvis vi smir mens jer­net er varmt.

- Spre bud­ska­pet

Sund­bø un­der­stre­ker at so­sia­le medi­er pri­mært er for pro­mo­te­ring.

- Men de sa­ke­ne som vi får mest re­spons på, er de som har med kris­ten­dom å gjøre. Vårt ho­ved­fo­kus er å få få folk til å bli in­ter­es­sert, in­spi­rert og nys­gjer­ri­ge.

Media­le­de­ren mener det er vik­tig å opp­ford­re ung­dom­me­ne til å bruke so­sia­le medi­er på en po­si­tiv måte.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- De bru­ker jo mo­bi­le­ne til slikt hele tiden el­lers, så hvor­for skal vi ikke spør­re dem om å spre bud­ska­pet? Når vi er på so­sia­le medi­er har vi po­ten­si­al til å nå så utro­lig mange. Alle som liker siden vår har til sam­men 1,5 mil­lio­ner ven­ner på Face­bo­ok, po­eng­te­rer han.

DAGEN