For jøde først

Om noen vil evangelisere for jøder står de fritt til det, men de har intet bibelsk grunnlag for dette i Romerbrevets 1. kapittel.

I avisen Dagen 5. september 2016 tar redaktøren dette tema opp på lederplass.Avisen skriver blant annet: «Nå diskuteres det i enkelte kretser om evangeliet skal forkynnes for jøder. Finnes det en egen frelsesvei for jødene? Er det nå så viktig at de tror på Jesus som Messias og Guds sønn? Ja, det er det virkelig. Det finnes ikke noe annet navn under himmelen ved hvilket vi kan bli frelst, enn Jesus. Det gjelder alle, for jøder som for alle oss andre.»

Det skal en relativ spiss penn til for å kunne håndtere dette emnet på en bibelsk forsvarlig måte. I ­senere år har ikke avisen Dagen maktet dette, slik vi ser det. Gamle-redaktøren Arthur Berg hadde en ganske annen tilnærming til dette tema.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

La oss først fastslå en sak: Vi kjenner ikke til noen kristne mennesker som mener at det finnes en annen vei til frelse enn gjennom navnet Jesus! Det er hans fullbrakte og evige verk på Golgata som er grunnlaget for all frelse gjennom alle tider – fra Adam og til dommen foran den store hvite trone.

Det som egentlig er stridens tema er om Gud benytter forskjellige metoder eller veier for å føre folk hen til offerlammet som er Jesus. Og til dette siste vil vi svare et ubetinget ja. Hele Skriften vitner om dette – men felles for alle er grunnlaget for frelsen: Jesus som det fullkomne offerlam for verdens synd.

La oss se på overskriften som både Dagen benyttet, og som Israelsmisjonen ofte benytter: «For jøde først».

Setningen er hentet fra Romerbrevets første kapittel. Etter at Paulus gjennom hele kapittelet har snakket om evangeliet til hedningene (jødene er overhodet ikke nevnt), så skriver han mot slutten av kapittelet:

«Jeg skammer meg ikke ved evangeliet, for det er en Guds kraft til frelse for hver den som tror, for jøde først og så for greker.»

Slik Dagen og Israelsmisjonen fremstiller dette må det jo være at jøden har et særskilt fortrinn i forhold til evangeliet – for jøde først! Det står virkelig ordet «først». Men det er her våre veier skilles rent teologisk. Det er her erstatningsteologien har klart å formørke de fleste kristnes sinn. Vi må tilbake til Skriften for å se hva dette ordet «først» egentlig betyr.

Helt fra begynnelsen har Gud utsett seg en frelsesvei som tilfredsstilte ham – nemlig å ofre sin egen sønn for å forlike menneskene med seg. Fra tiden i Paradis og frem til i dag har Herren benyttet forskjellige midler for å lede menneskene hen til seg. Det er vel nok å nevne den endringen som historisk fant sted da loven ble gitt på Sinai.

På samme vis fant det sted et skille i den tiden som Paulus i Romerbrevet omtaler: Etter at Jesus kom inn i denne verden og etter hvert som voksen fremstod for det jødiske folk i karakter av konge, hadde han et evangelium (evangeliet om Riket) som forkynte fred til folket og helbredelse for all sykdom og så videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det var Rikets evangelium som ble tilbudt det jødiske folket – først. Så vet vi at det jødiske folket til slutt forkastet dette evangeliet om Riket – selv om Peter ennå i Ap. Gj. kap. 3 klart sier fra at dersom jødefolket ennå omvender seg til Gud, vil Jesus komme ned fra himmelen og opprette riket som var lovet. Men jødefolket omvendte seg ikke ...

Så skjer noe helt nytt: Evangeliet om Riket (Det tusenårige, herlige messianske riket) blir midlertidig satt «på vent». Gud tar ut en helt ny apostel til å åpenbare sin store hemmelighet for: Om nådens evangelium og hemmeligheten med legemet.

Dette budskap, at menneskene kan bli forlikt med Gud fullstendig uten gjerninger, utelukkende ved å tro på Jesu stedfortredende død, dette budskapet forkynnes nå for hedningefolkene like frem til det tidspunkt som Gud har fastsatt, nemlig bortrykkelsen av menigheten.

Etter dette tidspunkt vil igjen Gud ta seg av Israel og de vil på ny som folk få «evangeliet om Riket» – denne gangen etter en voldsom trengsel – noe som igjen resulterer i at jødene som folk tar imot budskapet og antar Messias. Først da skal Riket for Israel opprettes med de herlige følger dette får for jødene og verden for øvrig.

Jødene fikk altså som folk tilbud om dette først – før nådens evangelium var forkynt for ­hedningene.

I de 2000 årene som nå er gått er det primært hedningene som er blitt frelst. Nettopp for at hedningene skulle bli frelst la Gud selv et dekke over jødene i denne tid – så de ikke skulle se den frie nåden. For vår skyld! At enkelte jøder likevel blir frelst i denne tid er unntak, men det vil aldri bli noen hovedinnhøstning av jøder i nådens tid.

Den teologi som ikke anerkjenner at jødene har en særskilt plass i Guds frelsesplan, også i nådens tid, den teologi må ta mye av skylden for all den grufulle forfølgelse som har vært jødene til del i snart 2000 år! Om noen vil evangelisere for jøder står de fritt til det, men de har intet bibelsk grunnlag for dette i Romer­brevets 1. kapittel.