For jøde først

Lørdagens helgeseksjon i Dagen hadde messianske jøder i Israel som tema. Vi møtte tre representanter for det som er en liten, med voksende minoritet i det israelske samfunnet.

Selv om dette er en tallmessig meget beskjeden gruppe, er den likevel svært viktig i det verdensvide kristne fellesskapet.

Det var her det hele begynte. Vår frelser ble født som jøde, av en jødisk mor. Han levde som jøde, døde og stod opp igjen som jøde. Og han skal komme tilbake på samme måte som han fór opp til himmelen: Til Jerusalem, det jødiske folkets hovedstad.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Den første kristne menighet var jødisk. Den første kristne misjon skjedde til jøder som levde i eksil andre steder i det romerske riket. I Apostlenes Gjerninger leser vi om diskusjonene som ble ført om evangeliet i det hele tatt skulle forkynnes for andre enn jøder.

I dag er denne situasjonen snudd helt på hodet. Nå diskuteres det i enkelte kretser om evangeliet skal forkynnes for jøder. Finnes det en egen frelsesvei for jødene? Er det nå så viktig at de tror på Jesus som Messias og Guds sønn?

Ja, det er det virkelig. Det finnes ikke noe annet navn nevnt under himmelen ved hvilket vi kan bli frelst, enn Jesus. Det gjelder alle, for jøder som for alle oss andre.

Og samtidig slår Romerbrevets første kapittel fast at jødene har en spesiell plass i kristen misjon. Evangeliet er Guds kraft til frelse, for jøde først ... Vi har et særlig ansvar for å gi evangeliet til Jesu eget opprinnelige folk. Derfor burde utviklingen i den messianske bevegelsen i Israel oppta oss sterkt.

På ganske få år har denne gruppen blitt nær doblet i antall, vesentlig på grunn av innflytting av russiske, Jesus-troende jøder. Selv om det messianske miljøet er voksende, har de mange utfordringer. Bevegelsen er svært fragmentert, både kulturelt og teologisk. I det messianske landskapet i Israel kan man finne et vell av ulike menigheter og trospraksiser.

Bevegelsen består av alt fra grupper som til forveksling ligner amerikanske karismatiske forsamlinger til menigheter som feirer en tilnærmet full jødisk gudstjeneste, men samtidig tilber og tror på Jesus Kristus.

Spennet er stort og problemene tallrike. Men likevel gir denne bevegelsen et jødisk vitnesbyrd om Jesus til det jødiske folk. Det er vakkert, viktig og verdt vår fulle støtte.

Frelsen kommer fra jødene, sier Jesus. Og vi som har lest slutten av boken, vet at den i sin tid også skal komme tilbake dit.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Slik skal hele Israel bli frelst.

-----

Ikke Dagen-abonnent?Her kan du kjøpe en digital utgave av lørdagsavisen 3. september

*Vi oppfordrer deg også til å følge vår Israel-korrespondent på Facebook