Evangeliet om riket

I forgårs leste vi om at Jesus var på vandring. I går leste vi at han underviste folket ut fra Det gamle testamente. Bibelordet fortsetter med å si at han «forkynte evangeliet om riket» (Matt 9:35). Å forkynne betyr å proklamere noe viktig. Ordet evangelium betyr gledelig budskap.
Vi kan ane litt av stemningen som må ha rådd i Galilea. Den omvandrende forkynneren, Jesus, hadde tid for dem. De ble ført inn i Guds ord. Noen begynte å ane: Frelsestiden er kommet. Og det riket som nå kommer, er et <*I>nåderike<*P>. Guds utsending, Jesus, er kommet for å frelse syndere. Han kaller himmelriket «en skatt». Eller han sammenligner det med «en særlig verdifull perle» (Matt 13:44 og 46). Uttrykksmåtene bobler av glede. Syndere skjønte: Det er håp for meg, for Jesus er her. Han er skatten. Han er perlen.
Klagesangene måtte vel vike for fløytespill (Matt 11:17)?
Men Jesus kunne også tale om det livet disiplene er kalt til å leve (Matt 5-7). Egentlig var også det et gledelig budskap. Men det forutsatte at de satte ham og hans ord på førsteplassen.
Kanskje var det dette siste som gjorde at mange likevel vendte seg bort. De ville ikke danse etter hans fløytespill.
Men alle dem som lyttet og gjorde seg avhengige av ham, fikk del i Guds rike. Salige mennesker!