- Ensomheten er verre enn forfølgelsen

Muslimer som blir kristne er ofte forberedt på å bli forfulgt. At de skal bli ensomme og isolerte kommer derimot som et sjokk.

- Mange kon­ver­tit­ter møter en so­si­al og ån­de­lig en­som­het som de ikke var for­be­redt på. De opp­le­ver en so­si­al ute­sten­ging som vi i det in­di­vi­dua­lis­tisk ori­en­ter­te Ves­ten har pro­ble­mer med å for­stå, sier Jan Opsal, do­sent i re­li­gions­vi­ten­skap ved Mi­sjons­høg­sko­len.

Vest­li­ge krist­ne tror gjer­ne at fy­sis­ke over­grep, som for­føl­gel­se og mis­hand­ling i feng­sel, er den størs­te be­last­nin­gen for en kon­ver­titt. Op­sals er­fa­ring er der­imot at prak­tisk talt alle kon­ver­tit­ter er for­be­redt på di­rek­te for­føl­gel­se.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Dette vil de vite om og ha tatt i be­trakt­ning i kon­ver­te­rings­pro­ses­sen. Men de fær­res­te vil ha noen for­ut­set­ning for å vur­de­re den en­som­het som ut­lø­ses, sier han.

Vir­ke­lig vans­ke­lig

Dagen skrev man­dag om Cam­brid­ge-fors­ker Ziya Meral som hev­der at 80 pro­sent av mus­li­mer som kon­ver­te­rer til kris­ten tro, etter få år går til­ba­ke til islam. Den vik­tigs­te grun­nen til fra­fal­let er at det er eks­tremt kre­ven­de å leve som kris­ten kon­ver­titt i et mus­limsk sam­funn.

Iføl­ge Jan Opsal er det fors­ket lite på kon­ver­tit­ter som går til­ba­ke til islam, men han un­der­stre­ker at det er store lo­ka­le va­ria­sjo­ner når det gjel­der hvor mange som går til­ba­ke. Kon­ver­tit­ter som blir væ­ren­de krist­ne, er det der­imot fors­ket en del på.

- De sier at kon­ver­te­ring er kre­ven­de, men mulig. Men det er det som kom­mer etter kon­ver­te­rin­gen som er vir­ke­lig vans­ke­lig.

Dype skil­ler

Når Opsal blir bedt om å for­kla­re hvor­for det er så kre­ven­de å kon­ver­te­re fra islam, min­ner han om at de fles­te kon­ver­tit­te­ne kom­mer fra kul­tu­rer der iden­ti­tet og ru­ti­ner er knyt­tet til tett so­si­alt sam­liv i lo­kal­sam­funn. Å bryte med dette fel­les­ska­pet, opp­le­ves dra­ma­tisk.

- Fø­lel­sen av en­som­het blir eks­tra kri­tisk hvis de ikke blir in­te­grert inn i et nytt fel­les­skap.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I de fles­te mus­lims­ke fler­talls­sam­funn er det dess­uten dype skil­ler mel­lom mus­lims­ke og krist­ne fel­les­skap. Det er ikke slik at en kan be­ve­ge seg fritt fra den ene kon­teks­ten til den andre.

Et unn­tak er sam­funn der folk har slekt­nin­ger som både er krist­ne og mus­li­mer, slik vi ser det i flere sam­funn i Afri­ka sør for Sa­ha­ra.

- I disse om­rå­de­ne har hele slek­ter kon­ver­tert fra tra­di­sjo­nel­le re­li­gio­ner - noen til kris­ten­dom og noen til islam. Da vil det være let­te­re å kon­ver­te­re begge veier, for kon­ver­tit­ten vil all­tid ha noen slekt­nin­ger som øns­ker kon­ver­tit­ten vel­kom­men. Dette gjør også at de so­sia­le og re­li­giø­se mot­set­nin­ge­ne mel­lom krist­ne og mus­li­mer ikke blir så skar­pe.

Skep­tis­ke me­nig­he­ter

En pro­blem­stil­ling mange kon­ver­tit­ter stø­ter på, er at de har store vans­ke­lig­he­ter med å bli in­te­grert i kris­tent fel­les­skap etter kon­ver­te­rin­gen.

- I den lo­ka­le me­nig­he­ten er de gjer­ne vel­dig skep­tis­ke til kon­ver­tit­te­ne, sier Opsal. - De lurer på om kon­ver­tit­te­ne mener alvor, om det vil skape pro­ble­mer med hen­syn til lo­ka­le mus­li­mer eller myn­dig­he­ter, eller om de bare er in­ter­es­sert i kvin­ne­ne i me­nig­he­ten.

Noen gan­ger kan det rett og slett hand­le om ri­va­li­se­ring eller sja­lu­si. For kon­ver­tit­ten som gjer­ne har opp­levd spek­ta­ku­læ­re ting knyt­tet til om­ven­del­sen, får mye opp­merk­som­het utad, mens de som har vært krist­ne hele tiden ikke får det.

- Uan­sett hvor­dan denne mis­tro­en er be­grun­net, fører det til at kon­ver­tit­te­ne får en kjø­lig vel­komst i den lo­ka­le me­nig­he­ten, sier Opsal.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Tren­ger ny fa­mi­lie

- Hva bør mi­sjon og me­nig­he­ter gjøre an­ner­le­des?

- Det aller vik­tigs­te er at kon­ver­tit­te­ne blir in­klu­dert i et ån­de­lig og so­si­alt fel­les­skap som har et fa­mi­lie­lig­nen­de inn­hold, for en kon­ver­titt mis­ter ofte sin fa­mi­lie.

- I Bi­be­len er fa­mi­li­en det mest bruk­te bil­det, i til­legg til krop­pen, på hva et kris­tent fel­les­skap er. Krist­ne som Guds barn og som søs­ken er ster­ke sym­bo­ler. Men den som kom­mer fra en kol­lek­ti­vis­tisk sam­men­heng vil opp­le­ve disse ut­tryk­ke­ne som inn­holds­løse når kir­ken i Ves­ten lig­ner mer på en for­ening eller et in­ter­esse­fel­les­skap.

Kon­teks­tua­li­se­ring

- Ziya Meral er kri­tisk til at mi­sjon ikke bare kon­ver­te­rer mus­li­mer til kris­ten tro, men også til en kris­ten kul­tur. Hva ten­ker du om dét?

- Jeg er enig i at de som brin­ger evan­ge­li­et til en kul­tur har et an­svar for å bidra til en sunn kon­teks­tua­li­se­ring av evan­ge­li­et og det krist­ne livet. I en del sam­men­hen­ger, har vi lagt mye kref­ter ned i å ut­vik­le lo­ka­le kon­teks­tuel­le tra­di­sjo­ner, slik at det kul­tu­rel­le spran­get ikke skal være så stort. Dette var blant annet en vik­tig del av stra­te­gi­en til NMS i Mali da mi­sjons­ar­bei­det star­tet opp der for snart 30 år siden.

- Men det vi ser når nye krist­ne grup­per vokser frem, er at de ofte selv vil velge ut­trykk som ikke er kon­teks­tuel­le, for ek­sem­pel sal­mer og es­te­tikk, som de har hen­tet fra glo­ba­li­sert kris­ten­dom. Po­en­get for dem er at dette kan være ut­trykk som sym­bolsk knyt­ter dem til den glo­ba­le kirke.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kon­ver­tit­ter i Ves­ten

- Hva med mus­li­mer som kon­ver­te­rer til kris­ten tro etter at de har kom­met til Ves­ten. Kla­rer disse å be­va­re troen?

- Vi vet at en del blir væ­ren­de. De fles­te som kon­ver­te­rer er ira­ne­re og af­gha­ne­re. Mitt inn­trykk er at svært mange av ira­ner­ne be­va­rer den krist­ne troen, men de sam­ler seg i egne grup­per. Det er irans­ke krist­ne me­nig­he­ter eller grup­per både i Oslo og andre ste­der i lan­det. Men det er gans­ke gjen­nom­gå­en­de at det er få av dem som blir in­te­grert i tra­di­sjo­nel­le nors­ke krist­ne sam­men­hen­ger. Det er hel­ler ikke så van­lig at de er med i in­ter­na­sjo­na­le krist­ne fel­les­skap.

Når det gjel­der af­gha­ner­ne er det mye mer uover­sikt­lig. Det fin­nes en del af­ghans­ke kon­ver­tit­ter i Norge. Mitt inn­trykk er at de i stør­re grad enn ira­ner­ne er in­te­grert i lo­ka­le krist­ne sam­men­hen­ger.

Les også
Presset tilbake til islam
Les også
Problemer i kø for konvertitter
Les også
- Han er ikke lenger min sønn