Illustrasjonsfoto: Adobe Stock

Endeløs rik

I det evige livet finnes det bare en eneste strøm, nemlig det vi kan kalle en livsstrøm fylt av lykke og salighet.

Trygve Bjerkrheim har gitt oss et stort antall evangeliske sanger om frelsesglede, oppmuntring, trøst og håp, og ikke minst tryggheten ved å være et Guds barn.

Det er mye sjelesorg i tekstene. Han har skrevet cirka 15.000 dikt og sanger, en rik variasjon av sentrale og sangbare tekster som nå synges i alle kristne sammenhenger.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Men det er en sang fra 1957 som jeg her vil løfte fram. «Det strøymer ei livselv av lukka, ei gleda fordi eg er til. Guds bilete fikk eg til gåva, og aldri han gløyma eg vil. Eg lever og alltid får leva ved han som leid døden for meg; Men sprengde dei gravlekkjor svære og opna til livslandet veg.»

Det er noe lyst og håpefullt over denne sangen, i motsetning til hva mange hevder, at kristenlivet både er trist og gledesløst. Men det er vel ikke sant? Det er i hvert fall ikke Guds ønske og vilje.

Vi opplever at både glede og sorg flyter sammen i livet. I det evige livet finnes det bare en eneste strøm, nemlig det vi kan kalle en livsstrøm fylt av lykke og salighet. Og denne «strømmen» må vi søke å komme inn i og få del i allerede her og nå!

«Ja, Kristus er kjelda den klåre, eit havdjup av fryd og av fred. Vel blenkjer det stundom ei tåre, men livsvoni atter meg gled. Snart gryr det ein ævelig morgon, og da skal eg verta han lik. Det strøymer ei livselv av lukka. Min Gud, eg er endelaust rik!»

Det er framtidshåpet for den som tror på Jesus!