KREVENDE: Selv om Bibelen er tidenes bestselger, kan den være krevende å lese, skriver Bjørn Hinderaker.

En tvilers guide til Bibelen

– Jeg er en tviler i mesterklasse. Det er ikke en ting jeg i dag tror om kristen tro som jeg ikke en gang har tvilt på.

Dette hevder John Dickson i videoen til bokaEn tvilers guide til Bibelen (Veritas Forlag 2019). Tvil er normalt, sier han, og understreker dermed at tvilen må tas på alvor og møtes med gode svar.

Dickson er hovedtaler påVeritaskonferansen2019, som arrangeres på bibelskolen i Grimstad nå til helgen, i samarbeid med Laget og NLA Mediehøgskolen Gimlekollen. Både som fagperson, forfatter og filmskaper er Dickson opptatt av å hjelpe tvilere, og nå lanseres altså en av hans bøker på norsk.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

De fleste kristne bøker er skrevet for de som allerede tror. John Dickson skriverEn tvilers guide til Bibelen både for dem som betrakter kristen tro utenfra og for dem innenfor som tviler.

Selv om Bibelen er tidenes bestselger, kan den være krevende å lese. Med et mylder av personer, og med hendelser spredt over mange land og århundrer, kan man fort miste motet og få følelsen av å ha gått seg vill i landskapet. John Dickson er her en troverdig guide. Han viser de store linjene i Bibelens fortelling, han viser hvor vi er og hvor vi er på vei. Samtidig skygger han ikke unna de vanskelige spørsmålene.

Vi trenger virkelig slike ressursbøker for tvilere. Tvil er noe helt normalt og naturlig, men kan også gjøre livet svært vanskelig. Den kan være del av en åndelig vekst, men den kan også kvele troen. På samme måte som det kan være naturlig, ja, iblant livsviktig å stille spørsmål om maten er trygg, så kan også konstant tvil om matsikkerheten både ødelegge matgleden og hindre oss fra å få i ta til oss føde i det hele tatt.

Mange i dag har en skepsis til Bibelen som hindrer dem i å undersøke den nøyere. Det er jo ikke rart at spørsmål som disse stilles: - Bibelen er jo bare en av mange hellige bøker, så hvorfor akkurat den boken? - Og boken er jo så gammel, kan vi tro på den i dag? - Er den ikke full av sagn og eventyr? - Er den ikke i konflikt med vitenskapen?

En annen aktuell bokutgivelse på Veritas Forlag erLurt av læreboken av Bjørn Are Davidsen. Han viser at skolens læremidler ofte inneholder feil og fordreininger som lett skaper et negativt bilde av kristen tro. Populærmediene gjør ikke bildet hverken enklere eller bedre.

De som betrakter Bibelen og kristen tro utenfra, synes å være mer skeptiske enn tidligere. Det kan derfor ofte være vanskeligere å introdusere mennesker til kristen tro. Samtidig påvirker den økende skepsisen i samtiden også oss kristne. Vi opplever nemlig større «kognitiv dissonans» enn tidligere. «Kognitiv dissonans» brukes i psykologien om en spenningstilstand som oppstår når to tanker hos en person står i konflikt med hverandre.

Kristne opplever i dag ofte en slik grunnleggende indre spenning. På den ene siden ønsker en helhjertet å få lovprise Guds storhet og Jesu kjærlighet når en er på kristne møter. Men på den andre siden erfarer en hvordan kristen tro blir sett på som irrelevant og irrasjonelt i både studier og medier. I det lange løp er det vanskelig å leve med en slik sterk, indre spenning. Man tvinges til å gjøre et valg om hvilken fortelling man vil følge.

Vi vet fra forskning og erfaring at mange unge forlater den kristne troen de har vokst opp med. Dette skjer av forskjellige grunner, blant annet fordi en ikke ble møtt i tvilen og spørsmålene. Har vi tatt trykket fra samtidskulturen på alvor? Har vi kristne veivisere som både kan hjelpe tvilerne innenfor og skeptikerne utenfor?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Her er John Dickson et godt forbilde. Derfor er han hovedtaler på åretsVeritaskonferanse. Der bidrar også over 30 andre seminarholdere som er ressurspersoner på hver sine områder. Målet er å skape rom for åpne spørsmål og samtaler med positive ringvirkninger.

Materialet fra over de over 40 foredragene og seminarene vil i etterkant gjøres tilgjengelig på Snakkomtro.no og Damarisnorge.podbean.com. Samtidig utgis litteratur på Veritas Forlag. Vi ønsker gjennom alt dette at både skeptikere og tvilere skal møte Jesus som «veritas», sannheten. Det er fordi Jesus selv er Sannheten at han tåler møtet med både skepsis og tvil.