En komikers levebrød

Jeg har også vært inne på Torolf Nordbøs Facebook-side. Uten å bli mørkredd.

Vårt Lands kommentatorAlf Gjøsund er for tiden opptatt av spørsmål i skjæringspunktet mellom religionskritikk­ og rasisme. I sine artikler angriper han tematikken fra ­ulike - og iblant overraskende - vinkler. Nå på torsdag ble for eksempel­ spørsmålet om det er riktig å ligge med medlemmer av gruppen­ Odins soldater berørt.

Jeg ville i utgangspunktet stilt meg litt spørrende til hvor aktuell akkurat den problemstillingen er for Vårt Lands ­lesere. Men kanskje kjenner Gjøsund sitt publikum bedre?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Like underholdende var det imidlertid ikke å lese Gjøsunds kommentar «Bibel og grums» tre dager tidligere selv om den handlet om en humorist. For i den artikkelen går Vårt Land-kommentatoren inn for å ta levebrødet fra den kristne komikeren og artistenTorolf Nordbø.

LES:I front for ytringsfriheten

Gjøsund er misfornøyd med at Nordbø fikk opptre på ­Bibelselskapets humorforestilling «Bibel og babbel» i helgen som var. Men begrunnelsen var ikke at vitsene var for dårlige. Eller humoren eventuell for plump. Nei, yrkesforbudet var faktisk ikke relatert til yrkesutøvelsen i det hele tatt.

Alf Gjøsund mener det er Nordbøs aktiviteter på Facebook som bør diskvalifisere komikeren fra å opptre i kristne ­kretser. Nærmere bestemt hans kritikk av islam.

– «Nyheter fra Fredens religion», er en fast formulering på artisten og humoristen Torolf Nordbøs facebookprofil. Under denne introduksjonen deler han artikler om muslimer som står bak konebanking, terror, voldtekt og våpensmugling, skriver Vårt Land-kommentatoren.

Han forklarer leserne at det Nordbø driver med kvalifiserer for merkelappen «dehumanisering». Og så trekker Gjøsund en linje fra komikeren Nordbø direkte til 30-tallets nazister. Intet mindre.

Det finnes et ord for den typen debatteknikk som Gjøsund bruker her. Det kalles hitling. Denne typen sammenligning med nazister brukes vanligvis helt mot slutten i opphetede ordskifter. Gjerne når man har gått tom for konvensjonelle argumenter. Da griper man til Hitler, brunskjorter og det tredje riket. For å toppe debatten. Som siste utvei.

Men hos Gjøsund dukker hitlingen altså allerede opp i kommentarartikkelens andre avsnitt. Mot en komiker mest kjent for morofiguren Han innante og revyopptredener sammen medPer Inge Torkelsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jeg er også venn med Torolf Nordbø påFacebook og har vært innom siden hans. Uten å bli mørkredd. Kanskje er han tidvis noe generaliserende og ensidig når det gjelder tematikken i sakene han deler. Men så er det da også full anledning til å prioritere sine egne interesseområder på sin egen personlige Facebook-profil.

Torolf Nordbøs virksomhet på Facebook er definitivt ikke dehumaniserende. Og absolutt ikke sammenlignbar med 30-tallets nazisme. Bruken av den typen karakteristikker ­forteller i dette tilfellet mer om avsenderen enn mottageren.

Når man leser Vårt Land-kommentatorens angrep på en komikers levebrød, kunne man nesten mistenke bergenseren­ Gjøsund for å være svensk. I hvert fall virker det som han ­argumenterer for en islamdebatt av svensk type. For der borte brunbeises islamskeptikere på helt rutinemessig basis. Der kan man risikere levebrødet sitt hvis man våger å ytre seg om islam på en måte som ikke er politisk korrekt. Bare spør ­forfatteren og spaltistenMarcus Birro som vitidligere har omtalt her på lederplass.

LES OGSÅ:Svenske tilstander

Men har dette ufrie ordskiftet først til mindre rasisme? Et lavere konfliktnivå? Nei, tvert imot. Den svenske modellen med en innvandringspolitikk ute av kontroll kombinert med et trangt og ufritt ytringsrom har i stedet vist seg å være en oppskrift for vekst for ytre høyre. For parallellsamfunn. 
Og for drabantbyer der ordensmakten har mistet kontrollen.

Vi skal være sjeleglad for at vi ikke har svenske tilstander her hos oss. Nei, la Torolf Nordbø få beholde levebrøde sitt. Og ytringsfriheten sin. Både på scenen og på Facebook.