En Kjærlig Far

Da Abram var nittini år gammel, åpenbarte Herren seg for ham og sa til ham: Jeg er Gud Den Allmektige, vandre for mitt åsyn og vær ustraffelig. 1M 17:1

Vår Far vil alltid minne sine barn på enkelte viktige ting når barna står foran store forandringer eller omveltninger i livet. Akkurat som et god, kjærlig og gjenfødt menneske-far vil gjøre. Helt automatisk. Barna trenger ikke spørre og grave; hva skjer nå da? Det vil bli kjærlig formaning og kjærlig undervisning til hjelp på veien. La oss huske noen enkle ting:

I Gibeon åpenbarte Herren seg for Salomo i en drøm om natten. Gud sa: Be om det du vil jeg skal gi deg! 1Kong 3:5

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Tenk deg selv i den situasjonen omgjort til menneskelig standard. Din far er verdens rikeste, han har mer makt enn alle statsoverhoder til sammen og du kan be om hva du vil. Og du ber ikke om en krone eller et sete eller noen posisjoner. Utenkelig. La oss høre hva Salomo svarer Herren Gud samt Herrens svar;

9 Så gi da din tjener et lydhørt hjerte til å dømme ditt folk, til å skille mellom godt og ondt! For hvem kunne ellers dømme dette ditt folk som er så tallrikt? 10 Det var godt i Herrens øyne at Salomo hadde bedt om dette. 11 Og Gud sa til ham: Fordi du har bedt om denne ting og ikke bedt om et langt liv og ikke om rikdom og heller ikke om død over dine fiender, men har bedt om forstand til å akte på det som rett er, 12 så vil jeg gjøre det du ber om. Jeg vil gi deg et vist og forstandig hjerte, så det ikke har vært din like før og ikke vil komme din like etter deg. 13 Og det du ikke har bedt om, vil jeg også gi deg, både rikdom og ære, så det ikke skal være din like blant kongene alle dine dager. 14 Dersom du vil vandre på mine veier, så du holder mine lover og mine bud, som din far David gjorde, så vil jeg gi deg et langt liv. 1Kong 3:9-14

La oss først ta grunne til at Salomo fikk alt, selv det han ikke ba om; -fordi han IKKE ba om «et langt liv og ikke om rikdom og heller ikke om død over dine fiender». Så dette er hjemligheten – å ikke fôre sitt ego. Men legge merke til at Salomo bad om å få dømme. Og at Herren vår Gud sa; «Det var godt i Herrens øyne at Salomo hadde bedt om dette.» Merkelig dette da når alle i dag slenger rundt seg at vi IKKE skal dømme.

Men det vil alltid bli betingelser når Herren lover noe. Herren har alltid gitt betingelser i alt Han sier selv om Han elsker oss ubetinget. Selv nåden har betingelser. Man kan ikke synde å bruke nåden som unnskyldning uten å miste frelsen. Bruker man Guds kjærlighet som unnskyldning for å synde vil det gå riktig galt:

Da sa Herren til Salomo: Siden det er slik med deg, og du ikke har holdt min pakt og mine lover, som jeg har gitt deg, så vil jeg rive riket fra deg og gi det til din tjener. 1Kong 11:11

Det har vel ikke vært en mer lovlydig tjener enn Josva. Her er hva Jesus Kristus sier til Ham;

5 Ingen skal kunne stå seg mot deg alle ditt livs dager. Likesom jeg var med Moses, vil jeg være med deg. Jeg vil ikke slippe deg og ikke forlate deg. 6 Vær frimodig og sterk! For du skal skifte ut til arv blant dette folket det land som jeg med ed lovte deres fedre å gi dem. 7 Vær du bare riktig frimodig og sterk, så du legger vinn på å gjøre etter hele den loven som Moses, min tjener, lærte deg! Vik ikke av fra den, verken til høyre eller til venstre, så du kan gå klokt fram i alt det du tar deg fore. 8 Denne lovens bok skal ikke vike fra din munn. Du skal grunne på den dag og natt, så du akter vel på å gjøre etter alt det som står skrevet i den. Da skal du ha lykke på dine veier, og da skal du gå klokt fram. 9 Har jeg ikke befalt deg: Vær frimodig og sterk! Frykt ikke, og vær ikke redd! For Herren din Gud er med deg i alt det du tar deg fore. Jos 1:5-9

Også her kommer det en advarsel med de Kjærlige Ord og Forsikringer fra Herren. Selv Moses kom ikke inn i Landet på grunn av ulydighet. Når Jesus Kristus ved den Hellige Ånd gir oss råd, forsikringer og velsmakende Ord foran en reise eller store forandringer i livet vil det alltid følge med en advarsel. Fordi den altomfattende kjærligheten ligger i advarselen. Det er fordi Far elsker oss så inderlig høyt at Han gir advarsler. Han hater at vi skal komme på avveie. Derfor må vi også hate at våre søsken kommer på avveie.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«Vik ikke av fra den, verken til høyre eller til venstre, så du kan gå klokt fram i alt det du tar deg fore.» Altså hvis du viker fra vil det gå deg ille. Du vil gå uklokt frem. Det er det samme som Jesus Kristus sier her;

Åp 3:5 Den som seirer skal på samme vis bli kledd i hvite klær. Jeg skal så visst ikke utslette hans navn av livets bok, og jeg vil kjennes ved hans navn for min Far og for hans engler.

Altså hvis vi ikke seirer vil navnet bli strøket.

Våkn opp, og styrk det andre som var i ferd med å dø. For jeg har ikke funnet dine gjerninger fullkomne for min Gud. Åp 3:2

Styrk de andre ellers blir alle strøket ut!

Til slutt og spesielt til de som står foran en lang reise eller store forandringer i livet. Jeg legger ved hele kapitlet fordi det er så underart. Som alt annet som er Skrevet;

1 Den som sitter i Den Høyestes ly, som bor i Den Allmektiges skygge, 2 han sier til Herren: Min tilflukt og min borg, min Gud som jeg setter min lit til! 3 For han frir deg fra fuglefangerens snare, fra ødeleggende pest. 4 Med sine vingefjær dekker han deg, og under hans vinger finner du ly. Hans trofasthet er skjold og vern. 5 Du skal ikke frykte for nattens redsler, for pil som flyr om dagen, 6 for pest som går fram i mørket, for sott som ødelegger ved middagstid. 7 Om tusen faller ved din side og ti tusen ved din høyre hånd – til deg skal det ikke nå. 8 Du skal bare se det med dine øyne, se hvordan de ugudelige får sin lønn. 9 For du, Herre, er min tilflukt! Den Høyeste har du gjort til din bolig. 10 Intet ondt skal ramme deg, og ingen plage skal komme nær til ditt telt. 11 For han skal gi sine engler befaling om deg, at de skal bevare deg på alle dine veier. 12 De skal bære deg på hendene, så du ikke skal støte din fot på noen stein. 13 På løve og hoggorm skal du trå, du skal tråkke ned unge løver og slanger. 14 For han henger fast ved meg, og jeg vil utfri ham. Jeg vil sette ham trygt på et høyt sted, for han kjenner mitt navn. 15 Han skal påkalle meg, og jeg vil svare ham. Jeg er med ham i nøden, jeg vil utfri ham og føre ham til ære. 16 Med et langt liv vil jeg mette ham og la ham skue min frelse. Sal 91:1-16

Ikke alle kan gjøre krav på dette. Bare de som – «… sitter i Den Høyestes ly, som bor i Den Allmektiges skygge». Så her kan vi se hvor tett vi må holde oss til Herren. Når ormveltinger skjer og du mener å høre en masse lovord uten en advarsel så sjekk en gang til. Kanskje du ikke har hørt godt nok. En kjærlig Far vil alltid advare mot farer. God reise og husk å advare de du ser sklir inn i skyggene langs veien.

Artikkelen fortsetter under annonsen.