En gjendrivelse av Hornnes sin bibelforståelse

Å lese, forstå og ære Guds Ord er en grunnleggende del av å være en kristen.

Dette er et svar til Thor Ivar Hornnes og alle de som har latt seg blinde av denne fullstendig ubibelske og forføreriske læren som har dom og fortapelse som endemål. Denne såkalte bibellæreren viser gang på gang at han ikke behersker selv de enkleste grunnsannhetene og begreper i Bibelen. Jeg vil også gjøre det klart at jeg ikke ønsker Hornnes noe vondt, men hans lære er så skadelig og ødeleggende for de som blir fanget av det, at jeg ikke kan holde tilbake å advare mine brødre og søstre som kanskje blir forledet til å lytte til hans ord. Men min bønn for deg, Hornnes, er at Gud vil gi deg omvendelse til frelse, som med Peter, og ikke gå fortapt. Jeg er sikker på at når Gud kunne ta Paulus å forandre han fra en forfølger til et frimodig vitne og Guds nåde, så kan han også gjøre det samme for deg, også. Nå over til dine argumenter og mine tilsvar.


Artikkelen fortsetter under annonsen.

1. Bergprekenen. Jeg anbefaler deg å sjekke opp i hva Jesus faktisk sier når han sier: “Dere har hørt det er sagt...”. Dette er ikke en henvisning til skriftene. Hvordan kan du kalle deg, og stå fram som bibellærer, men ikke vite dette? Vet du ikke at du skal holdes til ansvar for hver ord som går ut av din munn? Og om du så leder en av de minste av disse som tilhører Jesus, så vil du bli holdt ansvarlig?


2. Jesus brøt aldri sabbaten - du vil ikke finne noe sted i skriften et forbud mot å hjelpe andre, få deg mat om du sulter, ja, selv å hjelpe dyr på sabbaten.


3. Øye for øye, tann for tann er ikke et påbud om hevn, men et rettslig prinsipp om at alle er skyldig til å betale for sine synder, likt for likt. Jesus taler ikke om den juridiske loven, men om at den enkelte skal tilgi i sitt hjerte den synd som er begått mot han.


4. De skriftlærdes “gode” hjerter. Vel, jeg tror mer på hva Jesus sier enn dine spekulasjoner uten grunnlag i annet enn din fantasi. Jeg siterer fra Matteus 15: “Da kom noen fariseere og skriftlærde fra Jerusalem til Jesus og sa: «Hvorfor bryter disiplene dine overleveringen fra de gamle? De skyller ikke hendene før de spiser.» Han svarte: «Og dere, hvorfor bryter dere Guds bud av hensyn til deres egen overlevering? For Gud sa: ‘ Hedre far og mor’ og: ‘ Den som bruker onde ord mot far eller mor, skal dø’. Men dere lærer: ‘Den som sier til sin far eller mor: Det du skulle hatt av meg til hjelp, skal være en tempelgave, han trenger ikke å hedre sin far eller mor.’ Altså har dere satt Guds ord ut av kraft av hensyn til deres egen overlevering. Hyklere! Jesaja profeterte rett om dere da han sa: “Dette folket ærer meg med leppene,

men hjertet er langt borte fra meg. Forgjeves dyrker de meg, for det de lærer, er menneskebud.””

Artikkelen fortsetter under annonsen.


Alle dine argumenter blir her behørig avkledd som ubibelske spekulasjoner av Herren Jesus selv. Fariseerne og de skriftlærde har ikke rene hjerter, men har skjulte agendaer. Jesus viser at de ikke har en intensjon om å holde Guds bud. De skriftlærde anklager IKKE hverken Jesus eller disiplene for å bryte budene i moseloven eller skriftene i seg selv, men tradisjonen. Og som du selv sier - de kjente skriftene ut og inn, så de VET at de ikke kan ta Jesus for brudd på disse. Istedet refser Jesus dem for å gjøre akkurat det du beviselig selv gjør og oppmuntrer oss til: Å bryte med Guds Ord for å holde til menneskelige læresetninger som ikke er fundert i skriftene.


Og hvorfor? Jo, for som Jesaja sa, så avslører det nettopp det du hevder bibeltroskap fører til, nemlig hjerter som er langt vekke fra Gud. Jesus sier altså det stikk motsatte av deg: At bibeltroskap viser et hjerte som ikke bare ønsker å holde seg til Gud i det ytre, men også i hjertet, mens den som holder til menneskebud og lære er langt vekke fra Han og gudsdyrkelse er tom og meningsløs.


4. Om emmausvandrerne. Bibelen sier det klart, noe du også siterer men ikke ser ut til å gjenkjenne: Det var da Jesus utla skriftene for dem at hjertene begynte å brenne. At de ikke kjente igjen Jesus først, er irrelevant. Poenget er at Jesus faktisk brukte skriftene for å vise dem hensikten med hans liv, død og oppstandelse. Når de så ser Han bryte brødet, så gjenkjenner de at det er Jesus selv, og det de har hørt ramler plutselig på plass med det Jesus gjør. Det er ikke det faktum at det er Jesus bare, men at Han faktisk har lidd, dødd og stått opp slik Han nettopp har vist dem utfra skriftene - det er årsaken til deres glede og iver. De har nettopp mottatt tidenes beste bibeltime i evangeliets fantastiske budskap fra Jesus selv. Når Jesus selv tydeligvis mente at skriftene var grunnleggende viktige for å kunne forstå hvem Han var/er, og hvorfor Han måtte lide å dø; hvordan kan det da være at noen våger å mene at de samme skriftene ikke er gode nok for dem? Om skriftene er en grunnleggende del av å erfare og forstå hvem Jesus er og hva Han har gjort for oss, fra Mosebøkene til Johannes åpenbaring, hvordan kan du helt seriøst forsøke å undergrave skriftens autoritet for den kristne?


5. Jesus er for stor for Bibelen. Hvor har du det fra om ikke fra Bibelen selv? Johannes bekrefter at Bibelen ikke kan romme alt det Jesus gjorde og sa. Selv ikke alle verdens bøker kan det, sa han. Men påstanden er heller ikke at Bibelen er alt som er å vite om Jesus. Nei, påstanden, som Bibelen gjør selv, er at alt vi trenger å vite, er å finne i den. I 2Tim 3.15-17 sier Paulus følgende: Helt fra du var et lite barn, har du kjent de hellige skriftene, de som kan gi deg visdom til frelse ved troen på Kristus Jesus. Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd, så det mennesket som tilhører Gud, kan være fullt utrustet til all god gjerning. Med andre ord: Bibelen er nok for alt vi trenger som troende mennesker i dette livet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.


6. Å tro på Jesus og Ordet. Du siterer Joh 5.37-38: Hans røst har dere aldri hørt, og hans skikkelse har dere ikke sett. Hans ord har ingen plass i dere, for dere tror ikke på den han har sendt. Vel, hele poenget her er det motsatte av det du ser ut til å forsøke å formidle. Jesus sier jo at det er en direkte link mellom å tilhøre Han, kjenne Han og Bibelen. Om du elsker Jesus og tror på Han, da vil du også gi Guds Ord rom i ditt liv. Om du vil høre Guds røst, så er den å finne i Bibelen. Om du vil kjenne Jesus, så er det ingen vei utenom Bibelen. Ditt argument er at du kan kjenne Jesus utenom Bibelen. Ja, faktisk at for sterk bibeltroskap og bibelkunnskap vil forvrenge vår relasjon til, og forståelse av, Jesus.


7. Den gamle pakts slør og 2Kor 3. Her påstår Horrnes at sløret som Paulus snakker om er den gamle pakt. Det er selvsagt ikke i pakten sløret ligger, men hos mennesket selv. For hva sier Paulus om den gamle pakt og jødene i Rom 9? De er israelitter; de har retten til å være Guds barn, og herligheten, paktene, loven, tempeltjenesten og løftene tilhører dem. De har fedrene, og fra dem stammer også Kristus, han som er Gud over alt, velsignet i all evighet. Amen. Den gamle pakt var kun en skygge av det bedre som skulle komme. Men det betyr på ingen måte at den var dårlig. Nei, istedet gjør Paulus det klart gang på gang at loven og den gamle pakt var god og hadde herlighet. Problemet er synden som har tilslørt våre øyne og forherdet våre hjerter så vi ikke skulle kunne forstå. Dette sløret leder til at vi kan forstå kravet til gjerninger i den gamle pakt, men ikke forstå hvordan dette er oppfylt i troen på Jesus Kristus. Dette kan kun skje ved en Åndens åpenbaring og gjenfødelse av vårt indre, noe Jesus forklarer for Nikodemus i Johannes 3, og Paulus også viser oss i 2Kor 3.


8. Ånden og Skriften. Hornnes sier: Så lenge vi bare ikke binder Ånden til bokstaver slik de skriftlærde gjorde, så kan Ånden fritt få vise oss hva i Skriften som stemmer med Jesus karakter og ikke, og dermed også åpenbare det sanne bildet av Guds fullkomne kjærlige karakter, - for Gud er kjærlighet. Dette høres så ydmykt og flott ut, men det er ikke Åndens frihet som er Hornnes sin bekymring, men sin egen. Om Ånden, som tross alt er Den som har inspirert og åpenbart skriftene, skulle være “bundet” til Skriftens åpenbaring, så ville vi også være bundet av denne. Er ikke Ånden bundet til denne, så er heller ikke vi. For i alt som gjelder kan vi da vise til Åndens åpenbaring til subjektet som grunnlag for å tolke vekk, forvrenge eller totalt handle på tvers av Bibelens ord. Slik gjør vi Ånden og Bibelen underordnet oss. Men apostelen Peter gjør det klart at Ånden selv har gitt åpenbaringen til de som har skrevet Bibelen: Denne frelsen var det profetene søkte etter og ville utforske da de profeterte om den nåden dere skulle få. De prøvde å finne ut hvilken tid Kristi Ånd, som var i dem, pekte fram mot, og hvordan den tiden ville bli. For Ånden vitnet om Kristi lidelser og den herlighet som siden skulle komme. Det ble åpenbart for dem at det ikke var seg selv, men dere de tjente med sitt budskap. Dette budskapet har dere nå fått høre av dem som forkynte evangeliet for dere ved Den hellige ånd, som er sendt fra himmelen. Dette er noe som selv engler lengter etter å se inn i. (1Pet 1.10-12). Koblingen mellom det evangeliet, fra Gt og Nt, og Den Hellige Ånd er uløselig knyttet sammen. Men uten at Den Hellige Ånd åpenbarer dette for oss i Skriften så vil ikke kunne se og forstå. Det er allikevel ingen åpenbaring av Jesus som ikke underbygges og samstemmer med Guds Ord.


Å lese, forstå og ære Guds Ord er en grunnleggende del av å være en kristen. Kirken har til alle tider holdt fast ved evangeliet slik det er blitt overlevert fra apostlene. Å undergrave Bibelens autoritet leder ikke til mer frihet, men mindre for vi overlates da til vårt eget sinns forvirring, verdens stemmer og djevelens løgner og det er i realiteten ingen måte du kan vite hva som er sannhet og ikke. Bare i Guds Ord finner vi sannheten, for Bibelen gjør det klart at Jesus er Ordet som ble kjøtt og tok bolig hos oss. Og Jesus, som er Ordet levendegjort for oss, er Veien, Sannheten og Livet. Når så Pilatus spør Jesus om hvem Han er, så svarer Jesus: “ For å vitne om sannheten er jeg født, og derfor er jeg kommet til verden. Hver den som er av sannheten, hører min røst.” (Joh 18.37). Når Jesus ber for sine disipler, så ber Han at Faderen vil ”Hellige dem i sannheten”, før Han legger til “Ditt ord er sannhet”. Jeg ber at vi som kristne gjenkjenner at Guds ord, åpenbart for oss i Skriften som helhet, ikke bare i de delene vi liker, er sannhet og en del av den åpenbaringen av Jesus, og Guds verk, som Han selv ønsket vi skulle ta del i.

Artikkelen fortsetter under annonsen.