HVILE: – Jeg reagerte ikke så mye da dødsdommen kom, for jeg fikk hvile i at enten jeg lever eller dør så hører jeg Herren til, forteller Gunnvor Krogen Stokka.

Dødssyke Gunvor: – Enten skal jeg avslutte livet og møte Jesus – eller bli helbredet

Gunvor fikk dødsdommen i februar. Nå venter hun på helbredelse eller himmelen.

Gunvor Krogen Stokka er kjent som en dyktig sangerinne, og har gitt ut to cd-er - «Hjemlandet» og «Frelst av nåde». Men nå har det lenge vært taust fra sangfuglen.

– Jeg husker ikke sist jeg opptrådte med sang, for jeg har i dag ikke krefter nok til å synge, sier hun stille.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Livet ble endret

14. oktober 2013 startet det som skulle endre hennes liv.

– Jeg hadde lite energi og følte meg utslitt. Selv trodde jeg at jeg hadde kjørt for hardt. Men jeg ble innlagt på sykehuset med alle symptomer på hjerteinfarkt. Det var mange undersøkelser som fulgte med dette, blant annet ct-sjekk av hjertet, som så svært friskt ut. Men de oppdaget av leveren min ikke var så fin, minnes Gunnvor.

Den 19. desember landet et brev i postkassen hennes. Der det ble påpekt at de hadde funnet noe mistenkelig på leveren.

– Men jeg forsto ikke alvoret, og la brevet til sides, og feiret jul sammen med familien, forteller hun.

Dødsdommen

Like etter nyttår kom det et nytt brev fra sykehuset. Hun skulle undersøkes med ultralyd den 13. januar. Da ble hun mistenksom siden det gikk så fort. Allerede 7. februar fikk Gunnvor dødsdommen.

Hun hadde tidligere vært operert for føflekkreft, og legene trodde først at dette hadde blusset opp igjen. Men snart ble det konstatert at det var kreft i tykktarmen med spredning til leveren.

– Jeg klarte ikke å ta alvoret til meg, og det var som det lå et slør over dette triste budskapet. Jeg forstod egentlig ikke at jeg var syk i det hele tatt. Det eneste jeg merket at det var mindre energi enn vanligvis, sier Gunnvor åpenhjertig.

– Derfor reagerte jeg ikke så mye da dødsdommen kom, for jeg fikk hvile i at enten jeg lever eller dør så hører jeg Herren til, legger hun til.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I sin dagbok skrev Gunnvor følgende den 7. februar: «Apatisk og trist – men håp».

Tre viktige uker

Det var meningen at hun skulle starte behandling med cellegift like etter. Men dette ble utsatt i tre uker, og hun opplevde også dette som et vink i fra Herren.

Gunnvor fikk være med å feire sønnen som ble 13 år, og det kom 40 jenter og gutter i selskapet. Hun fikk også med seg et korpsmesterskap der de to guttene hennes deltok.

– Jeg fikk også være med på noen møter med Evangeliesenteret på Bryne i begynnelsen av mars. Her ble jeg også salvet og bedt for, og det var en sterk åndelig opplevelse, sier hun.

Forbedere i ti land

Senere ble det tatt seks prøver av svulsten, for å gjøre det skikkelig. Disse avslørte at det var ikke tvil om at hun hadde fått kreft. Den første behandling med cellegift ble gjennomført 3. april, og hun ble svært dårlig etterpå.

– Påsken var grusom, og jeg klarte ikke å ta til meg mat og drikke på fire dager. Jeg lå for det meste på sofaen og vred meg i smerter, minnes hun.

Sangerinnen opplevde at mange tok kontakt med henne, og hun regner med mellom 600 og 700 henvendelser.

– Folk ber for meg i ti land, og jeg merker at jeg vandrer i Guds kraft. Jeg får ulike bibelord nettopp når jeg trenger det, og det er stort å oppleve Herrens omsorg i hverdagen, forteller kvinnen, som opprinnelig kommer fra Valderøy utenfor Ålesund.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

På helbredelsesrom

Hun hadde hørt at IMI Kirken i Stavanger hadde et helbredelsesrom, og dit ville hun gjerne ta en tur. Dette er oppe på lørdager mellom 10.00 og 12.00, og den 31. mai dro hun avsted sammen med sin mann og søster.

– Vi ble ønsket velkommen av en kvinne, og det var kølapper for å bli bedt for. Det kom og gikk folk hele tiden i løpet av disse timene. Til slutt ble det min tur, og en ung gutt og en eldre kvinne bad for meg. Det var en himmelsk atmosfære der, og jeg kjente at Gud var til stede. Den hellige stunden varte nok ikke lengre enn fem minutter.

Tankevekkende tegninger

Etterpå fikk hun samtale med noen sjelesørgere, og en av dem laget en tegning til henne. Det var en båt som lå med ankerfeste. På seglene stod det frihet og håp, og på toppen av masten var det et kors.

– Det ble et mektig øyeblikk for meg å se denne tegningen som symboliserte min situasjon. En annen laget en tegning med en pil som pekte nedover mot dypet. I bunnen var det tegnet perler i en musling.

Gunnvor så at dette var et bilde på at hun skulle dypt ned, og der finne skatter og erfaringer som kan være til hjelp for andre mennesker.

Sterkt vitnesbyrd

Den kreftsyke kvinnen opplever at mange venner og kjente rundt henne som ikke er kristne, er veldig opptatt av hennes situasjon. Det er et sterkt vitnesbyrd for dem å se hennes ro og tro på Gud midt i «dødsskyggens dal».

– Noen som har sagt at hvis jeg blir frisk, så skal de søke Herren, sier hun.

Gunnvor legger ikke skjul på at det er også tunge dager i familien, og de snakker åpent om at det kan ende med at hun flytter hjem til Jesus.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Dette har åpnet for at vi kan snakke sammen om dype åndelige sannheter, som kan være til hjelp for den enkelte. Dagene er fylt både med glede og sorg, sier hun.

Skriver sanger

Selv om sangen har stilnet hos Gunnvor etter at hun ble syk, så henter hun mye åndelig kraft og hjelp fra ulike sangtekster.

Den sangen som betyr mest for henne er nok:

«Jäg ser Gud bakom alt jäg ser,

og jäg kan ikke tvile mer.»

Gunnvor skriver fortsatt sanger. I løpet av den siste måneden har hun laget en ny sangtekst, og slik lyder det første verset:

«Jeg fryder meg, fryder meg, fryder meg,

Jesus har kjøpt meg fri.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jeg fryder meg, fryder meg, fryder meg,

Jeg er hans til evig tid.»

– Men hvordan er det mulig å fryde seg når man har fått en dødsdom på grunn av sykdom?

– Det er nåde over nåde at Jesus går med meg – og han bærer oss hver eneste dag. Jeg er i Herrens hender – og det er stort å ha en slik frelser, understreker Gunnvor Krogen Stokka.

Hun er satt opp til ny behandling med cellegift den 12. og 13. juni.

Bibelvers

Her er noen bibelvers som har vært til hjelp og oppmuntring for Gunnvor Krogen Stokka:

«I min trengsel påkalte jeg Herren, jeg ropte til min Gud. Fra sitt tempel hørte han min røst, og mitt skrik kom for ham, til hans ører.» (Salme 18,7)

«Frykt ikke, for jeg er med deg! Se deg ikke engstelig om, for jeg er din Gud! Jeg styrker deg og hjelper deg og holder deg oppe med min rettferds høyre hånd.» (Jesaja 41,10)

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«Gud er min tilflukt og vår styrke, en hjelp i trengsel, funnet overmåte stor.» (Salme 46,2)