Det er på tide å våkne

Det neste som kommer, er at en åpner for flere enn to i et ekteskap. Når det har blitt hevdet fra vår side, har det blitt bryskt 
avvist av dem som vil endre synet på hva et ekteskap er. Det virker som om dette har vært utenfor synsfeltet til dem som nå er mest opptatt å finne kompromisser, innbefattet biskopene.

Det har skjedd mye siden det fatale kirkevalget i september, der Åpen folkekirke fikk flertall for sin kamp for å endre kirkens syn på ekteskapet.

Mange har trodd at kampen skulle ende der, og at en så kan komme til en slags enighet i å bevare kirkens enhet på tross av uenighet i dette spørsmålet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Bispemøtet fulgte opp med en velment og kompromisspreget uttalelse, der de vil anbefale Kirkemøtet å legge opp til en ordning med to likestilte liturgier i kirken for vigsel. Det er ikke lett å forstå at de biskopene som står for et bibelsk syn på ekteskapet, har gått med på å anbefale en ordning som de er imot. Slikt har ikke bærekraft i lengden, og det viste seg fort.

Her er det makta som rår, og den vil Åpen folkekirke tydelig nok bruke for alt den er verd. Få dager etter at biskopene kom med sitt forslag til kompromiss, gikk lederen for Åpen folkekirke ut og avviste deres forslag. Det skal være bare én vigselsordning. For nå er det Åpen folkekirke som bestemmer, uansett hva kirkens åndelige og teologiske lederskap mener.

Med flertall i Kirkemøtet på sin side, mener de vel at det er de som skal styre hvordan dette skal utvikle seg. Det kan hende at Kirkemøtet i første omgang følger forslaget om to vigselsliturgier. Men denne saken stopper ikke der. Det vil Åpen folkekirke sørge for. Uansett vil de arbeide for en felles liturgi, tross alt hva det vil føre med seg av splittelse og frustrasjon i kirken.

Vi er flere som har sett denne utviklingen lenge, og som har advart mot den. Det burde ikke være vanskelig å se hvilken taktikk våre meningsmotstandere har. Skritt for skritt vil kirken blir radikalt forandret ved at den mer og mer fjernes fra Bibelen som autoritet, med de alvorlige følger dette vil få. Der en slik fjerner Bibelen som øverste autoritet, vil dette også få følger for andre spørsmål som angår kirkes syn og budskap.

Det neste som flere av oss har advart mot, er de følger denne utviklingen har for synet på familien som relasjonen mellom mor, far og barn. I en tid hvor det lages rørende TV-programmer om folk som leter etter sitt biologiske opphav, vedtas lover som fratar barn retten til å kjenne sin far og etter hvert sin mor. Kan en sann kirke være med på en slik utvikling?

Vi har også påpekt at om en bryter med det bibelske synet på ekteskapet som relasjon mellom én mann og én kvinne, har en overtrådt en grense der det etter hvert er fritt frem for alle slags syn på hva et ekteskap er.

Det neste som kommer, er at en åpner for flere enn to i et ekteskap. Når det har blitt hevdet fra vår side, har det blitt bryskt avvist av dem som vil endre synet på hva et ekteskap er. Det virker som om dette har vært utenfor synsfeltet til dem som nå er mest opptatt å finne kompromisser, innbefattet biskopene.

Men så refererer Dagen 12.1 at en stipendiat ved Teologisk Fakultet forsker på såkalt skeiv teologi, og han er åpen for å tenke seg flere enn to i et ekteskap.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også:

Nyvalgt leder i Oslo bispedømmeråd, som selvsagt kommer fra Åpen folkekirke, syns ikke at dette er aktuelt akkurat nå, og det kan en forstå da det ikke er tillatt i følge norsk lov! Men det kan jo endre seg, og han vil ikke verken bekrefte eller av avkrefte at dette er galt ifølge Bibelen. (Dagen 13.1).

En skulle tro at en slik tenkning ville bli avvist når avisen spør en professor på Menighetsfakultetet om hans syn. Men nei, der får vi vite at selv om en mener at et livslangt forhold mellom to personer (uansett kjønn?) er det beste, finner han det spennende å vurdere muligheten for ekteskap mellom flere.

 Professoren forteller at en ikke kan si at ekteskap mellom flere er rett eller galt ifølge Bibelen, for en må jo finne begrunnelser for synet på ekteskapet også utenfor Skriften, får vi vite.

Hvor skal dette ende?

Er det noen av biskopene som snart setter foten ned og sier at nok er nok?

Hvor er MF sin ledelse når det gjelder å markere hvor fakultetet står i det som nå skjer?

Det er tid for å våkne opp for flere som har ansvar i vår kirke.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det er på høy tid å gjøre noe drastisk for å hindre at det bærer helt galt avsted i synet på et avgjørende viktig lærespørsmål som har store konsekvenser for mange mennesker. Det står om Dnk skal være en sann kirke eller en kirke som mister sitt bibelske fundament og svikter sitt oppdrag i vårt folk.

Les også: