«Dere må gjøre det Ordet sier»

Jeg hører at mange er skeptiske til nyttårsforsetter, fordi de som regel blir brutt. Men på ett område er det veldig viktig å sette seg klare mål, fordi det gjelder forholdet til Gud og evigheten.

«Legg da av alt urent og all ondskap, og ta villig imot det ord som er plantet i dere, og som har makt til å frelse deres sjeler. Dere må gjøre det Ordet sier, ikke bare høre det, ellers vil dere bedra dere selv. For den som hører Ordet uten å gjøre etter det, han ligner en mann som ser på ansiktet sitt i et speil: Han ser på det, går sin vei og glemmer straks hvordan han så ut.» Jak. 1,21-24. Jakob tar i brevet sitt opp en rekke aktuelle spørsmål for en kristen i hverdagen. Når det gjelder å høre og ikke høre, gjøre og ikke gjøre, så er vi slekt med mange. Det er vanskelig lekse å lære. Det er i hvert fall helt klart at den kristne tro kommer ved at vi hører og tar i mot Guds ord.
«Så kommer da troen av det budskapet en hører, og budskapet kommer av Kristi ord.» Rom. 10. Derfor må Guds ord forkynnes rikelig! For skal vi kunne bevare troen på Jesus, så må vi gjøre etter det som Ordet forkynner. Det er så mye som stritter i mot i hverdagen. Vi vil så altfor ofte gå våre egne veier, og ta våre egne fornuftige beslutninger, synes vi. Men den som vil leve som en kristen, må følge Jesus og leve etter Guds gode vilje. Vi må gjøre det Ordet sier!

Ivar Gjerdi
DIAKON