ÅNDELIGE: En ting er å være våkne og bedømme det åndelige. Et viktigere spørsmål er hvordan vi kan møte folks åndelige lengsel, skriver Sigmund T. Kristoffersen.

Den åndelige lengsel i tiden

Sannheten er at kun Jesus Kristus og Hans kraft kan fylle hver lengsel og behov som er i oss mennesker. Vi har noe å tilby, og skal være frimodige for vi vet at ingen blir åndelig tilfredsstilt uten Gud.

Hvorfor er det så stor nysgjerrighet og hvorfor søker så mange mennesker åndelige opplevelser i alternative miljøer? Hvorfor er det så stor fokus på det nyåndelige? Det er mange spørsmål jeg stiller meg rundt disse tingene og jeg må innrømme at jeg heller ikke har lettvinte svar.

Det finnes en åndelig verden, og det finnes en åndelig lengsel i alle mennesker. Å være opptatt av det åndelige er helt naturlig for mennesker. «Gud sa: La oss skape mennesket i vårt bilde» (1. Mos 1,26a). Mennesket er skapt som et tredimensjonalt individ og består av ånd, sjel og legeme. Alle disse må ivaretas.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det finnes mange tilbud fra mange religioner, ideologier og nyreligiøsitet. Dette er ikke noe nytt. Det har alltid eksistert. I senere tid har sjamanisme vært i alle medier og på alle sine lepper. Folk er opptatt av engler og nyåndelighet. Det er en tydelig åndelig lengsel blant folket i vår tid.

Jeg tror på engler, men ikke på engledyrkelse (Kol 2,18, Åp 19,10). Det fremstilles ofte som om det bare finnes gode engler. Det gjør det ikke. Bibelen er tydelig på at åndeverdenen er en realitet, (Ef 6,11-12) og det er viktig å skille mellom Guds engler og Satans engler. Det finnes en god og ond åndeverden. «Satan selv skaper seg om til en lysets engel» (2. Kor 11,14). Vi må ikke være naive og uvitende. Selv om han allerede er beseiret av Jesus, er han ikke uskadeliggjort.

Når det gjelder Guds engler forteller Bibelen mye om dem. De er heldigvis ikke arbeidsløse, og er Guds budbærere og medarbeidere som er til hjelp for oss (Matt 18,10). De følger altså med i det som skjer på jorden. I Bibelen ser vi en klar sammenheng mellom våre bønner og englene sin tjeneste.

Vi må være våkne og tydelige i vår åndelighet (2. Kor 10,4) og holde oss borte fra det alternative og fra religionsblanding (Matt 7,15). Det er en åndelig forførelse. Jesus advarer oss: «for falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre store tegn og under, for om mulig å føre selv de utvalgte vill» (Matt 24,24). I denne tid trenger en åndelig dømmekraft som skiller mellom hva som er ekte og falskt.

En ting er å være våkne og bedømme det åndelige. Et viktigere spørsmål er hvordan vi kan møte folks åndelige lengsel. Tusener av søkende, verdifulle mennesker søker hvert år til alternativmessene for å få sine åndelige behov møtt. Dette sier noe om det åndelige behovet i samfunnet. Noe som gir livet mening.

Vi har det godt i den vestlige verden med mat på bordet, utdanningsmuligheter, jobb, bil, bolig og har stort sett alt vi trenger. Likevel lengter mennesker etter noe mer (Fork 3,11) og søker etter åndelige opplevelser i ulike nye religiøse strømninger og åndelige øvelser. Det er ikke rart, for Gud skapte oss med åndelig behov.

Sannheten er at kun Jesus Kristus og Hans kraft kan fylle hver lengsel og behov som er i oss mennesker. Vi har noe å tilby, og skal være frimodige for vi vet at ingen blir åndelig tilfredsstilt uten Gud.

Paulus er vårt eksempel. Han var jøde for jøder, og greker for grekerne (1.Kor 9,19-23). Frimodig gikk han ut og forkynte evangeliet til efeserne som praktiserte okkultisme, til de hedenske korinterne, og de greske filosofene. Paulus var ikke redd, og forkynte for alle, inkludert konger (Apg 26,29).

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Må Gud gi oss kraft og visdom til å gjøre det samme.