Danske lot seg korsfeste på Filippinene

Se bildeserien av korsvandring - og korsfestelser - langfredag i flere land.

Fi­lip­pi­ne­ne

Tra­di­sjo­nen tro lot flere ka­to­lik­ker på Fi­lip­pi­ne­ne seg piske og spik­re til kor­set til minne om Jesus' li­del­ser lang­fre­dag.

Ri­tua­let fant sted i minst tre lands­byer i pro­vin­sen Pam­pan­ga, som lig­ger 70 kilo­me­ter nord for Ma­ni­la, og blir reg­net som høyde­punk­tet under lan­dets påske­fei­ring. Mer enn 85 pro­sent av inn­byg­ger­ne på Fi­lip­pi­ne­ne er ka­to­lik­ker.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Den danske stunt­mannen og TV-pro­gram­le­deren Lasse Sprang Olsen var blant du­si­net menn som ble nag­let til et kor­s i San Pedro Cutud.

Kri­tisk kirke

Tra­di­sjo­nen med kors­fes­tel­ser, som star­tet i 1962, fal­ler imid­ler­tid ikke i god jord hos Den ka­tols­ke kir­ken. Erke­bis­kop Socra­tes Vil­la­ges, leder av de ka­tols­ke bis­ko­pe­ne på Fi­lip­pi­ne­ne, har ut­talt at tro­en­de bør avstå fra å delta i ri­tua­le­ne der­som de ute­luk­ken­de øns­ker å vise seg fram.

- Der­som de gjør dette for at folk skal ta bil­der med dem eller for å bli po­pu­læ­re, ender dette som en spi­ri­tu­ell for­fen­ge­lig­het, sa Vil­la­ges og la til:

- Vi har blitt lært at det ikke er nød­ven­dig å på­fø­re seg selv lem­les­tel­se når Jesus al­le­re­de har gjort det på vegne av alle oss.

Ruben Enaje (53), en pen­sjo­nert skilt- og byg­nings­ma­ler, ble kors­fes­tet for 28. gang lang­fre­dag. Dette har han gjort som et re­li­giøst løfte etter at han kom uskadd fra en fall­ulyk­ke på jobb i 1986.

Føler Guds nær­vær

- Det blir vel­dig stil­le og jeg føler Guds nær­vær, sa han til DPA på spørs­må­let om hvor­dan det føles å henge på kor­set.

- Jeg kan ikke for­kla­re det, men jeg føler meg trygg og sik­ker på at alt skal gå bra, la han til.

Mens han hang der sa Enaje bøn­ner både for fa­mi­li­en sin og andre men­nes­ker.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Før kors­fes­tel­sen gikk men­ne­ne i bar over­kropp, bar­føt­te, og med het­ter over hodet mens de slo seg selv på ryg­gen med pis­ker laget av bam­bu­s­pin­ner. Andre bar på tre­kors rundt om i lands­byen eller la seg på det varme for­tau­et for at andre skul­le kunne piske dem på ryg­gen.

Oslo - korsvand­ring i so­li­da­ri­tet med de sva­kes­te

Korsvandring er vanlig i mange land langfredag, så også i Oslo.

Gjen­nom stopp på 14 ulike ste­der i Oslo sen­trum min­nes del­ta­ker­ne i so­li­da­ri­tets­to­get lang­fre­dag men­nes­ke­lig li­del­se både i Norge og ver­den uten­for.

Toget, som er et sam­ar­beid mel­lom Kir­kens By­mi­sjon og re­pre­sen­tan­ter fra Oslo dom­kir­ke, Frel­ses­ar­me­en og andre kirke­sam­funn, tel­ler van­lig­vis opp mot 300-400 del­ta­ke­re.

De stop­per på ste­der som det ten­kes at Jesus ville ha stop­pet opp på i sin støt­te til andre men­nes­ker. Fer­den går fra Oslo Sen­tral­sta­sjon, over Karl Johan til avis­re­dak­sjo­ner, Stor­tin­get, Ting­hu­set, Kir­kens Nød­hjelp og til slutt Tre­fol­dig­hets­kir­ken. Der leg­ges kor­set ned og dek­kes med roser.

14 sta­sjo­ner

- Vi tar opp te­ma­er som er knyt­tet til byg­nin­ge­ne. Foran Stor­tin­get mar­ke­rer vi grunn­lovs­ju­bi­le­et og en bønn om at vi må ta vare på per­sone­ne med dår­ligs­te ret­tig­he­ter i lan­det vårt, ens­li­ge og mindre­åri­ge asyl­sø­ke­re og barn på asyl­mot­tak, sier gate­prest i Kir­kens By­mi­sjon, Carl Pet­ter Opsahl, til NTB.

- Tan­ken er at Jesus lider med men­nes­ket i dag. Der­for ten­ker vi at korsvand­ring også er en so­li­da­ri­tets­mar­ke­ring for men­nes­ker som lider i byen og i ver­den, leg­ger han til.

Korsvand­ring lang­fre­dag ar­ran­ge­res også i Ber­gen, Stav­an­ger og Kris­tian­sand. I ho­ved­sta­den har ar­ran­ge­men­tet holdt stand i mer enn 25 år. . For­uten­om asyl­bar­na ber del­ta­ker­ne for de li­den­de i Syria og Sør-Su­dan, samt for of­re­ne av den øko­no­mis­ke kri­sen i Euro­pa.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Døde for hele ver­den

- Den blo­di­ge og vold­som­me kon­flik­ten i Syria har holdt på i over tre år og det er vik­tig å min­nes både denne og kon­flik­ten i Sør-Su­dan. Lan­de­ne i Euro­pa som er ram­met av øko­no­misk krise har også en di­rek­te inn­virk­ning på vår by. Vi har mange fat­ti­ge til­rei­sen­de fra sør og øst i Euro­pa, sier Opsahl og minne om at Kris­tus døde for hele ver­den.

I toget del­tar per­soner i alle aldre og flere har bak­grunn fra andre land.

- Toget er vel­dig in­ter­na­sjo­nalt, og gir et bredt og godt bilde av byens men­nes­ker. Dette er et vel­dig syn­lig inn­slag i byen lang­fre­dag. Jeg synes det er en flott tran­si­sjon å få være en del av, sier gate­prest Opsahl.

Etter at korsvand­rin­ge­ne er fer­dig ar­ran­ge­res det lang­fre­dags­kon­sert i Tre­fol­dig­hets­kir­ken med Carl Pet­ter Opsahl på kla­ri­nett og Ivar And­re­sen på fly­gel.

Se korsvand­ring-bilde­se­ri­en øverst på siden.

(©NTB)

Les også
12 moderne disipler
Les også
Dette ville Da Vinci med «Nattverden»
Les også
Hvem av Jesu disipler ligner du mest på?